Inlägg från: Anonym (Nettan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nettan)

Kejsarsnitt- svårt att få beviljat i Sverige?

Hundfamiljen skrev 2021-08-06 13:11:49 följande:

Hej!

Den dagen jag blir gravid kommer jag vilja ha ett planerat kejsarsnitt. Min fråga är enkel - är det svårt att få kejsarsnitt beviljat i Sverige utan att ha någon stark bakomliggande orsak? Jag behöver inte skriva anledningarna till att jag vill ha ett planerat kejsarsnitt, det är oviktigt för min fråga därför behöver jag inte dra det.

Jag tycker ju att alla kvinnor borde få välja detta själva så att säga. Vet att det är super vanligt tex i USA o att det inte finns någon dålig statistik på utfallen.

Hoppas någon vet :) Kommer inte orka "bråka" med läkarna om detta, därför jag hoppas man får ha en vilja.

Ja det är det. Dessutom kostar det skattebetalarna massa cash i onödan. Adoptera istället om du inte år beredd att föda barn när du vill ha barn.

Det är lite som att säga att jag vill ha körkort med kommer vägra övningsköra och läsa teori. Vill att ett skattefinanserat lag högläser åt mig medan någon masserar mina fötter.
  • Anonym (Nettan)
    Anonym (Svårt men det går) skrev 2021-08-10 10:11:24 följande:

Tråkig attityd. 

Jag är helt öppen för diskussion. Men du har inga belägg för dina påståenden och därför är påhopp det enda du har att komma med.

Hade du varit insatt som du säger, och med tanke på ditt nick, så tror jag du betett dig helt annorlunda. Om du nu har med patienter att göra hoppas jag du ger dom mer belägg för sin vård än "du vet inte vad du pratar om". 

Att göra snitt utan medicinsk indikation är lika meningsfullt operera bort sitt tarmappendix utan att ha blindtarmsinflammation eller att söva sig inför ett bungyjump-hopp för att man vill ha gjort det men inte vågar närvara.
  • Anonym (Nettan)
    Anonym (Svårt men det går) skrev 2021-08-10 10:16:54 följande:

Dina liknelser är tyvärr ganska dåliga och intetsägande.

Tvärtom.
  • Anonym (Nettan)

Oavsett vad tror jag det är bra att hon ställer dessa frågor nu innan hon blir gravid då det med all rätt oftast inte blir snitt utan medicinsk indikation till detta av flera anledningar.

Det finns då andra sätt att få barn eller helt enkelt avstå.

• Anonym (Nettan)
    Anonym (2 snitt) skrev 2021-08-10 19:57:15 följande:

Kvinnor dör dagligen vid förlossningar i världen.I Sverige är det väldigt ovanligt,men det händer ,jag har varit med om detta .

Hur kan du då skriva här?
  • Anonym (Nettan)

Kvinnor dör dagligen vid förlossningar i världen.I Sverige är det väldigt ovanligt,men det händer ,jag har varit med om detta .

Handlar det om liv och död är väl det en medicinsk indikation för snitt eller hur? Ts undrar ju om man bara kan få det för att man vill det. Ja bekosta det själv då varsågod.
  • Anonym (Nettan)

Jag menar tuttförstoring betalar man ju själv varför ska skattebetalarna stå och pröjsa hennes snitt för att hon inte orkar föda ett barn hon själv skapat..?
  • Anonym (Nettan)
    Anonym (2 snitt) skrev 2021-08-10 20:02:58 följande:

Så funkar det inte i Sverige.Aborter kostar mycket för samhället,hade folk varit mera ansvarsfulla så skulle jag gärna sluppit betala för det.

Håller helt med. Däremot kan du inte riktigt jämföra kostnaden mellan en medicinsk abort som är det vanliga med ett planerat snitt. Det tar extremt mycket personal i anspråk, massa pengar och ger sämre utfall.
  • Anonym (Nettan)
    Anonym (2 snitt) skrev 2021-08-10 20:02:58 följande:

Så funkar det inte i Sverige.Aborter kostar mycket för samhället,hade folk varit mera ansvarsfulla så skulle jag gärna sluppit betala för det.

I det här fallet är ju dessutom inte graviditeten ett faktum. Vidare kan oplanerade graviditeter handla om annat än slarv (även om en stor andel antagligen handlar om ren nonchalans och slarv). Dåligt fungerande p-metoder, tillfällig sjukdom eller tragiska händelser.

