• Hundfamiljen

Kejsarsnitt- svårt att få beviljat i Sverige?

Hej!

Den dagen jag blir gravid kommer jag vilja ha ett planerat kejsarsnitt. Min fråga är enkel - är det svårt att få kejsarsnitt beviljat i Sverige utan att ha någon stark bakomliggande orsak? Jag behöver inte skriva anledningarna till att jag vill ha ett planerat kejsarsnitt, det är oviktigt för min fråga därför behöver jag inte dra det.

Jag tycker ju att alla kvinnor borde få välja detta själva så att säga. Vet att det är super vanligt tex i USA o att det inte finns någon dålig statistik på utfallen.

Hoppas någon vet :) Kommer inte orka "bråka" med läkarna om detta, därför jag hoppas man får ha en vilja.

• Svar på tråden Kejsarsnitt- svårt att få beviljat i Sverige?
  • Anonym (Svårt men det går)

Källa ovan: Socialstyrelsen - Komplikationer efter förlossning, 2018

• Anonym (F)
    Länken till sbu ger ingen procent på grad 2. Hänvisa gärna till sidanummer om jag missat det.

I länken till sll får man informationen som uppges av socialstyrelsen.

Socialstyrelsen har uttryckt sig oerhört klumpigt (vilket ifrågasatts direkt till dem av flertalet personer) och beskriver både grad 1 och 2 som ytliga skador och klumpar ihop dessa i en siffra på 80%.

En grad 2 är inte en ytlig skada.

Anledningen till att socialstyrelsen inte redovisar grad 2 separat är att siffrorna oficiellt inte finns. Eftesom grad 2 tidigare inte haft en diagnoskod (detta svarar alltså socialstyrelsen själva på kritiken till hur de presenterar sin information).

I studier från sjukhus som finns konstaterar man 80% grad 2. Detta kan du läsa i länken du fick tidigare.

Här får du även en länk till som säger 50% grad 2.

Socialstyrelsens siffror går inte att titta på. Eftesom de inte över huvud taget redovisar grad 2. De uppskattningar (från de ledande personerna inom bäckenbotten i Sverige) och små studier som finns säger 50-80% (något som också går att se internationellt.

I länken nedan kan du även se att det faktiskt är ganska många som får problem efter en skada av grad 2

ki.se/forskning/fokus-pa-forlossningsskador-besvar-har-tyvarr-betraktats-som-normalt
  • Anonym (F)
    Anonym (Svårt men det går) skrev 2021-08-11 20:51:40 följande:

Det här tycker jag är så viktigt att få fram! 

Många tar till den retoriken, "det är 50% högre risk att få --- när man får kejsarsnitt".

Det låter mycket men kolla på risken för infektion tex, den ökar med 50% vid ks jämfört med vf. 

Men: risken är 0,2% med en vf utan ingripande med instrument, och 0,4% vid ks. 

OCH: både sugklocka och tång ger en STÖRRE risk för infektion jämfört med planerat ks! 

Ja detta är viktigt. Jag är så irriterad över att folk inte förstår detta.

Med det sagt så är naturligtvis ett kejsarsnitt många gånger en risk.

Den som faktiskt är intresserad av statistiken kan förslagsvis läsa signatur Gs inlägg i följande tråd:

www.familjeliv.se/forum/thread/81265097-varfor-onskar-folk-kejsarsnitt/2/nick/81269524
  • Anonym (Öh)
    Anonym (F) skrev 2021-08-10 21:52:03 följande:

Det är ganska stor skillnad på att skära av en muskel och att dra magmusklerna ifrån varandra?

80% av alla förlossningar slutar med bristning.

Beroende på vem du vill lita på så slutar 50-80% av vaginala med bristning av grad 2. Detta innebär alltså muskler som skadats. På detta lägger vid 3% som får grad 3 eller 4.

Jag säger inte att ett snitt inte är en risk. Men förminska inte riskerna och skadorna som uppstår vid en vaginal förlossning

Vad är livmodern då, om inte en muskel? Min fråga var dock hur det är relevant, det är väl komplikationerna sedan man är intresserad av? 80% av VF slutar med bristning, 100% vid KS, det kommer man inte ifrån. Om man är rädd för ett sår som ska läka ska man absolut inte välja snitt... Som dessutom går igenom flera lager av vävnad jämfört med VF, och betydligt oftare innebär svårigheter att sköta sitt barn och amma.
  • Anonym (F)
    Anonym (Öh) skrev 2021-08-12 09:03:47 följande:

Vad är livmodern då, om inte en muskel? Min fråga var dock hur det är relevant, det är väl komplikationerna sedan man är intresserad av? 80% av VF slutar med bristning, 100% vid KS, det kommer man inte ifrån. Om man är rädd för ett sår som ska läka ska man absolut inte välja snitt... Som dessutom går igenom flera lager av vävnad jämfört med VF, och betydligt oftare innebär svårigheter att sköta sitt barn och amma.

