Kejsarsnitt- svårt att få beviljat i Sverige?
De försöker övertala på grund av kostnaderna. Allt handlar om ekonomi. Man måste stå på sig som med allt annat här i livet.
De försöker övertala på grund av kostnaderna. Allt handlar om ekonomi. Man måste stå på sig som med allt annat här i livet.
Ja det var dumt att säga vad jag tycker och bli missförstådd och påhoppad av folk , behöver inte den extra stressen nu när jag är gravid så nu får det räcka.
Jag pratade inte om just TS eftersom jag inte känner henne och inte vet vad hon har för anledningar men jag har hört tjejer säga t.ex ?Undrar om jag ska välja snitt eller att föda vanligt sen när jag får barn?. Det var mer det jag menade och inte personer med extrem förlossningsrädsla.
Som sagt är det inte jag som bestämmer men jag tror det skulle bli svårt om man fick välja precis vad man ville , det finns ju faktiskt inte hur mycket resurser som helst och jag tror att det skulle gå ut över kvinnor som faktiskt behöver snitt. Och ja jag tycker personer med medicinska skäl ska prioriteras iallafall , sen kan det finnas andra anledningar också.
Men som sagt nu räcker det mer det här, du och TS får ha en bra dag :)
Men vem tar ansvar för alla vf som går fel då? Barn dör faktiskt då och då pga någons hårdnackade beslut att det absolut ska födas vaginalt under omständigheter när kejsarsnitt hade räddat liv. Så det är lite samma om man vänder på det.
Vi betalar mycket skatt och borde själva få bestämma över våra kroppar!Du ska vara bestämd .Alla kan inte ens föda vaginalt med alla risker det innebär.
Tack för din berättelse. Det här är anledningen till varför jag aldrig skulle utsätta mig för en vf. Folk måste förstå att SÅNT HÄR HÄNDER i Sverige, antagligen dagligen. Det här är anledningen till att vi är många som vill ha kejsarsnitt, och vi är otroligt pålästa. Åratal av hemmaforskning av vetenskapliga artiklar, i mitt eget fall. Det är liksom inte att vi är rädda för en liten bristning (som kan ge nog med problem). Och därför är argument som -snitt kostar så mycket- eller -snitt är ett stort och farligt ingrepp- helt irrelevanta.
Inte hade ett snitt varit större åverkan på din kropp än vad du nu fick genomgå med din vf? Kan verkligen inte tänka mig det! För att inte tala om det psykiska. Vilka händelser i livet förutom vf kan ge en ptsd medan alla omkring en påstår att det är såååå bra, såååå naturligt?! Ingen händelse!! Vf är ett fruktansvärt lotteri. Tack gode gud för fb-gruppen som hjälpt så många kvinnor att slippa skadas för livet.
Självklart innehåller snitt risker det är ju en operation!Men det innebär inte att det går dåligt ofta .Jag försökte föda vaginalt ,men det gick inte.Kejsarsnitt räddade vårat liv.
Inget planerat kejsarsnitt tar 40h i plågsamma smärtor, kräver sugklocka eller ger barnet benbrott. Oftast föds inte barnet blått av kejsarsnitt heller. Observera att det är planerade snitt på friska kvinnor och barn jag pratar om.
Det är ju just det, att man inte kan veta innan. Just den osäkerheten som gör att jag personligen föredrar kejsarsnitt. Om någon kunde garantera mig att inte bli skadad av en vf, att inte plågas i onödan eller inte hinna få bedövning, och sen leva med levatorskador och inkontinens, ja då hade det kanske varit annorlunda.
Det är extremt litet antal i Sverige som önskar planerat kejsarsnitt, bara så du vet. Är inte hemma så kan inte kolla källan men det är försvinnande få. Klaga istället på alla terapisamtal dom som önskar ks tvingas till, där kan man spara in pengar.
Jag har för mig att man sett att frekvensen av önskade kejsarsnitt inte ökar, om det är lättare att få. Men folk tror gärna att kvinnor skulle springa ner sjukhusen om valet var friare, och använder det gärna i brist på bättre argument.
Om du tycker en buttlift är relevant för artens överlevnad och bidragande till samhället så får du förstås ha den åsikten.
Det är inte ett terapisamtal som krävs, utan oftast flera stycken, plus Aurora-samtal, besök på förlossningen i nån form av så kallad kbt osv. Riskerna med kejsarsnitt vill jag gärna höra från en läkare, inte en terapeut.
Förstår inte vad du får saker ifrån, citera gärna där jag säger att samtalen kostar lika mkt som en operation (som inte gynnar någon? Säg det till dom som är skadade för livet genom vf). Jag sa att där kan man iaf spara in pengar. Tycker du kan ge dig på alla storpampar och politiker som spenderar lika mkt pengar som ett ks kostar på ett enda restaurangbesök, skattepengar då alltså.
