• Anonym (Mams)

P-piller till 15-åring pga mens

Har en 15-åring som tycker mensen är så jobbig, ont i magen och känner sig begränsad av den. Funderar på om p-piller eller minipiller är bra att börja med då? Eller är hon för ung?

• Svar på tråden P-piller till 15-åring pga mens
  • Anonym (Mams)
    Anonym (Nej) skrev 2021-08-03 17:18:00 följande:

Inte mår helt bra...? Du får det ju att låta som att hon har nedsatta förmågor eller nåt. Fast i trådstarten är det mer som att hon tycker att det är sååå besvärligt att ha mens. Reality check: alla kvinnor har mens, i många år. Antingen lägger man sig på sängen och tjuter över hur orättvist det är eller så hittar man lösningar, och om hon har ont så överlever hon faktiskt att stanna hemma nån enstaka dag. Det är faktiskt inte världens undergång att ha mens... Och p-piller kommer fortfarande inte hjälpa.

Jag förstår verkligen inte vad hon har för problem med sin mens, din beskrivning är väldigt vag och får henne mest att framstå som en bortskämd liten prinsessa som inte klarar av att ligga på en ärta. På vilket sätt begränsas hon egentligen, vad är problemet med att ha mens??Och det vet du hur då, har du kyskhetsbälte på henne....?

Hur vet du att ppiller inte kommer hjälpa? Känner många som blev blödningsfria av minipiller. Och med P-piller är det lätt att skjuta upp mensen vid behov.

Tråkigt att du känner att du måste stå ut med allt trots att hjälp finns. Nu försöker jag hitta hjälp åt min dotter. Kalla henne bortskämd du för att hon har en mamma som bryr sig om henne. Jag skämmer gärna bort henne med att hitta en lösning så att hon ska slippa ha ont och må dåligt.

Tror du att alla 15-åringar har sex? Kan ju upplysa dig att så inte är fallet. Men OM hon nu haft det så hade väl p-piller varit jättebra för henne? Men nu är det som sagt inte där behovet ligger.
  • Anonym (Mams)
    Anonym (k) skrev 2021-08-03 17:13:41 följande:

Självklart ska hon prata med UMO så bra att ni bokat tid men låt henne gå själv (om hon nu inte har nedsättningar som gör det enormt svårt). Kanske ta med henne på en fika efteråt men just att gå själv tror jag är viktigt.

Sen får man vara väldigt uppmärksam på det psykiskt måendet men för många kan p-piller underlätta. Man ska inte behöva må helvete pga mens, att hon börjar med piller nu betyder inte att hon kommer äta dessa förevigt. Utan testa.

Hon ville gå själv till bm men att jag följer med dit.

Absolut, ska hålla koll på henne, tack för svar!
  • Anonym (Mams)
    nnnnnnnn skrev 2021-08-03 17:18:33 följande:

Åh vad bra!

Det brukar vara bra människor på UMO, de har känsla för ungdomarna.

Har ni kollat upp om det är någon blödningsrubbning i släkten? Med tanke på att det var svårt för dej i tonåren med. Det är många som har något som de inte vet om.

Vi får kolla upp allt på um, tack för svar!
  • Anonym (Mams)
    Anonym (Nej) skrev 2021-08-03 17:12:21 följande:

Precis, man överlever och det finns lösningar. Menskopp är ju jättesmidigt, ungefär som en tampong men som man bara tömmer var 12:e timme.

Jag vill ju att min dotter ska mer än överleva. Varför ska man behöva stå ut med något som upplevs jättejobbigt när det finns lösningar? Nu skriver du ju själv att det finns lösningar och det är det jag letar efter.

Min dotter vill inte använda tampong och menskopp nu.
  • Pope Joan II

Inte mår helt bra...? Du får det ju att låta som att hon har nedsatta förmågor eller nåt. Fast i trådstarten är det mer som att hon tycker att det är sååå besvärligt att ha mens. Reality check: alla kvinnor har mens, i många år. Antingen lägger man sig på sängen och tjuter över hur orättvist det är eller så hittar man lösningar, och om hon har ont så överlever hon faktiskt att stanna hemma nån enstaka dag. Det är faktiskt inte världens undergång att ha mens... Och p-piller kommer fortfarande inte hjälpa.

