Anonym (F) skrev 2021-08-11 20:58:56 följande:
Länken till sbu ger ingen procent på grad 2. Hänvisa gärna till sidanummer om jag missat det.
I länken till sll får man informationen som uppges av socialstyrelsen.
Socialstyrelsen har uttryckt sig oerhört klumpigt (vilket ifrågasatts direkt till dem av flertalet personer) och beskriver både grad 1 och 2 som ytliga skador och klumpar ihop dessa i en siffra på 80%.
En grad 2 är inte en ytlig skada.
Anledningen till att socialstyrelsen inte redovisar grad 2 separat är att siffrorna oficiellt inte finns. Eftesom grad 2 tidigare inte haft en diagnoskod (detta svarar alltså socialstyrelsen själva på kritiken till hur de presenterar sin information).
I studier från sjukhus som finns konstaterar man 80% grad 2. Detta kan du läsa i länken du fick tidigare.
Här får du även en länk till som säger 50% grad 2.
Socialstyrelsens siffror går inte att titta på. Eftesom de inte över huvud taget redovisar grad 2. De uppskattningar (från de ledande personerna inom bäckenbotten i Sverige) och små studier som finns säger 50-80% (något som också går att se internationellt.
I länken nedan kan du även se att det faktiskt är ganska många som får problem efter en skada av grad 2
ki.se/forskning/fokus-pa-forlossningsskador-besvar-har-tyvarr-betraktats-som-normalt
Kapitel 2 bakgrund hittar du det.
Men precis som du själv nämner så är det ringde ordentligt forskat på grad 1 och grad 2 så där är studierna från England, eftersom inga svenska finns.
I länken från 2020 så står det även att det fortfarande inte finns direkt må studier som visar på hur många som får grad 1 och grad 2 så därav en uppskattning på 80% gällande båda, plus att det finns ju olika grader av grad 2. À B och C.
Länken som du skickade gällande att man konstaterar grad 2 på 80% åtnjuter baserat på en studie från Danderyd så det skulle vara mer intressant att läsa den än den DN artikel du länkade till. Det står ju heller inte inder vilken period som 78% av kvinnorna ska ha fått grad 2 och hur många som deltog. Är det under flera års studier eller är det en grupp kvinnor på, säg 280 stycken och 78% av dessa kvinnor fick grad 2 skador ?
Jag säger inte att grad 2 är en ytlig skada och att socialstyrelsen uttrycker sig på ett specifikt sätt kan inte jag stå för, jag bara länkar fakta.
Jag menar inte på att detta inte är allvarligt, jag bara ville punktera att 70-80% grå grad 1 och grad 2.
Jag anser fortfarande som jag skrev tidigare, att man ska ha en rätt till sitt förlossningssätt men att man bara inte ska anta att k.snitt skulle vara så betydligt bättre. Jag tillhör den skara som har ett lyckat akut k.snitt som gick super men under mitt planerade k.snitt så dog jag pga att jag tappade 3.5 liter blod och min kropp lade av.
Det är ingen självklarhet för en kvinna att något sött att föda är säker och det är ett mirakel varje häng ett friskt barn föds fram utan komplikationer och där mamman klarar sig bra