Inlägg från: Anonym (Rätten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rätten)

Kejsarsnitt- svårt att få beviljat i Sverige?

Anonym (E) skrev 2021-08-06 15:12:54 följande:

De försöker övertala på grund av kostnaderna. Allt handlar om ekonomi. Man måste stå på sig som med allt annat här i livet.

En kvinna bör ha rätten till att få välja själv men ska bli ordentligt informerad då k.snitt kan gå fel, precis som med allt annat i livet.

Men påstå inte att det enbart är pga kostnad.

Det har med risker inför en operation att göra och vården anser att kan man föda vaginalt, så är det bättre än att behöva göra en stor bukoperation.

Jag säger varken bu eller bä. Det är inte min kropp. Men många kvinnor bör höra vad som kan uppstå vid k.snitt också.

Jag talar utifrån egen erfarenhet då jag dog vid mitt senaste k.snitt men dom lyckades återuppliva mig.
  • Anonym (Rätten)
    Anonym (F) skrev 2021-08-07 15:55:05 följande:

Ja och vid ett planterat snitt blir man informerad om alla dessa risker (med statisk som gäller både akut och planterade snitt vilket ger en värre bild av riskerna än de faktiska vid ett planerat snitt). Det går inte att få ett planerat snitt utan att ha informerats om riskerna

Bra. Jag har ett urakut vilket var mitt första snitt och det gick bra men mitt andra som var planerat gick inte bra och det var då som jag dog.

Jag fick inte ordentligt med info vid mitt planerade, vet inte om det hade att göra med att jag hade gjort ett snitt innan.
  • Anonym (Rätten)
    Anonym (Busmoster) skrev 2021-08-08 15:20:49 följande:

Kan man få kejsarsnitt om barnet inte har vänt på sig? ligger i säte? eller räknas det inte som medicinsk orsak? eller om mamman är över 35 och har hypotyreos? samt högt blodtryck och är överviktig?

vad exakt räknas som medicinsk orsak? vilka är de som får beviljat kejsarsnitt och vilka blir förnekade?

Man KAN få om barnet ligger fel. De brukar vilja att man gör vändningsförsök men det är inte alltid det går eller som anses ens vill och då blir det som en form av medicinsk anledning
  • Anonym (Rätten)
    Anonym (2 snitt) skrev 2021-08-10 19:57:15 följande:

Kvinnor dör dagligen vid förlossningar i världen.I Sverige är det väldigt ovanligt,men det händer ,jag har varit med om detta .

Jag dog vid min senaste förlossning men dom lyckades återuppliva mig
  • Anonym (Rätten)
    Anonym (Öh) skrev 2021-08-10 21:44:16 följande:

Ursäkta, läste ditt inlägg utan sitt sammanhang och missförstod att det var vid KS du återupplivades.

Yes. Planerat dessutom.

Mitt första snitt var akut och det gick super, var på benen och allt samma dag. Sen att det kändes som man blivit överkörd är en sak men jag kan absolut inte klaga på mitt första snitt.

Tyvärr så måste jag ju göra snitt om vi skulle få en trea med och trotts att både jag och sambo vill så drar vi oss med tanke på vad som hände sist
  • Anonym (Rätten)
    Anonym (F) skrev 2021-08-10 21:52:03 följande:

Det är ganska stor skillnad på att skära av en muskel och att dra magmusklerna ifrån varandra?

80% av alla förlossningar slutar med bristning.

Beroende på vem du vill lita på så slutar 50-80% av vaginala med bristning av grad 2. Detta innebär alltså muskler som skadats. På detta lägger vid 3% som får grad 3 eller 4.

Jag säger inte att ett snitt inte är en risk. Men förminska inte riskerna och skadorna som uppstår vid en vaginal förlossning

50-80% är inte enbart grad 2, det är både grad 1 och grad 2
  • Anonym (Rätten)
    Anonym (F) skrev 2021-08-11 16:33:02 följande:

www.svd.se/skadan-drabbar-en-tiondel--finns-inte-enligt-varden

Hänvisa gärna till din källa. Socialstyrelsen skriver 80% för både grad 1 och 2 av den enkla anledning att det inte finns statistik eftesom grad 2 inte hade någon diagnoskod förrän för ett år sedan.

Uppskattningarna som görs för grad 2. Enbart grad 2. Är 50-80%

Hänvisa gärna till din källa. Socialstyrelsen skriver 80% för både grad 1 och 2 av den enkla anledning att det inte finns statistik eftesom grad 2 inte hade någon diagnoskod förrän för ett år sedan.

www.sbu.se/contentassets/655468307431434faa11f2a82ee12c14/behandling-av-forlossningsskador-som-uppkommit-vid-vaginal-forlossning--en-kartlaggning-av-systematiska-oversikter.pdf
  • Anonym (Rätten)

www.sll.se/globalassets/5.-politik/politiska-organ/halso-och-sjukvardsnamnden/2019/190618/20-yttrande-motion-s-forlossningsskador.pdf

www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2020-2-6622.pdf
  • Anonym (Rätten)
    Anonym (F) skrev 2021-08-11 20:58:56 följande:

Länken till sbu ger ingen procent på grad 2. Hänvisa gärna till sidanummer om jag missat det.

I länken till sll får man informationen som uppges av socialstyrelsen.

