Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Kejsarsnitt- svårt att få beviljat i Sverige?

Anonym (S) skrev 2021-08-06 14:38:29 följande:

Ja det är svårt och blir faktiskt lite irriterad när kvinnor som ska föda första gången pratar om att ?välja kejsarsnitt?.

Med andra barnet fick jag gråta i 10 timmar ungefär (med värkar) och be om snitt innan det till slut blev akutsnitt.

Den här gången får jag förhoppningsvis planerat eftersom det finns medicinska skäl (fått operera en gammal förlossningsskada från första förlossningen så det är är inte så bra om jag föder vaginalt igen). Antagligen berodde skadan på att de fick använda sugklocka och det är ju inte så extremt vanligt att det behövs.

Egentligen är det ju faktiskt bättre för kroppen (och barnet om jag har förstått rätt) att föda vanligt om man kan det. När jag väntade första hade jag inte en tanke på snitt fast jag såklart var rädd. Vet inte varför så många tänker att man bara kan välja utan några medicinska skäl alls.

Eftersom man kan ta livet av ungen om man vill, borde man banne mig kunna bestämma sättet man vill ha ut den på. Sverige är ett u-land i detta avseende.
  • Tow2Mater
    Anonym (F) skrev 2021-08-12 15:21:39 följande:
    I exempelvis Brasilien utför man snitt på rutin i hög omfattning för att detta är kostnadseffektivt. Så jag skulle

Säga att det till viss del handlar om hur man planerar resurser.

Jag anser inte att detta är en rimlig väg att gå. Utan vill bara förklara att ett PLANERAT snitt inte behöver vara mycket dyrare om man har ett så stort system för det.

Jag anser att den som är förlossningsrädd skall beviljas snitt.

Jag anser inte att det som idag skall vara på en nivå där kvinnor seriöst överväger att ta livet av sig för att de nekas snitt.

Eller de som går med ångest hela graviditeten, inte får beviljat med resultatet traumatisk förlossning som slutar i akut snitt.

Andelen perosner som önskar planerat snitt idag är inte hög. Och av dessa är inte särskilt många förstföderskor utan omföderskor med traumatiska upplevelser sedan tidigare.

Jag anser att det är sjukt att man nekar dessa personer som är så uppenbart skräckslagna. Och att processen dessutom är sådan att man oftast inte får besked förrän vecka 34?
    Visst är det. Skulle man hantera det som man t ex hanterar covidsituationen skulle alla kunna må bra - dvs grundlig information om alla risker etc och rekommendationer (vaginalt), vilket de flesta som kan faktist följer. Sen fåtalet som inte kan/vill av olika orsaker, kan direkt  ges det de kan hantera (ks). Tror det knappast ens skulle bli dyrare, då alla oönskade psykologsamtal etc kan skippas.
  • Tow2Mater
    Anonym (Nettan) skrev 2021-08-12 15:33:08 följande:
    Det vet jag inte exakt faktiskt. Jo men tänker det är skillnad på rädsla och risk för skador. Om det nu är så hög risk för skador samt att det inte alls är speciellt dyrt med snitt - varför då inte införa snitt på alla? Alltså att vaginal förlossning bör ses som det mest riskabla och enbart ska erbjudas i undantagsfall? Har de personal till detta i Brasilien? Det är ju också ett väldigt folkrikt land. Det är ju fantastiskt om det funkar bra där.

Gällande rädsla. Jag personligen hade aldrig satt mig i en situation där jag har en handikappande fobi för någonting och med största sannolikhet inte kan få vad jag vill för att undvika ett nytt eventuellt trauma om landet jag bor i inte kan erbjuda det.
    Men alltså, du vill nu den andra gruppen ska nekas?? Låt folk få välja det de mår bra av, då båda metoderna är helt ok.
Svar på tråden Kejsarsnitt- svårt att få beviljat i Sverige?