Det har du iof rätt i. Jag är bara korkad och har inte sett livmodern som en muskel på det sättet.

Läs som sagt den statistik som faktiskt finns så kommer du se att skillnaderna inte är så radikala.

Och det handlar inte om att vara rädd för att få sår att vara rädd för att då bristningar, det hoppas jag du är smart nog att förstå
  • Anonym (Rätten)
    Anonym (F) skrev 2021-08-11 20:58:56 följande:

Länken till sbu ger ingen procent på grad 2. Hänvisa gärna till sidanummer om jag missat det.

I länken till sll får man informationen som uppges av socialstyrelsen.

Socialstyrelsen har uttryckt sig oerhört klumpigt (vilket ifrågasatts direkt till dem av flertalet personer) och beskriver både grad 1 och 2 som ytliga skador och klumpar ihop dessa i en siffra på 80%.

En grad 2 är inte en ytlig skada.

Anledningen till att socialstyrelsen inte redovisar grad 2 separat är att siffrorna oficiellt inte finns. Eftesom grad 2 tidigare inte haft en diagnoskod (detta svarar alltså socialstyrelsen själva på kritiken till hur de presenterar sin information).

I studier från sjukhus som finns konstaterar man 80% grad 2. Detta kan du läsa i länken du fick tidigare.

Här får du även en länk till som säger 50% grad 2.

Socialstyrelsens siffror går inte att titta på. Eftesom de inte över huvud taget redovisar grad 2. De uppskattningar (från de ledande personerna inom bäckenbotten i Sverige) och små studier som finns säger 50-80% (något som också går att se internationellt.

I länken nedan kan du även se att det faktiskt är ganska många som får problem efter en skada av grad 2

ki.se/forskning/fokus-pa-forlossningsskador-besvar-har-tyvarr-betraktats-som-normalt

Kapitel 2 bakgrund hittar du det.

Men precis som du själv nämner så är det ringde ordentligt forskat på grad 1 och grad 2 så där är studierna från England, eftersom inga svenska finns.

I länken från 2020 så står det även att det fortfarande inte finns direkt må studier som visar på hur många som får grad 1 och grad 2 så därav en uppskattning på 80% gällande båda, plus att det finns ju olika grader av grad 2. À B och C.

Länken som du skickade gällande att man konstaterar grad 2 på 80% åtnjuter baserat på en studie från Danderyd så det skulle vara mer intressant att läsa den än den DN artikel du länkade till. Det står ju heller inte inder vilken period som 78% av kvinnorna ska ha fått grad 2 och hur många som deltog. Är det under flera års studier eller är det en grupp kvinnor på, säg 280 stycken och 78% av dessa kvinnor fick grad 2 skador ?

Jag säger inte att grad 2 är en ytlig skada och att socialstyrelsen uttrycker sig på ett specifikt sätt kan inte jag stå för, jag bara länkar fakta.

Jag menar inte på att detta inte är allvarligt, jag bara ville punktera att 70-80% grå grad 1 och grad 2.

Jag anser fortfarande som jag skrev tidigare, att man ska ha en rätt till sitt förlossningssätt men att man bara inte ska anta att k.snitt skulle vara så betydligt bättre. Jag tillhör den skara som har ett lyckat akut k.snitt som gick super men under mitt planerade k.snitt så dog jag pga att jag tappade 3.5 liter blod och min kropp lade av.

Det är ingen självklarhet för en kvinna att något sött att föda är säker och det är ett mirakel varje häng ett friskt barn föds fram utan komplikationer och där mamman klarar sig bra
  • Anonym (Öh)
    Anonym (F) skrev 2021-08-12 09:14:43 följande:

Det har du iof rätt i. Jag är bara korkad och har inte sett livmodern som en muskel på det sättet.

Läs som sagt den statistik som faktiskt finns så kommer du se att skillnaderna inte är så radikala.

