• Anonym (Mams)

P-piller till 15-åring pga mens

Har en 15-åring som tycker mensen är så jobbig, ont i magen och känner sig begränsad av den. Funderar på om p-piller eller minipiller är bra att börja med då? Eller är hon för ung?

• Svar på tråden P-piller till 15-åring pga mens
  • 19Richie88

Behöver hon det (känner hon det själv) ..så köp bara P-pillerna till henne!?
    Det är inget att "Fråga om" här.. eller?

Sen så; Slänger du med ett paket kondomer också till henne och ger henne en puss på kinden, en kram.. bara för att du älskar henne såklart?
    Säg att du tänker o bryr dig om henne (ofta o mycket' ..och att du är rädd om henne och att 'gummit bara är i ett skyddande syfte och inget att vara rädd över att behövas användas.. inget konstigt.

..Det här säger jag bara för att det var tex. ingenting jag själv fick hjälp med från mina föräldrar och jag tycke det här var extremt pinsamt jobbigt, ledsamt och sorligt.

Jag hade inget annat velat än att ha hjälp av dom, men dom var bara inte där.. sen vågade jag inte säga till dom när dom inte fanns där i mitt liv n'r jag behövde dom som mest. Jag fick också konsekvenser i livet istället pga det här, en massa ångest o annan skit.
    Så jag har lärt mig.. jag fick lära mig allt det där den hårda vägen. sorligt jag vet, men jag vände det hela till något bra istället och fick stärka mig själv otroligt mycket helt ensam.

..
    Så nu när jag fick jag barn i vuxen ålder så tjatar jag nästan sönder mina ungar istället om hur viktigt det är; Om att skydda sig.. och att dom alltid kan komma till mig 'igen Oavsett vad det än handlar om, ingenting är för pinsamt för mig, från det allra vanligaste lättaste exempel ang. kräkningar, vanliga sjukdomar till sex o samlevnad- frågor, fläckar på kroppen som bara finns där plötsligt (innan vi går till vårdcentralen) Tänk om något är snett o vint i det biologiska eller vad det än må vara.. så känns det bättre att prata om det med sin Pappa eller Mamma, detta hellre än mot att det kommer som en överraskning plötsligt -då man helt från ingenstans får reda på att ens barn mår dålig över något och det håller på att gå söderut.. barnet kanske blir mobbad i skolan eller vad det än må vara som sagt.. det är ju inget man vill höra.

Lycka till!

• amaliaj

Vår dotter är 16. Hon hade så riklig mens att hon gick blodbrist. Hon testade tre sorters p-piller, men fick till sist hotmonspiral insatt under bedövning. Äntligen har hon bra järnvärden igen.

Vi gick till barnmorska på Ungdomsmottagningen, och sen till riktig gynekolog. Föreslår att ni gör det också, så kan hon få en saklig bedömning av vårdpersonal.

• Anonym (Livia)
    19Richie88 skrev 2021-08-03 16:20:17 följande:

Sen så; Slänger du med ett paket kondomer också till henne och ger henne en puss på kinden, en kram.. bara för att du älskar henne såklart?
    Säg att du tänker o bryr dig om henne (ofta o mycket' ..och att du är rädd om henne och att 'gummit bara är i ett skyddande syfte och inget att vara rädd över att behövas användas.. inget konstigt.

..Det här säger jag bara för att det var tex. ingenting jag själv fick hjälp med från mina föräldrar och jag tycke det här var extremt pinsamt jobbigt, ledsamt och sorligt.

Jag hade inget annat velat än att ha hjälp av dom, men dom var bara inte där.. sen vågade jag inte säga till dom när dom inte fanns där i mitt liv n'r jag behövde dom som mest. Jag fick också konsekvenser i livet istället pga det här, en massa ångest o annan skit.
    Så jag har lärt mig.. jag fick lära mig allt det där den hårda vägen. sorligt jag vet, men jag vände det hela till något bra istället och fick stärka mig själv otroligt mycket helt ensam.

..
    Så nu när jag fick jag barn i vuxen ålder så tjatar jag nästan sönder mina ungar istället om hur viktigt det är; Om att skydda sig.. och att dom alltid kan komma till mig 'igen Oavsett vad det än handlar om, ingenting är för pinsamt för mig, från det allra vanligaste lättaste exempel ang. kräkningar, vanliga sjukdomar till sex o samlevnad- frågor, fläckar på kroppen som bara finns där plötsligt (innan vi går till vårdcentralen) Tänk om något är snett o vint i det biologiska eller vad det än må vara.. så känns det bättre att prata om det med sin Pappa eller Mamma, detta hellre än mot att det kommer som en överraskning plötsligt -då man helt från ingenstans får reda på att ens barn mår dålig över något och det håller på att gå söderut.. barnet kanske blir mobbad i skolan eller vad det än må vara som sagt.. det är ju inget man vill höra.

Lycka till!

Hur tänker du att kondomerna ska hjälpa med mensen..?
  • Anonym (Mams)
    19Richie88 skrev 2021-08-03 16:20:17 följande:

Lycka till!

P-piller är på recept så det är inte bara att gå och köpa.

Varför ska jag ge henne kondomer, det är inte preventivmedel hon behöver.
  • Anonym (Mams)
    Pope Joan II skrev 2021-08-03 15:08:24 följande:

Det hade jag utan vidare låtit henne prova. Förstår verkligen inte de konstiga invändningar som förekommer i tråden.

Tack för svaret!
    nnnnnnnn skrev 2021-08-03 16:18:11 följande:

Låt henne kontakta ungdomsmottagningen och sen får hon diskutera detta med de som är proffs.

