Anonym (S) skrev 2021-08-09 20:51:56 följande:
Jag har fött ett barn vaginalt, ett med akutsnitt och väntar ett tredje som antagligen kommer födas med planerat snitt (pga medicinska orsaker) men jag håller med.
Jag tycker inte heller att man ska få välja fritt .. Tror det skulle bli väldigt svårt att få det att fungera utan att det går ut över kvinnor som faktiskt behöver snitt.
Och det är ändå en ganska stor operation. Vissa verkar tro att en vaginal förlossning innebär en massa risker men snitt innebär 0 risker. Skrev förut i tråden och blev väldigt påhoppad.. Som sagt så kan det säkert finnas andra skäl än medicinska .. men medicinska borde alltid prioriteras precis som med alla andra operationer.
Förstår inte vad det kommer ifrån att folk tror att man bara kan välja , med första barnet t.ex hade jag inte en tanke på snitt eller att jag borde fått välja. Hade jag kunnat föda vaginalt nu hade jag nog hellre gjort det , det är inte så extremt kul med ett operationssår som gör ont , behöva spy pga morfin som man måste få och att inte kunna gå och handla själv pga att man inte får lyfta tungt.
Räknar med massa påhopp och personer som missförstår igen och kommer inte gå in i nån lång diskussion med nån , det här är min åsikt och alla har rätt till sin.
Din första kommentar var som sagt rätt lätt att missförstå?
Jag håller också med om att man inte bara bör få kryssa i en ruta med om man vill ha snitt eller föda vaginalt.
Däremot så tolkades din första kommentar som att du ifrågasatte allt som inte är medicinskt.
Och skall man neka dem som har grov förlossningsrädsla hamnar man i ett läge där den vaginal förlossningen med stor sannolikhet är mer riskfylld än ett planerat snitt