Tråkigt att du vill se fortsatt förlossningsskadade kvinnor i samhället. Hoppas du en dag förstår att om vanliga människor skulle ha så otroligt svårt att förstå vad ingreppet innebär så skulle inga planerade snitt göras alls. Kanske bäst att ställa in alla operationer som inte är livräddande eftersom folk inte är intelligenta nog att sätta sig in i riskerna.
Nä, nu får du ge dig! Jag vill VÄLDIGT gärna se statistiken på att förlora livmodern/ ANDRA organ är så pass vanligt vid planerade kejsarsnitt att det går att jämföra med hur vanligt skador är vid vf.
50-60% av alla som föder vaginalt får en bristning grad 2, då muskler och bindväv skadas. Vad det innebär kan du läsa mer om i källan: www.vardfokus.se/yrkesroller/barnmorska/outforskad-kroppsdel/
3500-4000 kvinnor får varje år en sfinkterruptur av sin förlossning: www.expressen.se/amelia/halsa/svenska-kvinnor-bland-de-i-europa-som-far-mest-forlossningsskador/
Det här är liksom inga låga siffror. Visst finns det allvarliga komplikationer med ks, MEN som vi alla vet så är oftast statistisken för planerade ks ihopbuntad med akuta ks, vilket såklart gör att alla allvarliga komplikationer som egentligen beror på en misslyckad vf, ser ut som dom beror på ks i sig. Som sagt vill jag gärna se statistiken för risk att vid PLANERAT ks förlora livmodern, eller dessa andra organ du pratar om.
Autoimmuna sjukdomar, diabetes och liknande, vet man ju inte heller säkert om dom beror på ks i sig, ELLER om det är så att mammor med fetma och anlag för diabetes oftare får ks.
Jag har fött ett barn vaginalt, ett med akutsnitt och väntar ett tredje som antagligen kommer födas med planerat snitt (pga medicinska orsaker) men jag håller med.
Jag tycker inte heller att man ska få välja fritt .. Tror det skulle bli väldigt svårt att få det att fungera utan att det går ut över kvinnor som faktiskt behöver snitt.
Och det är ändå en ganska stor operation. Vissa verkar tro att en vaginal förlossning innebär en massa risker men snitt innebär 0 risker. Skrev förut i tråden och blev väldigt påhoppad.. Som sagt så kan det säkert finnas andra skäl än medicinska .. men medicinska borde alltid prioriteras precis som med alla andra operationer.
Förstår inte vad det kommer ifrån att folk tror att man bara kan välja , med första barnet t.ex hade jag inte en tanke på snitt eller att jag borde fått välja. Hade jag kunnat föda vaginalt nu hade jag nog hellre gjort det , det är inte så extremt kul med ett operationssår som gör ont , behöva spy pga morfin som man måste få och att inte kunna gå och handla själv pga att man inte får lyfta tungt.
Räknar med massa påhopp och personer som missförstår igen och kommer inte gå in i nån lång diskussion med nån , det här är min åsikt och alla har rätt till sin.
Och för att inte glömma kvinnor som var rädda för snitt,och överlevde det .
Man skär inte i musklerna vid kejsarsnitt
Kvinnor dör dagligen vid förlossningar i världen.I Sverige är det väldigt ovanligt,men det händer ,jag har varit med om detta .
Fast vi pratade om överlevnad och du lever, så du måste mena att du är nöjd med vården vid VF? Kvinnor och barn dör vid kejsarsnitt eller av komplikationer därefter också. Knappast ett argument för att opereras för att någon dött av vaginal förlossning.
Jag dog vid min senaste förlossning men dom lyckades återuppliva mig
Jag dog vid min senaste förlossning men dom lyckades återuppliva mig
Det är ganska stor skillnad på att skära av en muskel och att dra magmusklerna ifrån varandra?
80% av alla förlossningar slutar med bristning.
Beroende på vem du vill lita på så slutar 50-80% av vaginala med bristning av grad 2. Detta innebär alltså muskler som skadats. På detta lägger vid 3% som får grad 3 eller 4.
Jag säger inte att ett snitt inte är en risk. Men förminska inte riskerna och skadorna som uppstår vid en vaginal förlossning
Det har du iof rätt i. Jag är bara korkad och har inte sett livmodern som en muskel på det sättet.
Läs som sagt den statistik som faktiskt finns så kommer du se att skillnaderna inte är så radikala.
Och det handlar inte om att vara rädd för att få sår att vara rädd för att då bristningar, det hoppas jag du är smart nog att förstå