P-piller till 15-åring pga mens
Har en 15-åring som tycker mensen är så jobbig, ont i magen och känner sig begränsad av den. Funderar på om p-piller eller minipiller är bra att börja med då? Eller är hon för ung?
Har en 15-åring som tycker mensen är så jobbig, ont i magen och känner sig begränsad av den. Funderar på om p-piller eller minipiller är bra att börja med då? Eller är hon för ung?
Prata med ungdomsmottagningen i er kommun.
Nej!! För det första ska man inte stoppa onödiga hormoner i kroppen, för det andra finns det inget som säger att hon får mindre ont om hon får p-piller, hon kommer i vilket fall inte sluta blöda pga dem. Dessutom uppmuntrar det till att ha oskyddat sex, vilket är en idiotisk idé med tanke på sjukdomar, glömda piller och annat.
Så hon är kvinna och får mens, tough shit, sånt är livet! Ta smärtstillande, vila någon dag och skaffa menskopp.
Jag tänker att p-piller eller minipiller inte nödvändigtvis är det enda man kan göra. Tycker att ni ska prata med en ungdomsmottagning eller liknande för att diskutera alternativen.
Nej!! För det första ska man inte stoppa onödiga hormoner i kroppen, för det andra finns det inget som säger att hon får mindre ont om hon får p-piller, hon kommer i vilket fall inte sluta blöda pga dem. Dessutom uppmuntrar det till att ha oskyddat sex, vilket är en idiotisk idé med tanke på sjukdomar, glömda piller och annat.
Så hon är kvinna och får mens, tough shit, sånt är livet! Ta smärtstillande, vila någon dag och skaffa menskopp.
Jag tänker att p-piller eller minipiller inte nödvändigtvis är det enda man kan göra. Tycker att ni ska prata med en ungdomsmottagning eller liknande för att diskutera alternativen.
Ja, p-piller kan hjälpa mot menssmärtor. Själv började jag med p-piller innan jag var 15 p g a menssmärtor. Det fungerade jättebra när jag var i tonåren.
Självklart ska hon få hjälp om hon har så ont att det begränsar hennes liv och vanliga värktabletter inte hjälper. Att sova dåligt p g a smärta och t ex inte kunna träna påverkar henne inte bara nu utan även i framtiden med sämre skolresultat och sämre fysisk hälsa.
Det är inte mer onaturligt att äta p-piller som att ha mens varje månad då kvinnokroppen inte har utvecklats för att hantera det antal menstruationer som den utsätts för idag. Kvinnor förr hade inte mens varje månad samt att mensen började senare i livet p g a begränsat med mat och många graviditeter.
Min ena dotter började med p-piller när hon var runt 14 år, endast för att hon hade superjobbig mens. Hon hade riktigt ont (smärtstillande hjälpte inte), jag fick hämta henne flera gånger varje månad från skolan för att hon hade så ont, hon var frånvarande massor från skolan pga smärta när hon hade mens, hon var nära att svimma flera gånger pga smärta. Efter diskussioner med läkare valde vi att prova p-piller för att se om det skulle hjälpa. Jag var först emot det eftersom det kan ha en del biverkningar men valde att testa eftersom dottern mådde så dåligt.
Det blev enorm skillnad redan första månaden. Dottern är nu 18 år och har ätit p-piller runt 4 år. Hon har fortfarande ont men värktabletter hjälper. Hon har inte haft en enda frånvarodag pga mens och värk sen hon började med p-piller. Dottern har inte märkt av några negativa biverkningar.
Bara som en kommentar till nr 2.... P-piller betyder inte att tjejen kommer att ha sex, varken med eller utan kondom. Min dotter är fortfarande oskuld och okysst fast hon ätit p-piller 4 år. Vill tjejerna ha sex med eller utan kondom kommer de att ha det oavsett p-piller eller inte.
Det är inte normalt, om man får använda det ordet, att ha så ont och känna sig så begränsad när man har mens. Tycker ni ska kontakta vården för att kolla att det inte endometrios. P-piller är bra men det finns också biverkningar och risker med det.
Hon har egentligen vanligt ont, men det begränsar henne psykiskt, hon missar en massa roligt för att hon tycker det är så jobbigt med mensen.