Inlägg från: Anonym (Nej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nej)

P-piller till 15-åring pga mens

Nej!! För det första ska man inte stoppa onödiga hormoner i kroppen, för det andra finns det inget som säger att hon får mindre ont om hon får p-piller, hon kommer i vilket fall inte sluta blöda pga dem. Dessutom uppmuntrar det till att ha oskyddat sex, vilket är en idiotisk idé med tanke på sjukdomar, glömda piller och annat.

Så hon är kvinna och får mens, tough shit, sånt är livet! Ta smärtstillande, vila någon dag och skaffa menskopp.

• Anonym (Nej)
    Anonym (Mams) skrev 2021-08-03 12:22:08 följande:
    Vet många som slutat blöda med minipiller.

Sex är ingen risk nu alls. Menskopp är inget alternativ.
    Och du fattar att det inte är nån garanti? Varför stoppa i ditt barn hormoner i onödan?? Det finns också vissa länkar mellan p-piller och cancer, jag skulle inte chansa även om det var en väldigt liten andel ökning.

Ingen risk för sex...? Har du låst in henne eller...?

Varför inte menskopp?? Hur bra som helst på så många sätt.
    Anonym (Mams) skrev 2021-08-03 13:15:09 följande:
    Som sagt missar hon grejer pga psykiskt.

Många slutar blöda eller blöder mindre med minipiller, så det är väl mest det jag funderar på. Med p-piller kan man skjuta upp mensen vid behov, om det är något speciellt man ska göra som bad, utflykt, resa osv.

Har bokat tid på um så får se vad de säger.
    Man kan bada med menskopp! Och åka på utflykt, resa osv också.
  • Anonym (Nej)
    nernu skrev 2021-08-03 12:30:46 följande:
    Tycker att du ska ta och tagga ner lite. Du vet inte vad du pratar om.

Jag låg i fosterställning och ville dö i två dygn varje månad från att jag var elva och hela min tonårstid. Nej det är inte normalt och det är inte tough shit. Det är endometrios och det går att behandla.

Ts ja. Gå till ungdomsmottagningen och se till att den stackars tjejen får hjälp.
    Jag vet mycket väl vad jag pratar om. Alla lider inte som du gjorde, faktum är att väldigt många har "normalt" ont om man så uttrycker det och det finns inget i trådstarten som visar att det skulle vara mer än så. Ts dotter känner sig "begränsad", löjligt. Det finns lösningar på det mesta och vet du - life happens. Kvinnor har mens, ts dotter får väl acceptera det som alla andra.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Mams) skrev 2021-08-03 12:52:05 följande:

Sedan finns risken att hon får värre när hon blir äldre, jag hade riktigt jobbig mens på gymnasiet.

Eller så får hon ännu mildare symptom! Vet du, ni två har olika kroppar, finns inget som säger att hon får samma besvär som du hade.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Livia) skrev 2021-08-03 13:41:31 följande:
    Jag tror att många kände att mens var jobbigt när man var 14-15. Jag var då så. Sen bytte jag från att använda binda till att använda tampong och mitt liv blev tusen gånger bättre. Det kändes mer bekvämt och kändes som betydligt mindre risk att blöda igenom. 
    Precis, man överlever och det finns lösningar. Menskopp är ju jättesmidigt, ungefär som en tampong men som man bara tömmer var 12:e timme.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Mams) skrev 2021-08-03 14:34:14 följande:
    Du får tycka det är löjligt men det är hennes verklighet. Tycker snarare du är löjlig som sitter som vuxen och talar nedlåtande om en tonåring som inte mår helt bra.
    Inte mår helt bra...? Du får det ju att låta som att hon har nedsatta förmågor eller nåt. Fast i trådstarten är det mer som att hon tycker att det är sååå besvärligt att ha mens. Reality check: alla kvinnor har mens, i många år. Antingen lägger man sig på sängen och tjuter över hur orättvist det är eller så hittar man lösningar, och om hon har ont så överlever hon faktiskt att stanna hemma nån enstaka dag. Det är faktiskt inte världens undergång att ha mens... Och p-piller kommer fortfarande inte hjälpa.

Jag förstår verkligen inte vad hon har för problem med sin mens, din beskrivning är väldigt vag och får henne mest att framstå som en bortskämd liten prinsessa som inte klarar av att ligga på en ärta. På vilket sätt begränsas hon egentligen, vad är problemet med att ha mens??
    Anonym (Mams) skrev 2021-08-03 15:03:00 följande:
    Hon får gå in själv, jag menar såklart om de vill prata med mig.

Nu är det ju inte i första hand preventivmedel vi är ute efter.

