Anonym (S) skrev 2021-08-11 12:31:14 följande:
Jag fick faktiskt en förlossningsskada som behövde opereras senare..antagligen pga sugklockan.. så det vet jag att man kan få även om alla inte får bristningar och de allra flesta inte behöver opereras senare .
Däremot blir det lite fel att förminska skadan man ändå får vid ett snitt om man inte har gjort det själv. Jag tror faktiskt inte du riktigt kan föreställa dig hur ont det gör efteråt.
De skär igenom flera lager. Mitt ärr utanpå är fint nu men du skulle sett såret när det var nytt. Och ärret på livmodern syns fortfarande på undersökningar, nu senast på KUB sa BM att det var lite svårt att se allting först för att ärret var som en ?skugga?.
Jag kände inte av att jag behövde kissa på flera veckor efteråt och dagarna efter fungerade inte magen alls eftersom tarmrörelserna stannar efter en stor bukoperation. Och man får som sagt inte lyfta tyngre än barnet efteråt. Så man behöver mycket hjälp med allt.
Förlossningskador kan absolut vara allvarliga också och väldigt jobbiga och ska inte förminskas men det går ändå inte riktigt att jämföra att behöva bli sydd med några stygn i underlivet med att skära upp hela magen.. det ÄR en stor operation och mycket som behöver läka. Och jag har som sagt både fött vaginalt och gjort snitt.
Den här gången vill jag föda framförallt på det sättet som är säkrast för barnet i min situation men även som läkarna bedömer blir bäst för mig.
Och precis det du beskriver är inte ovanligt att man har problem med efter en vaginal förlossning.
En person som får en bristning av grad 3 eller fyra. 6% av alla förstföderskor, får inte heller lyfta mer än barnets vikt de förtsa 6 veckorna.
En person kan vara uppe på fötterna timmar efter snitt utan smärta. Samma vid vaginalt.
Man kan ha stora problem efter ett snitt, samma vid vaginalt.
Jag anser att man måste få bestämma vilka risker man själv är villig att utsätta sig för.
Jag själv fick grad 3 vid min förlossning och kommer aldrig vilja ha snitt trots risken att gå sönder på samma sätt igen. Jag är mer rädd för ett snitt än en vaginal förlossning.
På samma sätt som att det respekteras så måste också de som är rädda inför en vaginal förlossning och inte är villig att ta dom riskerna respekteras.
Det finns många faktorer som är betydligt större risk för vid vaginal förlossning.
På samma sätt vid snitt.
Men kolla gärna statistiken för kejsarsnitt (planerade) så ser du att många av de risker som ökar med 50% eller liknande i praktiken ökar med någon procentenhet/mindre än så.
Det är en ökad risk. Men det finns kanske risker man vill undvika vid vaginalt som för en enskild individ överväger ä.
Framförallt om man inte vill ha fler än två barn (efter det ökar riskerna med kejsarsnitt ganska markant)