• potatisfjollan

Varför röstar folk på Miljöpartiet?

Miljöpartiet måste vara det absolut mest meningslösa partiet vi har i riksdagen. De fyller absolut ingen funktion överhuvudtaget. Jag hoppas de åker ur riksdagen vid nästa val. Båda deras språkrör är extremt okunniga vad gäller miljöpolitik och vid alla debatter i TV står de bara och pratar om helt orelevanta saker eller spyr galla på SD!

Vad är det för människor som röstar på Miljöpartiet egentligen? Är det enbart anhängare av Greta Thunberg och fjollor på Södermalm som lägger sin röst på detta meningslösa parti?

• Svar på tråden Varför röstar folk på Miljöpartiet?
  • Mentat
    nattuw skrev 2024-10-05 19:20:56 följande:
    Det är vanligt i Norrland. Misstänker att det beror på att en stor andel av skogen där är industriskog.
    Jag har ett populärt strövområde i närheten, på gångavstånd faktiskt, där man nyligen avverkade en hel del. Stigen går ibland längs kanten av kalhygget och ibland inne i skogen. Det är fortfarande en fin miljö, även om den givetvis var bättre innan man högg ner träden. Sedan inser jag att det finns andra och värre exempel också men det här temat började med att det var omöjligt att höra fågelsång om man hade kalhuggit.
  • nihka
    Mentat skrev 2024-10-05 19:41:20 följande:
    Jag har ett populärt strövområde i närheten, på gångavstånd faktiskt, där man nyligen avverkade en hel del. Stigen går ibland längs kanten av kalhygget och ibland inne i skogen. Det är fortfarande en fin miljö, även om den givetvis var bättre innan man högg ner träden. Sedan inser jag att det finns andra och värre exempel också men det här temat började med att det var omöjligt att höra fågelsång om man hade kalhuggit.
    Nej, det började med en kommentar om att det var bullrigt i vindkraftparker medan man kunde höra fågelsång i kalhyggen. Längs promenadstigar Jo, tjenare. Det är verkligen vad kalhyggen är kända för...
    Sedan är förstås inget omöjligt, men det var inte poängen. Kalhyggen är ett massivt ingrepp i naturen precis som vindkraftparker och ingetdera är speciellt fågelvänligt.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • klyban
    Rataxes skrev 2024-10-05 14:08:19 följande:

Fågellivet i det här industriområdet lär vara obefintligt.

Påståenden utan källor det ger vi ingenting för.
    Och ett så litet område också, men allt för agendan.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Malta)
    klyban skrev 2024-10-06 12:39:21 följande:

Påståenden utan källor det ger vi ingenting för.
    Och ett så litet område också, men allt för agendan.

Det är av vikt att förstå innehållet, annars är det slöseri med tid.
  • KillBill
    Rataxes skrev 2024-10-05 14:08:19 följande:

Fågellivet i det här industriområdet lär vara obefintligt.

Snacka om att sila mygg och svälja kameler. Enligt en rapport från Naturvårdsverket dödas:

6 000 000  - 7 000 000 fåglar per år i trafiken
    ca 500 000 fåglar per år av fönsterrutor
    ca 200 000 fåglar perm år av kraftledningar
    ca 100 000 fåglar per år av oljeutsläpp 
    Ca 5 000 fåglar per år av vindkraftverk

Om du är det  minsta intresserad av fågellivet finns det andra saker än vindkraften som först bör kritiseras. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • klyban
    Anonym (Malta) skrev 2024-10-06 12:49:30 följande:
    Det är av vikt att förstå innehållet, annars är det slöseri med tid.

Dock är påståendet på en nivå att den vet att dom är obefintliga.
    Och när ett vindkraftverk tydligen dödar 5-10 fåglar per år, så inser man att påståendet obefintligt är en påhittad egen lögn.

KillBill skrev 2024-10-06 13:10:38 följande:
    Snacka om att sila mygg och svälja kameler. Enligt en rapport från Naturvårdsverket dödas:

Om du är det  minsta intresserad av fågellivet finns det andra saker än vindkraften som först bör kritiseras. 

HAHA, detta inlägget sätter verkligen perspektiv på saken.

Men en sak är korrekt, det är inte bra för fåglarna, men som sagt vad, kanske man ska ta tag i kamelen allra föst och med tanke på hur många fåglar man kan rädda.

Om nu det inte är så att de inte ens bryr sig om fåglarna från början, vilket jag misstänker med tanke på hur de normalt talar om miljö och klimat.
    Så är en gissning att de inte ens bryr sig, och att det bara är ett narrativ för sin agenda.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • nihka
    KillBill skrev 2024-10-06 13:10:38 följande:

Men det är ändå ett problem när det drabbar särskilda arter hårt såsom havsörn på Norges kust i Smøla där de måste passera genom 68 gilljotiner i området.
  • klyban
    nihka skrev 2024-10-06 13:43:02 följande:
    Men det är ändå ett problem när det drabbar särskilda arter hårt såsom havsörn på Norges kust i Smøla där de måste passera genom 68 gilljotiner i området.
    Tågen dödar mer.
  • nihka

Havsörn som dödas av tåg åtgärdas inte genom att ta bort tåg eller dra om rälsen utan genom att sätta upp viltstängsel.

Havsörnar som dödas av vindkraftverk åtgärdas genom en mer genomtänkt placering av maskinerna.

• klyban
    nihka skrev 2024-10-06 14:18:18 följande:

Havsörn som dödas av tåg åtgärdas inte genom att ta bort tåg eller dra om rälsen utan genom att sätta upp viltstängsel.

Havsörnar som dödas av vindkraftverk åtgärdas genom en mer genomtänkt placering av maskinerna.

Och ändå dödar tåg mer örnar.
Svar på tråden Varför röstar folk på Miljöpartiet?