• Anonym (Mams)

P-piller till 15-åring pga mens

Har en 15-åring som tycker mensen är så jobbig, ont i magen och känner sig begränsad av den. Funderar på om p-piller eller minipiller är bra att börja med då? Eller är hon för ung?

• Svar på tråden P-piller till 15-åring pga mens
  • Anonym (Mams)
    Anonym (Nej) skrev 2021-08-03 13:34:20 följande:

Jag vet mycket väl vad jag pratar om. Alla lider inte som du gjorde, faktum är att väldigt många har "normalt" ont om man så uttrycker det och det finns inget i trådstarten som visar att det skulle vara mer än så. Ts dotter känner sig "begränsad", löjligt. Det finns lösningar på det mesta och vet du - life happens. Kvinnor har mens, ts dotter får väl acceptera det som alla andra.

Du får tycka det är löjligt men det är hennes verklighet. Tycker snarare du är löjlig som sitter som vuxen och talar nedlåtande om en tonåring som inte mår helt bra.
  • Anonym (Mams)
    Anonym (Livia) skrev 2021-08-03 13:38:47 följande:

Om det bara handlar om att hon tycker det blir meckigt och pinsamt att behöva fixa med mensen skulle jag personligen inte ge henne p-piller bara för det. Många mår ju dessutom väldigt psykiskt dåligt av p-piller (+ en mängd andra bieffekter såklart) så skulle bara ge det till henne om hon hade riktigt jäkla jobbigt och typ behövde missa skola pga smärtor. 

Det finns ju också piller som man kan ta enbart för att skjuta upp mensen nån gång, t.ex inför en resa, men ingen man behöver ta kontinuerligt 24/7. 

Jag skulle nog först och främst försöka peppa henne att göra saker trots mens. Pratar hon med sina kompisar om mens? 

Hon har missat skolan pga mens och andra saker som hon absolut inte vill göra för att det känns så jobbigt. Det är först nu hon ens pratar med mig om det.

Jag förstår på alla tummar ner att många här tycker jag ör en hemsk förälder som ens funderar på att ge henne piller, men som sagt, vi ska prata med um och de är experterna, kommer lyssna på dem. Sedan även om p-piller/minipiller kan ha biverkningar så har ju hennes mens just nu väldigt många biverkningar/att det påverkar henne.
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Mams) skrev 2021-08-03 14:34:14 följande:
    Du får tycka det är löjligt men det är hennes verklighet. Tycker snarare du är löjlig som sitter som vuxen och talar nedlåtande om en tonåring som inte mår helt bra.
    Inget säger ju egentligen att hon garanterat kommer må bättre av p-piller heller. Väldigt många mår ju dåligt av dem.

Det torde ju finnas lösningar mellan "dottern mår dåligt och inte vill vara med på grejer" och "ge henne hormoner". 
  • LFF
    Anonym (Mams) skrev 2021-08-03 14:38:51 följande:
    Hon har missat skolan pga mens och andra saker som hon absolut inte vill göra för att det känns så jobbigt. Det är först nu hon ens pratar med mig om det.

Jag förstår på alla tummar ner att många här tycker jag ör en hemsk förälder som ens funderar på att ge henne piller, men som sagt, vi ska prata med um och de är experterna, kommer lyssna på dem. Sedan även om p-piller/minipiller kan ha biverkningar så har ju hennes mens just nu väldigt många biverkningar/att det påverkar henne.
    Bra att ni pratar med UM. Har du även koll på eventuell proppbenägenhet i släkten? Kolla om det finns möjlighet för dottern att ta ett blodprov för att utreda det. Vet flera som fått blodproppar som unga av p-piller och även en flicka som dog pga p-piller och blodpropp.
  • Anonym (Mams)
    Anonym (Livia) skrev 2021-08-03 14:41:50 följande:

Inget säger ju egentligen att hon garanterat kommer må bättre av p-piller heller. Väldigt många mår ju dåligt av dem.

Det torde ju finnas lösningar mellan "dottern mår dåligt och inte vill vara med på grejer" och "ge henne hormoner". 

Det finns väl aldrig garantier för någonting? Om hon får piller och det inte funkar eller hon mår sämre så är det ju bara att sluta med dem. Har hon tur blir hon blödningsfri och får det lite lättare.

Men vi ska såklart prata med um om alla alternativ.
  • Anonym (Mams)
    LFF skrev 2021-08-03 14:50:35 följande:

Bra att ni pratar med UM. Har du även koll på eventuell proppbenägenhet i släkten? Kolla om det finns möjlighet för dottern att ta ett blodprov för att utreda det. Vet flera som fått blodproppar som unga av p-piller och även en flicka som dog pga p-piller och blodpropp.

Ja, vi har inga blodproppar i släkten. Ska se om de kan göra ett test. Får hon piller ska vi givetvis vara uppmärksamma.
  • Anonym (Byxmyndig)
    Anonym (Mams) skrev 2021-08-03 14:52:38 följande:

Det finns väl aldrig garantier för någonting? Om hon får piller och det inte funkar eller hon mår sämre så är det ju bara att sluta med dem. Har hon tur blir hon blödningsfri och får det lite lättare.

Men vi ska såklart prata med um om alla alternativ.

En mamma som ska sitta med byxmyndig dotter och prata om preventivmedel på UM?

Det är inte ofta man hör om det.

OT- Det är inte när man "är ute och festar" eller är kär man blir gravid.
  • Anonym (Mams)
    Anonym (Byxmyndig) skrev 2021-08-03 15:01:13 följande:

En mamma som ska sitta med byxmyndig dotter och prata om preventivmedel på UM?

Det är inte ofta man hör om det.

OT- Det är inte när man "är ute och festar" eller är kär man blir gravid.

Hon får gå in själv, jag menar såklart om de vill prata med mig.

Nu är det ju inte i första hand preventivmedel vi är ute efter.

Nej, man blir gravid av sex men min dotter har inte det än.
  • Pope Joan II

Det hade jag utan vidare låtit henne prova. Förstår verkligen inte de konstiga invändningar som förekommer i tråden.

Shit for brains k + E
  • nnnnnnnn

Låt henne kontakta ungdomsmottagningen och sen får hon diskutera detta med de som är proffs.
    Om hon tycker det är svårt att kontakta dem så kan ni hjälpa till med att ta kontakten. Men sen får hon själv prata eller skriva med dem. Via 1177 brukar man kunna få till kontakt tex videomöte eller riktigt möte.

Svar på tråden P-piller till 15-åring pga mens