• Hundfamiljen

Kejsarsnitt- svårt att få beviljat i Sverige?

Hej!

Den dagen jag blir gravid kommer jag vilja ha ett planerat kejsarsnitt. Min fråga är enkel - är det svårt att få kejsarsnitt beviljat i Sverige utan att ha någon stark bakomliggande orsak? Jag behöver inte skriva anledningarna till att jag vill ha ett planerat kejsarsnitt, det är oviktigt för min fråga därför behöver jag inte dra det.

Jag tycker ju att alla kvinnor borde få välja detta själva så att säga. Vet att det är super vanligt tex i USA o att det inte finns någon dålig statistik på utfallen.

Hoppas någon vet :) Kommer inte orka "bråka" med läkarna om detta, därför jag hoppas man får ha en vilja.

• Svar på tråden Kejsarsnitt- svårt att få beviljat i Sverige?
  • Anonym (Öh)
    Anonym (Rätten) skrev 2021-08-10 20:09:52 följande:

Jag dog vid min senaste förlossning men dom lyckades återuppliva mig

Ursäkta, läste ditt inlägg utan sitt sammanhang och missförstod att det var vid KS du återupplivades.
  • Anonym (F)
    Anonym (Öh) skrev 2021-08-10 21:36:42 följande:

Skär, sliter isär, saksamma. Man får ofta sår vid vaginala förlossningar, medan det sker i samtliga av kejsarsnitten, så hur är det ett argument för KS? Tvärtom eftersom såret är djupare och in i buken med alla organ vid snitt. Trams.

Det är ganska stor skillnad på att skära av en muskel och att dra magmusklerna ifrån varandra?

80% av alla förlossningar slutar med bristning.

Beroende på vem du vill lita på så slutar 50-80% av vaginala med bristning av grad 2. Detta innebär alltså muskler som skadats. På detta lägger vid 3% som får grad 3 eller 4.

Jag säger inte att ett snitt inte är en risk. Men förminska inte riskerna och skadorna som uppstår vid en vaginal förlossning
  • Anonym (S)
    Anonym (F) skrev 2021-08-10 21:52:03 följande:

Det är ganska stor skillnad på att skära av en muskel och att dra magmusklerna ifrån varandra?

Beroende på vem du vill lita på så slutar 50-80% av vaginala med bristning av grad 2. Detta innebär alltså muskler som skadats. På detta lägger vid 3% som får grad 3 eller 4.

Jag säger inte att ett snitt inte är en risk. Men förminska inte riskerna och skadorna som uppstår vid en vaginal förlossning

Jag fick faktiskt en förlossningsskada som behövde opereras senare..antagligen pga sugklockan.. så det vet jag att man kan få även om alla inte får bristningar och de allra flesta inte behöver opereras senare .

Däremot blir det lite fel att förminska skadan man ändå får vid ett snitt om man inte har gjort det själv. Jag tror faktiskt inte du riktigt kan föreställa dig hur ont det gör efteråt.

De skär igenom flera lager. Mitt ärr utanpå är fint nu men du skulle sett såret när det var nytt. Och ärret på livmodern syns fortfarande på undersökningar, nu senast på KUB sa BM att det var lite svårt att se allting först för att ärret var som en ?skugga?.

Jag kände inte av att jag behövde kissa på flera veckor efteråt och dagarna efter fungerade inte magen alls eftersom tarmrörelserna stannar efter en stor bukoperation. Och man får som sagt inte lyfta tyngre än barnet efteråt. Så man behöver mycket hjälp med allt.

Förlossningskador kan absolut vara allvarliga också och väldigt jobbiga och ska inte förminskas men det går ändå inte riktigt att jämföra att behöva bli sydd med några stygn i underlivet med att skära upp hela magen.. det ÄR en stor operation och mycket som behöver läka. Och jag har som sagt både fött vaginalt och gjort snitt.

Den här gången vill jag föda framförallt på det sättet som är säkrast för barnet i min situation men även som läkarna bedömer blir bäst för mig.
  • Anonym (Rätten)
    Anonym (Öh) skrev 2021-08-10 21:44:16 följande:

Ursäkta, läste ditt inlägg utan sitt sammanhang och missförstod att det var vid KS du återupplivades.

Yes. Planerat dessutom.

Mitt första snitt var akut och det gick super, var på benen och allt samma dag. Sen att det kändes som man blivit överkörd är en sak men jag kan absolut inte klaga på mitt första snitt.

Tyvärr så måste jag ju göra snitt om vi skulle få en trea med och trotts att både jag och sambo vill så drar vi oss med tanke på vad som hände sist
  • Anonym (Rätten)
    Anonym (F) skrev 2021-08-10 21:52:03 följande:

50-80% är inte enbart grad 2, det är både grad 1 och grad 2
  • Anonym (F)
    Anonym (Rätten) skrev 2021-08-11 14:42:37 följande:

50-80% är inte enbart grad 2, det är både grad 1 och grad 2

www.svd.se/skadan-drabbar-en-tiondel--finns-inte-enligt-varden

Hänvisa gärna till din källa. Socialstyrelsen skriver 80% för både grad 1 och 2 av den enkla anledning att det inte finns statistik eftesom grad 2 inte hade någon diagnoskod förrän för ett år sedan.

