• Hundfamiljen

Kejsarsnitt- svårt att få beviljat i Sverige?

Hej!

Den dagen jag blir gravid kommer jag vilja ha ett planerat kejsarsnitt. Min fråga är enkel - är det svårt att få kejsarsnitt beviljat i Sverige utan att ha någon stark bakomliggande orsak? Jag behöver inte skriva anledningarna till att jag vill ha ett planerat kejsarsnitt, det är oviktigt för min fråga därför behöver jag inte dra det.

Jag tycker ju att alla kvinnor borde få välja detta själva så att säga. Vet att det är super vanligt tex i USA o att det inte finns någon dålig statistik på utfallen.

Hoppas någon vet :) Kommer inte orka "bråka" med läkarna om detta, därför jag hoppas man får ha en vilja.

• Svar på tråden Kejsarsnitt- svårt att få beviljat i Sverige?
  • Anonym (Svårt men det går)
    Anonym (E) skrev 2021-08-06 17:29:01 följande:

Under en förlossning har man inte ens en läkare och vid ett snitt medverkar flera läkare. Tror inte man kan jämföra med Brasilien.

Vaginal förlossning med någon som är livrädd och där kroppen stretar emot, då får man också räkna in kostnaderna för Aurora-besöken i början, antagligen kurator-besök, operationer efteråt för att laga ihop kroppen, i värsta fall terapi efteråt (jo, folk får ptsd av förlossningar) och kanske det hela ändå slutar med akut kejsarsnitt.

Så det där med att kejsarsnitt är dyrare - nja, antagligen inte i längden.
  • Anonym (V)

Det beror helt på var i landet du bor.

• Anonym (S)
    Anonym (F) skrev 2021-08-06 14:51:49 följande:

Och jag förstår inte varför andra skall lägga sig u andras rädslor.

Ts har inte varit så specifik men vi har ingen aning om hur rädd hon är.

Det finns förstföderskor som lägger flera hundra tusen och åker utomlands för snitt. Det gör man liksom inte u ?onödan?.

Och jag tycker faktiskt att det borde vara lättare i vissa fall, jag var t.ex 18 år gammal när jag fick äldsta barnet, kom in för sent för epidural , h*n fick förlösas med sugklocka , jag fick ganska stora bristningar och tänkte ?Aldrig mer?.

Sen var det ändå meningen att jag skulle föda andra barnet vaginalt fast jag var väldigt tveksam .. Sen blev det ju akutsnitt iallafall. Hade gärna fått planerat istället.

Men jag känner tjejer som fick barn ungefär samtidigt som jag som hade jättelätta förlossningar. Det är väldigt olika som du säkert vet. Min mamma har t.ex fött 4 barn vaginalt utan speciellt mycket smärtlindring och inte fått några besvär alls efteråt.

MEN jag tycker däremot inte att man bara ska få välja vilket man vill eftersom det antagligen skulle gå ut över kvinnor som faktiskt behöver snitt av olika anledningar. Det är ju ändå så i Sverige att det är skattebetalarna som står för det och det finns tyvärr inte hur mycket pengar som helst.

Som sagt så spelar det ju ändå ingen roll vad jag tycker så känns inte som nån mening att diskutera det mer , har sagt hur jag tänker nu och du och TS får ha en bra dag :)
  • Anonym (S)
    Anonym (F) skrev 2021-08-06 16:35:50 följande:

Troligen ?sådana som dig? som ser ner på förstföderskor som av olika anledningar önskar kejsarsnitt.

Din första kommentar var inte särskilt ödmjuk och det lät verkligen som att din åsikt är att ingen skall få snitt utan medicinska skäl.

Nu verkar ju du dock eventuellt ha förståelse för perosner med förlossningsrädsla? Vilket vi troligen kan anta att ts har.

Ja det var dumt att säga vad jag tycker och bli missförstådd och påhoppad av folk , behöver inte den extra stressen nu när jag är gravid så nu får det räcka.

Jag pratade inte om just TS eftersom jag inte känner henne och inte vet vad hon har för anledningar men jag har hört tjejer säga t.ex ?Undrar om jag ska välja snitt eller att föda vanligt sen när jag får barn?. Det var mer det jag menade och inte personer med extrem förlossningsrädsla.

Som sagt är det inte jag som bestämmer men jag tror det skulle bli svårt om man fick välja precis vad man ville , det finns ju faktiskt inte hur mycket resurser som helst och jag tror att det skulle gå ut över kvinnor som faktiskt behöver snitt. Och ja jag tycker personer med medicinska skäl ska prioriteras iallafall , sen kan det finnas andra anledningar också.

Men som sagt nu räcker det mer det här, du och TS får ha en bra dag :)
  • Anonym (B)
    Anonym (Elin) skrev 2021-08-06 14:31:05 följande:

Nej, kvinnor, män eller barn utan kirurgisk eller medicinsk kännedom ska inte ta beslut över en operation. Det gör läkare och barnmorskor med adekvat utbildning. Det gäller oavsett vilken typ av behandling men kejsarsnitt inkluderat.