Och det handlar inte om att vara rädd för att få sår att vara rädd för att då bristningar, det hoppas jag du är smart nog att förstå

Jag förstår, men vad är egentligen skillnaden?
  • Anonym (F)
    Anonym (Öh) skrev 2021-08-12 13:27:15 följande:

Jag förstår, men vad är egentligen skillnaden?

Skillnaden att vara rädd för ett sår eller en bristning?

Jag anser att det är rätt stor skillnad mellan ett operationssår (ett planerat sådant) och en muskel/muskler som brister av sig självt. Därmed inte sagt att en bristning är värre än ett operationssår

Den som är rädd för bristningar är troligen rädd även för annat om det är så att denna önskar snitt. Men jag tänker att rädslan i bristning handlar om det faktum att man inte för fem öre kan kontrollera det. Och risken att bli förstörd för livet.

Inkontinens kanske inte låter så farligt. Men det blir ett oerhört stort socialt handikapp.

Lägg till risk för smärta livet ut.

Som sagt. Det finns risker med båda. Jag är mer rädd för riskerna med snitt. Men jag förstår dem som är mer rädda för vaginalt. Framförallt med tanke på hur förlossningsvården och eftervården ser ut idag

Jag förstår dem som inte vill riskera att bli lämnade ensamma under hela förlossningen. Som inte vågar riskera skador på både sig själva och barn pga personalbrist.
  • Anonym (Nettan)
    Anonym (F) skrev 2021-08-12 15:01:44 följande:

Skillnaden att vara rädd för ett sår eller en bristning?

Jag anser att det är rätt stor skillnad mellan ett operationssår (ett planerat sådant) och en muskel/muskler som brister av sig självt. Därmed inte sagt att en bristning är värre än ett operationssår

Den som är rädd för bristningar är troligen rädd även för annat om det är så att denna önskar snitt. Men jag tänker att rädslan i bristning handlar om det faktum att man inte för fem öre kan kontrollera det. Och risken att bli förstörd för livet.

Inkontinens kanske inte låter så farligt. Men det blir ett oerhört stort socialt handikapp.

Lägg till risk för smärta livet ut.

Som sagt. Det finns risker med båda. Jag är mer rädd för riskerna med snitt. Men jag förstår dem som är mer rädda för vaginalt. Framförallt med tanke på hur förlossningsvården och eftervården ser ut idag

Jag förstår dem som inte vill riskera att bli lämnade ensamma under hela förlossningen. Som inte vågar riskera skador på både sig själva och barn pga personalbrist.

Har du något statistik att backa upp ditt orala blaj med? I vissa länder kringgår man problemet genom att rutinmässigt klippa mellangården för att efteråt suturera ihop den. I Finland exempelvis. Det är ju också ett planerat ingrepp. Men du kanske anser att alla isf bör smittas mtp den *enorma* risk det finns för svårare bristningar och inkontinens efteråt? Eller skulle det omfatta bara vissa kvinnor menar du då? Och hur har du rent praktiskt tänkt att det skulle gå ihop i dagens förlossningsvård att alla skulle få planerade snitt?
  • Anonym (F)
    Anonym (Nettan) skrev 2021-08-12 15:06:19 följande:

Har du något statistik att backa upp ditt orala blaj med? I vissa länder kringgår man problemet genom att rutinmässigt klippa mellangården för att efteråt suturera ihop den. I Finland exempelvis. Det är ju också ett planerat ingrepp. Men du kanske anser att alla isf bör smittas mtp den *enorma* risk det finns för svårare bristningar och inkontinens efteråt? Eller skulle det omfatta bara vissa kvinnor menar du då? Och hur har du rent praktiskt tänkt att det skulle gå ihop i dagens förlossningsvård att alla skulle få planerade snitt?

Jag säger inte att alla bör snittas. Jag säger att jag förstår dem som är rädda och att en vaginal förlossning också innebär mycket risker. Och att statistiken gällande risker för kejsarsnitt oftast presenteras på ett sådant sätt att riskerna till synes är större än vad de egentligen är (med detta sagt så är naturligtvis ett snitt en större risk gällande vissa aspekter). Är du intresserad av statisk så tar du dig till tråden jag tidigare länkat här.

Den kunskap som finns idag visar att ett klipp ofta löker sämre än en spontan bristning. Så att klippa alla är naturligtvis verkligen inte en lösning
Svar på tråden Kejsarsnitt- svårt att få beviljat i Sverige?