Uppskattningarna som görs för grad 2. Enbart grad 2. Är 50-80%
  • Anonym (F)
    Anonym (S) skrev 2021-08-11 12:31:14 följande:

Jag fick faktiskt en förlossningsskada som behövde opereras senare..antagligen pga sugklockan.. så det vet jag att man kan få även om alla inte får bristningar och de allra flesta inte behöver opereras senare .

Däremot blir det lite fel att förminska skadan man ändå får vid ett snitt om man inte har gjort det själv. Jag tror faktiskt inte du riktigt kan föreställa dig hur ont det gör efteråt.

De skär igenom flera lager. Mitt ärr utanpå är fint nu men du skulle sett såret när det var nytt. Och ärret på livmodern syns fortfarande på undersökningar, nu senast på KUB sa BM att det var lite svårt att se allting först för att ärret var som en ?skugga?.

Jag kände inte av att jag behövde kissa på flera veckor efteråt och dagarna efter fungerade inte magen alls eftersom tarmrörelserna stannar efter en stor bukoperation. Och man får som sagt inte lyfta tyngre än barnet efteråt. Så man behöver mycket hjälp med allt.

Förlossningskador kan absolut vara allvarliga också och väldigt jobbiga och ska inte förminskas men det går ändå inte riktigt att jämföra att behöva bli sydd med några stygn i underlivet med att skära upp hela magen.. det ÄR en stor operation och mycket som behöver läka. Och jag har som sagt både fött vaginalt och gjort snitt.

Den här gången vill jag föda framförallt på det sättet som är säkrast för barnet i min situation men även som läkarna bedömer blir bäst för mig.

Och precis det du beskriver är inte ovanligt att man har problem med efter en vaginal förlossning.

En person som får en bristning av grad 3 eller fyra. 6% av alla förstföderskor, får inte heller lyfta mer än barnets vikt de förtsa 6 veckorna.

En person kan vara uppe på fötterna timmar efter snitt utan smärta. Samma vid vaginalt.

Man kan ha stora problem efter ett snitt, samma vid vaginalt.

Jag anser att man måste få bestämma vilka risker man själv är villig att utsätta sig för.

Jag själv fick grad 3 vid min förlossning och kommer aldrig vilja ha snitt trots risken att gå sönder på samma sätt igen. Jag är mer rädd för ett snitt än en vaginal förlossning.

På samma sätt som att det respekteras så måste också de som är rädda inför en vaginal förlossning och inte är villig att ta dom riskerna respekteras.

Det finns många faktorer som är betydligt större risk för vid vaginal förlossning.

På samma sätt vid snitt.

Men kolla gärna statistiken för kejsarsnitt (planerade) så ser du att många av de risker som ökar med 50% eller liknande i praktiken ökar med någon procentenhet/mindre än så.

Det är en ökad risk. Men det finns kanske risker man vill undvika vid vaginalt som för en enskild individ överväger ä.

Framförallt om man inte vill ha fler än två barn (efter det ökar riskerna med kejsarsnitt ganska markant)
  • Anonym (Rätten)
    Anonym (F) skrev 2021-08-11 16:33:02 följande:

Hänvisa gärna till din källa. Socialstyrelsen skriver 80% för både grad 1 och 2 av den enkla anledning att det inte finns statistik eftesom grad 2 inte hade någon diagnoskod förrän för ett år sedan.

www.sbu.se/contentassets/655468307431434faa11f2a82ee12c14/behandling-av-forlossningsskador-som-uppkommit-vid-vaginal-forlossning--en-kartlaggning-av-systematiska-oversikter.pdf
  • Anonym (Rätten)

www.sll.se/globalassets/5.-politik/politiska-organ/halso-och-sjukvardsnamnden/2019/190618/20-yttrande-motion-s-forlossningsskador.pdf

www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2020-2-6622.pdf
  • Anonym (Svårt men det går)
    Anonym (F) skrev 2021-08-11 16:38:55 följande:
    ---

Men kolla gärna statistiken för kejsarsnitt (planerade) så ser du att många av de risker som ökar med 50% eller liknande i praktiken ökar med någon procentenhet/mindre än så.

---

Det här tycker jag är så viktigt att få fram! 

Många tar till den retoriken, "det är 50% högre risk att få --- när man får kejsarsnitt".

Det låter mycket men kolla på risken för infektion tex, den ökar med 50% vid ks jämfört med vf. 

Men: risken är 0,2% med en vf utan ingripande med instrument, och 0,4% vid ks. 

OCH: både sugklocka och tång ger en STÖRRE risk för infektion jämfört med planerat ks! 

Svar på tråden Kejsarsnitt- svårt att få beviljat i Sverige?