Har du en djupgående rädsla, sjukdom eller övergrepp i bagaget ska du absolut inte behöva föda vaginalt. Men förlossning är liksom i första hand att föda ut ett barn- det som vanligtvis är bäst för barn och kvinnokropp.

Och har du ingen erfarenhet av att föda så har du inte heller någon aning om hur din kropp fixar det och hur du reagerar. Därför bättre att LITA på personalen som besitter denna kunskap.

Kram från en kvinna som var super duper förlossningsrädd som fött två barn galant utan smärtlindring med underbart stöd av barnmorskor som kunde göra en bättre bedömning av vad min kropp klarar än vad jag kunde

Den läkaren hade visst jättebra kunskap.

www.aftonbladet.se/family/a/M3jqmJ/henry-dog-fem-dagar-gammal--sjukhuset-utreds

? Läkaren kom fram till att Henry hade överlevt om vi hade fått kejsarsnitt, om det hade skett senast fem timmar innan han föddes. Journalerna visar att proverna av Henrys värden var så dåliga att man borde ha avbrutit förlossningen, berättar mamma Tove.
  • nernu

Har vi några andra operationer som inte är medicinskt nödvändiga som man kan välja själv?

• Anonym (Svårt men det går)
    Anonym (B) skrev 2021-08-06 18:01:01 följande:

Den läkaren hade visst jättebra kunskap.

www.aftonbladet.se/family/a/M3jqmJ/henry-dog-fem-dagar-gammal--sjukhuset-utreds

? Läkaren kom fram till att Henry hade överlevt om vi hade fått kejsarsnitt, om det hade skett senast fem timmar innan han föddes. Journalerna visar att proverna av Henrys värden var så dåliga att man borde ha avbrutit förlossningen, berättar mamma Tove.

Precis, och det finns ju fler liknande fall. Plus alla fall av syrebrist och hjärnskador som följd.
  • Anonym (F)
    Anonym (S) skrev 2021-08-06 17:55:16 följande:

Ja det var dumt att säga vad jag tycker och bli missförstådd och påhoppad av folk , behöver inte den extra stressen nu när jag är gravid så nu får det räcka.

Jag pratade inte om just TS eftersom jag inte känner henne och inte vet vad hon har för anledningar men jag har hört tjejer säga t.ex ?Undrar om jag ska välja snitt eller att föda vanligt sen när jag får barn?. Det var mer det jag menade och inte personer med extrem förlossningsrädsla.

Som sagt är det inte jag som bestämmer men jag tror det skulle bli svårt om man fick välja precis vad man ville , det finns ju faktiskt inte hur mycket resurser som helst och jag tror att det skulle gå ut över kvinnor som faktiskt behöver snitt. Och ja jag tycker personer med medicinska skäl ska prioriteras iallafall , sen kan det finnas andra anledningar också.

Men som sagt nu räcker det mer det här, du och TS får ha en bra dag :)

Uppenbarligen så missförstod det du skrev? Det kanske inte är så konstigt med tanke på hur du formulerade dig och vad ts handlar om?

Jag håller med om att det inte bör vara ett fritt val där man bara väljer rakt av genom att kryssa i en ruta om man vill föda vaginalt eller kejsarsnitt.

Däremot anser jag inte att personer som tydligt uttrycker en önskan om kejsarsnitt skall kunna nekas på det sätt som de gör idag
  • Anonym (Växlar)

Det verkar växla något hur "svårt" det är att få kejsarsnitt i Sverige beroende på var och av vilka anledningar.

Man kan vara upprörd över detta, men det är lika bra att vänja sig gällande vård. Att det faktiskt inte är så att man kan "välja" vad man vill ha och säkert få detta.

Nu vid pandemin var det ju flera kvinnor som fått besked om kejsarsnitt, som faktiskt inte fick det p.g.a. omprioriteringar.

Och tyvärr är det så att få barn. Att man faktiskt inte kan veta innan exakt vad som väntar.

• Anonym (Rätten)
    Anonym (E) skrev 2021-08-06 15:12:54 följande:

De försöker övertala på grund av kostnaderna. Allt handlar om ekonomi. Man måste stå på sig som med allt annat här i livet.

En kvinna bör ha rätten till att få välja själv men ska bli ordentligt informerad då k.snitt kan gå fel, precis som med allt annat i livet.

Men påstå inte att det enbart är pga kostnad.

Det har med risker inför en operation att göra och vården anser att kan man föda vaginalt, så är det bättre än att behöva göra en stor bukoperation.

Jag säger varken bu eller bä. Det är inte min kropp. Men många kvinnor bör höra vad som kan uppstå vid k.snitt också.

Jag talar utifrån egen erfarenhet då jag dog vid mitt senaste k.snitt men dom lyckades återuppliva mig.
Svar på tråden Kejsarsnitt- svårt att få beviljat i Sverige?