Nej, man blir gravid av sex men min dotter har inte det än.

Och det vet du hur då, har du kyskhetsbälte på henne....?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Mams) skrev 2021-08-03 17:42:53 följande:
    Hur vet du att ppiller inte kommer hjälpa? Känner många som blev blödningsfria av minipiller. Och med P-piller är det lätt att skjuta upp mensen vid behov.

Tråkigt att du känner att du måste stå ut med allt trots att hjälp finns. Nu försöker jag hitta hjälp åt min dotter. Kalla henne bortskämd du för att hon har en mamma som bryr sig om henne. Jag skämmer gärna bort henne med att hitta en lösning så att hon ska slippa ha ont och må dåligt.

Tror du att alla 15-åringar har sex? Kan ju upplysa dig att så inte är fallet. Men OM hon nu haft det så hade väl p-piller varit jättebra för henne? Men nu är det som sagt inte där behovet ligger.
    Hjälpa eller inte så måste hon ju ha mens nån gång, man kan inte skjuta på mens vecka ut och vecka in, när kommer det egentligen att passa henne att ha mens...? Och som sagt, det är långt från säkert att hon kommer bli av med varken mens eller värk med p-piller. Det finns både Ipren och paracetamol att testa först! Och annat.

Vadå att jag måste stå ut...? Det är DIN dotter som har problem med sin mens, inte jag. Jag kallar henne bortskämd för att hon tydligen måste ligga på en divan och begränsa hela sitt sociala liv den lilla stackarn för att hon råkar ha mensvärk och det är ju så besvärligt... Eller så kan man inse att man för ett kort kort tag kan ta det lite lugnt och sen går livet tillbaka till det normala.

Jag kan upplysa dig om att väldigt många 15-åringar har sex fast deras mammor sitter och tvärsäkert säger i diskussionsforum att de så klart inte har sex... Om hon nu har sex så är p-piller verkligen inte särskilt bra för en tonåring, och det skyddar i vilket fall inte mot sjukdomar, om du redan glömt det.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (GH) skrev 2021-08-03 18:26:23 följande:
    Nja, var 12:e timme går bara om man inte blöder så mycket. Men jag håller med om att kopp är smidigt! :)
    "Så mycket", du vet alltså mer om ts dotter än vi andra.....? Men tänk så himla jobbigt om man måste tömma var 10:e timme istället eller var 8:e! Eller så är det fortfarande ett av de smidigaste mensskydden som finns, dessutom absolut billigast och jättebra för naturen.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Mams) skrev 2021-08-03 18:42:45 följande:
    Jag vet att det inte finns garantier, det har jag redan skrivit. Vi ska prova det här, och hoppas att det fungerar.

Varför spelar det någon roll för dig vad min dotter gör eller inte gör? Du verkar ta åt dig väldigt av att hon ska prova p-piller om hon får det utskrivet, varför? Varför tycker du att hon ska stå ut när det finns hjälp?

Som sagt, hon har inte sex. Det spelar ingen roll för mig vad du tror om det, jag är ändå tvärsäker. Men den dagen hon vill ha det hoppas jag att hon har både p-piller och kondom. Det ena måste inte utesluta det andra.
    Jag tycker du tillskriver mig väldigt mycket nu, både problem med min mens och problem med vad din dotter gör. Är det nåt mer jag borde veta att jag tycker...? Låt mig då vara tydlig, om det inte gått fram tidigare: ge inte hormoner i onödan, bara för att hon vill kunna skjuta på mensen och i nån slags förhoppning om att kanske slippa helt. Det måste finnas annat att testa först, särskilt med tanke på riskerna med p-piller, som flera andra också försökt få dig att inse.

Tvärsäker...? För du är med henne dygnet runt? Även på skoltid? Jaja.... Antingen har hon inte det eller så är du naiv, ett är iaf säkert och det är att hon har sex om hon vill och du skulle garanterat inte veta om det heller. I vilket fall, ge henne ett paket kondomer för säkerhets skull.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (GH) skrev 2021-08-03 18:55:24 följande:
    Va??

Varken du eller jag vet något om hur mycket hon blöder. Jag upplyste bara om att man måste tömma oftare än var 12:e timme om man blöder kraftigt.

Jag använder själv kopp sedan 15 år tillbaka. Men att det är smidigt för dig och mig betyder inte att det är det för alla.
    Jag har provat menskopp, använder hellre binda. Men det är min personliga preferens och jag vet att de allra allra flesta tycker att det är otroligt bra och därför rekommenderar jag det fortfarande, för jag förstår att fördelarna överväger så mycket.
Svar på tråden P-piller till 15-åring pga mens