Kvinnan här sitter och önskar ha barn men är inte beredd att göra vad som krävs för att få det. Vad vill hon man ska svara?
  • Anonym (Nettan)
    Anonym (2 snitt) skrev 2021-08-10 20:26:52 följande:

Varför är du så mycket emot kejsarsnitt?Det som kan vara livsviktigt och är viktig oavsett orsak .Vi lever inte i grottan nu.

Inte emot OM DET finns en MEDICINSK indikation, förstår du eller inte?

Nej det är bullshit i alla andra fall. Total skit och man bör då avstå från att bli gravid och ta tag i annan problematik först.

Har förklarat x flera varför jag inte anser att det är rimligt. Det har även andra här gjort vid flertalet tillfällen.
  • Anonym (Nettan)
    Anonym (F) skrev 2021-08-10 20:16:19 följande:

Just detta? om det inte finns anledning och i onödan.

Om en person är rädd så är det inte i onödan. En person som går in i en vaginal förlossning med panik kommer med största sannolikhet inte få en särskilt lyckad vaginal förlossning.

För att?

Varför blir man då gravid?
  • Anonym (Nettan)
    Anonym (F) skrev 2021-08-12 15:01:44 följande:

Skillnaden att vara rädd för ett sår eller en bristning?

Jag anser att det är rätt stor skillnad mellan ett operationssår (ett planerat sådant) och en muskel/muskler som brister av sig självt. Därmed inte sagt att en bristning är värre än ett operationssår

Den som är rädd för bristningar är troligen rädd även för annat om det är så att denna önskar snitt. Men jag tänker att rädslan i bristning handlar om det faktum att man inte för fem öre kan kontrollera det. Och risken att bli förstörd för livet.

Inkontinens kanske inte låter så farligt. Men det blir ett oerhört stort socialt handikapp.

Lägg till risk för smärta livet ut.

Som sagt. Det finns risker med båda. Jag är mer rädd för riskerna med snitt. Men jag förstår dem som är mer rädda för vaginalt. Framförallt med tanke på hur förlossningsvården och eftervården ser ut idag

Jag förstår dem som inte vill riskera att bli lämnade ensamma under hela förlossningen. Som inte vågar riskera skador på både sig själva och barn pga personalbrist.

Har du något statistik att backa upp ditt orala blaj med? I vissa länder kringgår man problemet genom att rutinmässigt klippa mellangården för att efteråt suturera ihop den. I Finland exempelvis. Det är ju också ett planerat ingrepp. Men du kanske anser att alla isf bör smittas mtp den *enorma* risk det finns för svårare bristningar och inkontinens efteråt? Eller skulle det omfatta bara vissa kvinnor menar du då? Och hur har du rent praktiskt tänkt att det skulle gå ihop i dagens förlossningsvård att alla skulle få planerade snitt?
  • Anonym (Nettan)
    Anonym (F) skrev 2021-08-12 15:17:18 följande:

Jag säger inte att alla bör snittas. Jag säger att jag förstår dem som är rädda och att en vaginal förlossning också innebär mycket risker. Och att statistiken gällande risker för kejsarsnitt oftast presenteras på ett sådant sätt att riskerna till synes är större än vad de egentligen är (med detta sagt så är naturligtvis ett snitt en större risk gällande vissa aspekter). Är du intresserad av statisk så tar du dig till tråden jag tidigare länkat här.

Den kunskap som finns idag visar att ett klipp ofta löker sämre än en spontan bristning. Så att klippa alla är naturligtvis verkligen inte en lösning

Undrar varför de har det som rutin i grannlandet då?

Okej men om det nu ens finns så stora risker för komplikationer varför bör då alla kvinnor snittas enligt din uppfattning?
  • Anonym (Nettan)
    Anonym (F) skrev 2021-08-12 15:22:56 följande:

Det är inte så att de har som rutin att klippa för att undvika skada av grad 3 och 4? För detta gör man nämligen även u Sverige

Det vet jag inte exakt faktiskt. Jo men tänker det är skillnad på rädsla och risk för skador. Om det nu är så hög risk för skador samt att det inte alls är speciellt dyrt med snitt - varför då inte införa snitt på alla? Alltså att vaginal förlossning bör ses som det mest riskabla och enbart ska erbjudas i undantagsfall? Har de personal till detta i Brasilien? Det är ju också ett väldigt folkrikt land. Det är ju fantastiskt om det funkar bra där.

Gällande rädsla. Jag personligen hade aldrig satt mig i en situation där jag har en handikappande fobi för någonting och med största sannolikhet inte kan få vad jag vill för att undvika ett nytt eventuellt trauma om landet jag bor i inte kan erbjuda det.
Svar på tråden Kejsarsnitt- svårt att få beviljat i Sverige?