• Anonym (Mams)

P-piller till 15-åring pga mens

Har en 15-åring som tycker mensen är så jobbig, ont i magen och känner sig begränsad av den. Funderar på om p-piller eller minipiller är bra att börja med då? Eller är hon för ung?

• Svar på tråden P-piller till 15-åring pga mens
  • Anonym (Mams)

Sedan finns risken att hon får värre när hon blir äldre, jag hade riktigt jobbig mens på gymnasiet.

• Anonym (T)
    Anonym (X) skrev 2021-08-03 12:22:29 följande:

Vad tänker du för alternativ?

Då jag inte har koll på vad man får ge till tonåringar så kan jag inte uttala mig om det. Äter själv p-piller men vet att det inte är något för alla och man borde därför kolla upp vilka alternativ som finns. Det kanske inte finns några alternativ vilket i såna fall är synd att vi inte kommit längre.
  • Anonym (Nappy)
    Anonym (Mams) skrev 2021-08-03 12:50:58 följande:
    Hon har egentligen vanligt ont, men det begränsar henne psykiskt, hon missar en massa roligt för att hon tycker det är så jobbigt med mensen.
    Men då hjälper väl inte p-piller eftersom hon fortfarande har mens varje månad med p-piller. Jag tror inte någon tjej/kvinna tycker det är roligt med mens men man får ju lära sig leva med det om det är normala smärtor och normala mängder blödning. Hon kanske ska ha mens i 30+ år till. Vad är det som hon missar för att hon har mens? Man kan ju göra det mesta med mens. Kanske inte dyka med vithajar men hur ofta gör man det ;) 
  • Anonym (Mams)
    Anonym (Nappy) skrev 2021-08-03 13:10:27 följande:

Men då hjälper väl inte p-piller eftersom hon fortfarande har mens varje månad med p-piller. Jag tror inte någon tjej/kvinna tycker det är roligt med mens men man får ju lära sig leva med det om det är normala smärtor och normala mängder blödning. Hon kanske ska ha mens i 30+ år till. Vad är det som hon missar för att hon har mens? Man kan ju göra det mesta med mens. Kanske inte dyka med vithajar men hur ofta gör man det ;) 

Som sagt missar hon grejer pga psykiskt.

Många slutar blöda eller blöder mindre med minipiller, så det är väl mest det jag funderar på. Med p-piller kan man skjuta upp mensen vid behov, om det är något speciellt man ska göra som bad, utflykt, resa osv.

Har bokat tid på um så får se vad de säger.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Mams) skrev 2021-08-03 12:22:08 följande:
    Vet många som slutat blöda med minipiller.

Sex är ingen risk nu alls. Menskopp är inget alternativ.
    Och du fattar att det inte är nån garanti? Varför stoppa i ditt barn hormoner i onödan?? Det finns också vissa länkar mellan p-piller och cancer, jag skulle inte chansa även om det var en väldigt liten andel ökning.

Ingen risk för sex...? Har du låst in henne eller...?

Varför inte menskopp?? Hur bra som helst på så många sätt.
    Anonym (Mams) skrev 2021-08-03 13:15:09 följande:

Många slutar blöda eller blöder mindre med minipiller, så det är väl mest det jag funderar på. Med p-piller kan man skjuta upp mensen vid behov, om det är något speciellt man ska göra som bad, utflykt, resa osv.

Man kan bada med menskopp! Och åka på utflykt, resa osv också.
  • Anonym (Nej)
    nernu skrev 2021-08-03 12:30:46 följande:
    Tycker att du ska ta och tagga ner lite. Du vet inte vad du pratar om.

Jag låg i fosterställning och ville dö i två dygn varje månad från att jag var elva och hela min tonårstid. Nej det är inte normalt och det är inte tough shit. Det är endometrios och det går att behandla.

Ts ja. Gå till ungdomsmottagningen och se till att den stackars tjejen får hjälp.
    Jag vet mycket väl vad jag pratar om. Alla lider inte som du gjorde, faktum är att väldigt många har "normalt" ont om man så uttrycker det och det finns inget i trådstarten som visar att det skulle vara mer än så. Ts dotter känner sig "begränsad", löjligt. Det finns lösningar på det mesta och vet du - life happens. Kvinnor har mens, ts dotter får väl acceptera det som alla andra.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Mams) skrev 2021-08-03 12:52:05 följande:

Sedan finns risken att hon får värre när hon blir äldre, jag hade riktigt jobbig mens på gymnasiet.

Eller så får hon ännu mildare symptom! Vet du, ni två har olika kroppar, finns inget som säger att hon får samma besvär som du hade.
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Mams) skrev 2021-08-03 12:50:58 följande:

Hon har egentligen vanligt ont, men det begränsar henne psykiskt, hon missar en massa roligt för att hon tycker det är så jobbigt med mensen.

Anonym (Mams) skrev 2021-08-03 13:15:09 följande:

Om det bara handlar om att hon tycker det blir meckigt och pinsamt att behöva fixa med mensen skulle jag personligen inte ge henne p-piller bara för det. Många mår ju dessutom väldigt psykiskt dåligt av p-piller (+ en mängd andra bieffekter såklart) så skulle bara ge det till henne om hon hade riktigt jäkla jobbigt och typ behövde missa skola pga smärtor. 

Det finns ju också piller som man kan ta enbart för att skjuta upp mensen nån gång, t.ex inför en resa, men ingen man behöver ta kontinuerligt 24/7. 

Jag skulle nog först och främst försöka peppa henne att göra saker trots mens. Pratar hon med sina kompisar om mens? 
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Nej) skrev 2021-08-03 13:34:20 följande:
    Jag vet mycket väl vad jag pratar om. Alla lider inte som du gjorde, faktum är att väldigt många har "normalt" ont om man så uttrycker det och det finns inget i trådstarten som visar att det skulle vara mer än så. Ts dotter känner sig "begränsad", löjligt. Det finns lösningar på det mesta och vet du - life happens. Kvinnor har mens, ts dotter får väl acceptera det som alla andra.
    Jag tror att många kände att mens var jobbigt när man var 14-15. Jag var då så. Sen bytte jag från att använda binda till att använda tampong och mitt liv blev tusen gånger bättre. Det kändes mer bekvämt och kändes som betydligt mindre risk att blöda igenom. 
  • Anonym (Mams)
    Anonym (Nej) skrev 2021-08-03 13:31:29 följande:

Och du fattar att det inte är nån garanti? Varför stoppa i ditt barn hormoner i onödan?? Det finns också vissa länkar mellan p-piller och cancer, jag skulle inte chansa även om det var en väldigt liten andel ökning.

Ingen risk för sex...? Har du låst in henne eller...?

Varför inte menskopp?? Hur bra som helst på så många sätt.Man kan bada med menskopp! Och åka på utflykt, resa osv också.

Det är ingen garanti men det går ju att testa om det blir bättre.

Det är ingen risk för sex just nu, nej. Alla 15-åringar är inte mogna för att ha förhållande. Hon är inte ute och festar, är inte kär än osv.

För att hon inte ens vill försöka med tampong än, därför är menskopp inget alternativ för henne.
Svar på tråden P-piller till 15-åring pga mens