Jag förstår verkligen inte vad hon har för problem med sin mens, din beskrivning är väldigt vag och får henne mest att framstå som en bortskämd liten prinsessa som inte klarar av att ligga på en ärta. På vilket sätt begränsas hon egentligen, vad är problemet med att ha mens??Och det vet du hur då, har du kyskhetsbälte på henne....?

Hon har hittat en möjlig lösning som hon vill prova. För många fungerar p-piller utmärkt och gör de det inte kan man fortsätta undersöka vad annat som skulle kunna göra det istället. Det finns ingen anledning att lida om man kan slippa.

Tack och lov kan både ts och henne dotter helt bortse från vad du inte förstår.
    Shit for brains k + E
  • Anonym (Det är ju NATURLIGT)

Precis! Exakt så. Kvinnor är skapta att få mens alltså ska vi härda ut.

Samma sak säger jag till min storebror som med åldern fått naturligt nedsatt syn att han får härda ut. Självklart kan han ju inte ta hjälp av glasögon eller lincer. Det är NATURLIGT så då får man acceptera läget att man får sämre syn med åldern och då får man väl helt enkelt skippa att göra vissa saker som att köra bil etc. Herregud, folk har väl blivit äldre i alla tider? Det är ju bara att acceptera!

Sa nyligen till min morfar att klart som fan han inte kan sätta in en pacemaker! Man får dåligt hjärta när man är äldre. Man måste acceptera detta och härda ut så får man väl se om man överlever. Det är NATURLIGT och därför får man bita i det sura äpplet och acceptera att det är som det är.

Folk är så känsliga inför tiden. Jag är helt med dig på detta!

(Idiot)
  • Anonym (Besvär)

Hade inte vansinnigt ont som en del kan ha, så pass att dom nästan svimmar, kräks och ligger i plågor. Nej, men ändå så pass att jag blev begränsad på ett sätt som inte vart helt normalt. Dom flesta andra kunde ju fortfarande göra grejer, men inte jag. Värktabletter fungerade inte tex. Hade en konstant molande värk som även satte sig i ländryggen. Sporadiska smärthugg. Allt värkte nedtill. Jag fick p-piller för att testa om det skulle hjälpa, var 13 då och hade haft mens 1 år redan. Det hjälpte, och vart inte begränsad längre. Gick inte och hade sex hux flux bara för att jag plötsligt fått p-piller.

Har som vuxen inte längre samma problem som då jag var tonåring. Så för mig växte problematiken bort.

• Anonym (GH)

Har hon bara vanligt ont och det hjälper med en ipren + en alvedon och hon inte blöder jättemycket, så hade jag inte velat ge hormonläkemedel. Det är trots allt läkemedel med en hel del biverkningar (ökad risk för blodpropp tex). Men hjälp henne hitta lättare sätt att hantera mensen, kopp eller menstrosor tex kanske gör det enklare för henne.

Men, hjälper inte ipren+alvedon, hon blöder länge och så mycket att hon ofta blöder igenom, får järnbrist mm, då tycker jag absolut att ni ska vända er till ungdomsmottagningen och be om hjälp.

Har hon haft mens i flera år och fortfarande inte vant sig, eller är det ganska nytt för henne? Är det relativt nytt så är det ju krångligt men när man vant sig blir det vardagligt och man hittar sina sätt att få det att funka.

Att ta piller är ju också en extra grej som hon måste komma ihåg och hålla ordning på. De ska tas med på resor mm. Minipiller ska ju tas samma tid varje dygn också. Inte alltid lätt för en 15-åring.

• Anonym (GH)
    Anonym (Nej) skrev 2021-08-03 17:12:21 följande:

Precis, man överlever och det finns lösningar. Menskopp är ju jättesmidigt, ungefär som en tampong men som man bara tömmer var 12:e timme.

Nja, var 12:e timme går bara om man inte blöder så mycket. Men jag håller med om att kopp är smidigt! :)
  • Anonym (GH)

Såg nu att hon inte vill prova kopp. Förstår det iom att hon är ung. Men menstrosa vore kanske något?

Svar på tråden P-piller till 15-åring pga mens