Om hon tycker det är svårt att kontakta dem så kan ni hjälpa till med att ta kontakten. Men sen får hon själv prata eller skriva med dem. Via 1177 brukar man kunna få till kontakt tex videomöte eller riktigt möte.

Vi har bokat tid nu.
    amaliaj skrev 2021-08-03 16:23:07 följande:

Vår dotter är 16. Hon hade så riklig mens att hon gick blodbrist. Hon testade tre sorters p-piller, men fick till sist hotmonspiral insatt under bedövning. Äntligen har hon bra järnvärden igen.

Vi gick till barnmorska på Ungdomsmottagningen, och sen till riktig gynekolog. Föreslår att ni gör det också, så kan hon få en saklig bedömning av vårdpersonal.

Tack för svaret. Gynekolog skulle hon aldrig våga gå till nu. Det får bli ungdomsmottagningen och bara prat, ingen undersökning.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Livia) skrev 2021-08-03 13:41:31 följande:
    Jag tror att många kände att mens var jobbigt när man var 14-15. Jag var då så. Sen bytte jag från att använda binda till att använda tampong och mitt liv blev tusen gånger bättre. Det kändes mer bekvämt och kändes som betydligt mindre risk att blöda igenom. 
    Precis, man överlever och det finns lösningar. Menskopp är ju jättesmidigt, ungefär som en tampong men som man bara tömmer var 12:e timme.
  • Anonym (k)

Självklart ska hon prata med UMO så bra att ni bokat tid men låt henne gå själv (om hon nu inte har nedsättningar som gör det enormt svårt). Kanske ta med henne på en fika efteråt men just att gå själv tror jag är viktigt.

Sen får man vara väldigt uppmärksam på det psykiskt måendet men för många kan p-piller underlätta. Man ska inte behöva må helvete pga mens, att hon börjar med piller nu betyder inte att hon kommer äta dessa förevigt. Utan testa.

• Anonym (Nej)
    Anonym (Mams) skrev 2021-08-03 14:34:14 följande:
    Du får tycka det är löjligt men det är hennes verklighet. Tycker snarare du är löjlig som sitter som vuxen och talar nedlåtande om en tonåring som inte mår helt bra.
    Inte mår helt bra...? Du får det ju att låta som att hon har nedsatta förmågor eller nåt. Fast i trådstarten är det mer som att hon tycker att det är sååå besvärligt att ha mens. Reality check: alla kvinnor har mens, i många år. Antingen lägger man sig på sängen och tjuter över hur orättvist det är eller så hittar man lösningar, och om hon har ont så överlever hon faktiskt att stanna hemma nån enstaka dag. Det är faktiskt inte världens undergång att ha mens... Och p-piller kommer fortfarande inte hjälpa.

Jag förstår verkligen inte vad hon har för problem med sin mens, din beskrivning är väldigt vag och får henne mest att framstå som en bortskämd liten prinsessa som inte klarar av att ligga på en ärta. På vilket sätt begränsas hon egentligen, vad är problemet med att ha mens??
    Anonym (Mams) skrev 2021-08-03 15:03:00 följande:
    Hon får gå in själv, jag menar såklart om de vill prata med mig.

Nu är det ju inte i första hand preventivmedel vi är ute efter.

Nej, man blir gravid av sex men min dotter har inte det än.

Och det vet du hur då, har du kyskhetsbälte på henne....?
  • nnnnnnnn
    Anonym (Mams) skrev 2021-08-03 16:38:09 följande:
    Tack för svaret!

Vi har bokat tid nu.

Tack för svaret. Gynekolog skulle hon aldrig våga gå till nu. Det får bli ungdomsmottagningen och bara prat, ingen undersökning.

Åh vad bra!

Det brukar vara bra människor på UMO, de har känsla för ungdomarna.

Har ni kollat upp om det är någon blödningsrubbning i släkten? Med tanke på att det var svårt för dej i tonåren med. Det är många som har något som de inte vet om.

• 19Richie88
    Anonym (Mams) skrev 2021-08-03 16:34:21 följande:
    P-piller är på recept så det är inte bara att gå och köpa.

Varför ska jag ge henne kondomer, det är inte preventivmedel hon behöver.
    Anonym (Livia) skrev 2021-08-03 16:25:51 följande:
    Hur tänker du att kondomerna ska hjälpa med mensen..?
    Äää.. Häng nu inte upp på det. Släng bara med det åt henne liksom.. skrev jag.

Hela grejen handlar egentligen om att 'finnas där för tösen i detta stora sak i hennes liv som kommer att vara länge och kanske är 'jobbigt för flickor rent generellt.
    Okej, bortse från kodisarna om det är svårt?

Men köp p-pillren ändå, okej läste att det är receptb. so what. men se till att hon fixar det då hur som helst.

Hon.. och (av, vad jag tror och som det låter utan att känna henne.. så oavsett så är hon redo att börja använda detta. så se inte det som ett problem.. och gör inte detta större än vad det behöver vara?

Sånt här kommer nån gång i livet.. så bara ta det för vad det är.
    eller missar jag något annat i inläggen du skriver.
    Jag försöker bara att hjälpa till här.

Min son, han blev 14 år nu inte för så länge sedan, inte ens byxmyndig men har redan snackat mer sex i sitt liv i skolan ..så han lär nästan mig saker' Om hur man kan göra med tjejer.. som jag inte ens hade en aning om, eller har glömt bort från min tid i skolan.. det var bara det jag ville ha sagt.
Svar på tråden P-piller till 15-åring pga mens