Socialstyrelsen har uttryckt sig oerhört klumpigt (vilket ifrågasatts direkt till dem av flertalet personer) och beskriver både grad 1 och 2 som ytliga skador och klumpar ihop dessa i en siffra på 80%.

En grad 2 är inte en ytlig skada.

Anledningen till att socialstyrelsen inte redovisar grad 2 separat är att siffrorna oficiellt inte finns. Eftesom grad 2 tidigare inte haft en diagnoskod (detta svarar alltså socialstyrelsen själva på kritiken till hur de presenterar sin information).

I studier från sjukhus som finns konstaterar man 80% grad 2. Detta kan du läsa i länken du fick tidigare.

Här får du även en länk till som säger 50% grad 2.

Socialstyrelsens siffror går inte att titta på. Eftesom de inte över huvud taget redovisar grad 2. De uppskattningar (från de ledande personerna inom bäckenbotten i Sverige) och små studier som finns säger 50-80% (något som också går att se internationellt.

I länken nedan kan du även se att det faktiskt är ganska många som får problem efter en skada av grad 2

ki.se/forskning/fokus-pa-forlossningsskador-besvar-har-tyvarr-betraktats-som-normalt

Kapitel 2 bakgrund hittar du det.

Men precis som du själv nämner så är det ringde ordentligt forskat på grad 1 och grad 2 så där är studierna från England, eftersom inga svenska finns.

I länken från 2020 så står det även att det fortfarande inte finns direkt må studier som visar på hur många som får grad 1 och grad 2 så därav en uppskattning på 80% gällande båda, plus att det finns ju olika grader av grad 2. À B och C.

Länken som du skickade gällande att man konstaterar grad 2 på 80% åtnjuter baserat på en studie från Danderyd så det skulle vara mer intressant att läsa den än den DN artikel du länkade till. Det står ju heller inte inder vilken period som 78% av kvinnorna ska ha fått grad 2 och hur många som deltog. Är det under flera års studier eller är det en grupp kvinnor på, säg 280 stycken och 78% av dessa kvinnor fick grad 2 skador ?

Jag säger inte att grad 2 är en ytlig skada och att socialstyrelsen uttrycker sig på ett specifikt sätt kan inte jag stå för, jag bara länkar fakta.

Jag menar inte på att detta inte är allvarligt, jag bara ville punktera att 70-80% grå grad 1 och grad 2.

Jag anser fortfarande som jag skrev tidigare, att man ska ha en rätt till sitt förlossningssätt men att man bara inte ska anta att k.snitt skulle vara så betydligt bättre. Jag tillhör den skara som har ett lyckat akut k.snitt som gick super men under mitt planerade k.snitt så dog jag pga att jag tappade 3.5 liter blod och min kropp lade av.

Det är ingen självklarhet för en kvinna att något sött att föda är säker och det är ett mirakel varje häng ett friskt barn föds fram utan komplikationer och där mamman klarar sig bra
  • Anonym (Rätten)
    Anonym (F) skrev 2021-08-12 15:21:39 följande:

I exempelvis Brasilien utför man snitt på rutin i hög omfattning för att detta är kostnadseffektivt. Så jag skulle

Säga att det till viss del handlar om hur man planerar resurser.

Jag anser inte att detta är en rimlig väg att gå. Utan vill bara förklara att ett PLANERAT snitt inte behöver vara mycket dyrare om man har ett så stort system för det.

Jag anser att den som är förlossningsrädd skall beviljas snitt.

Jag anser inte att det som idag skall vara på en nivå där kvinnor seriöst överväger att ta livet av sig för att de nekas snitt.

Eller de som går med ångest hela graviditeten, inte får beviljat med resultatet traumatisk förlossning som slutar i akut snitt.

Andelen perosner som önskar planerat snitt idag är inte hög. Och av dessa är inte särskilt många förstföderskor utan omföderskor med traumatiska upplevelser sedan tidigare.

Jag anser att det är sjukt att man nekar dessa personer som är så uppenbart skräckslagna. Och att processen dessutom är sådan att man oftast inte får besked förrän vecka 34?

Ehm? vet du varför majoriteten föder vis k-snitt? Har du läst om hur det fungerar till en stor del i Brasilien?

Jag har släkt och vänner där och jag tycker inte man ska måla upp Brasiliens sätt att erbjuda kvinnor k.snitt som ett glorifierande sätt.

Bra att ha alternativet, absolut!! Men måla inte upp det som att det är något vi bör ta efter när dom i princip tvingar kvinnor till k-snitt och behandlar många kvinnor som vill föda vaginalt som skit!

Givetvis inte alla men en stor övervägande del.
  • Anonym (Rätten)
    Anonym (F) skrev 2021-08-12 19:30:07 följande:

Jag menar inte att Brasilien är något att sträva efter. Jag menar enbart att det inte är en självklarhet att kejsarsnitt inte kan vara kostnadseffektivt.

Jag anser inte att någon skall tvingas till varken snitt eller vaginalt.

Ja sen beror det ju på vilken försäkring du har för många har ju tecknat dyra försäkringar så dom har ju i stort sett finansierat en stor del själva dessa kvinnor. För de fattiga kvinnorna har ju inte riktigt samma förutsättningar
Svar på tråden Kejsarsnitt- svårt att få beviljat i Sverige?