Inlägg från: Anonym (Mams) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mams)

P-piller till 15-åring pga mens

Har en 15-åring som tycker mensen är så jobbig, ont i magen och känner sig begränsad av den. Funderar på om p-piller eller minipiller är bra att börja med då? Eller är hon för ung?

• Svar på tråden P-piller till 15-åring pga mens
  • Anonym (Mams)
    Anonym (Nej) skrev 2021-08-03 11:59:02 följande:

Nej!! För det första ska man inte stoppa onödiga hormoner i kroppen, för det andra finns det inget som säger att hon får mindre ont om hon får p-piller, hon kommer i vilket fall inte sluta blöda pga dem. Dessutom uppmuntrar det till att ha oskyddat sex, vilket är en idiotisk idé med tanke på sjukdomar, glömda piller och annat.

Så hon är kvinna och får mens, tough shit, sånt är livet! Ta smärtstillande, vila någon dag och skaffa menskopp.

Vet många som slutat blöda med minipiller.

Sex är ingen risk nu alls. Menskopp är inget alternativ.
  • Anonym (Mams)

Hon har egentligen vanligt ont, men det begränsar henne psykiskt, hon missar en massa roligt för att hon tycker det är så jobbigt med mensen.

• Anonym (Mams)

Sedan finns risken att hon får värre när hon blir äldre, jag hade riktigt jobbig mens på gymnasiet.

• Anonym (Mams)
    Anonym (Nappy) skrev 2021-08-03 13:10:27 följande:

Men då hjälper väl inte p-piller eftersom hon fortfarande har mens varje månad med p-piller. Jag tror inte någon tjej/kvinna tycker det är roligt med mens men man får ju lära sig leva med det om det är normala smärtor och normala mängder blödning. Hon kanske ska ha mens i 30+ år till. Vad är det som hon missar för att hon har mens? Man kan ju göra det mesta med mens. Kanske inte dyka med vithajar men hur ofta gör man det ;) 

Som sagt missar hon grejer pga psykiskt.

Många slutar blöda eller blöder mindre med minipiller, så det är väl mest det jag funderar på. Med p-piller kan man skjuta upp mensen vid behov, om det är något speciellt man ska göra som bad, utflykt, resa osv.

Har bokat tid på um så får se vad de säger.
  • Anonym (Mams)
    Anonym (Nej) skrev 2021-08-03 13:31:29 följande:

Och du fattar att det inte är nån garanti? Varför stoppa i ditt barn hormoner i onödan?? Det finns också vissa länkar mellan p-piller och cancer, jag skulle inte chansa även om det var en väldigt liten andel ökning.

Ingen risk för sex...? Har du låst in henne eller...?

Varför inte menskopp?? Hur bra som helst på så många sätt.Man kan bada med menskopp! Och åka på utflykt, resa osv också.

Det är ingen garanti men det går ju att testa om det blir bättre.

Det är ingen risk för sex just nu, nej. Alla 15-åringar är inte mogna för att ha förhållande. Hon är inte ute och festar, är inte kär än osv.

För att hon inte ens vill försöka med tampong än, därför är menskopp inget alternativ för henne.
  • Anonym (Mams)
    Anonym (Nej) skrev 2021-08-03 13:34:20 följande:

Jag vet mycket väl vad jag pratar om. Alla lider inte som du gjorde, faktum är att väldigt många har "normalt" ont om man så uttrycker det och det finns inget i trådstarten som visar att det skulle vara mer än så. Ts dotter känner sig "begränsad", löjligt. Det finns lösningar på det mesta och vet du - life happens. Kvinnor har mens, ts dotter får väl acceptera det som alla andra.

Du får tycka det är löjligt men det är hennes verklighet. Tycker snarare du är löjlig som sitter som vuxen och talar nedlåtande om en tonåring som inte mår helt bra.
  • Anonym (Mams)
    Anonym (Livia) skrev 2021-08-03 13:38:47 följande:

Om det bara handlar om att hon tycker det blir meckigt och pinsamt att behöva fixa med mensen skulle jag personligen inte ge henne p-piller bara för det. Många mår ju dessutom väldigt psykiskt dåligt av p-piller (+ en mängd andra bieffekter såklart) så skulle bara ge det till henne om hon hade riktigt jäkla jobbigt och typ behövde missa skola pga smärtor. 

Det finns ju också piller som man kan ta enbart för att skjuta upp mensen nån gång, t.ex inför en resa, men ingen man behöver ta kontinuerligt 24/7. 

Jag skulle nog först och främst försöka peppa henne att göra saker trots mens. Pratar hon med sina kompisar om mens? 

Hon har missat skolan pga mens och andra saker som hon absolut inte vill göra för att det känns så jobbigt. Det är först nu hon ens pratar med mig om det.

Jag förstår på alla tummar ner att många här tycker jag ör en hemsk förälder som ens funderar på att ge henne piller, men som sagt, vi ska prata med um och de är experterna, kommer lyssna på dem. Sedan även om p-piller/minipiller kan ha biverkningar så har ju hennes mens just nu väldigt många biverkningar/att det påverkar henne.
  • Anonym (Mams)
    Anonym (Livia) skrev 2021-08-03 14:41:50 följande:

Inget säger ju egentligen att hon garanterat kommer må bättre av p-piller heller. Väldigt många mår ju dåligt av dem.

Det torde ju finnas lösningar mellan "dottern mår dåligt och inte vill vara med på grejer" och "ge henne hormoner". 

Det finns väl aldrig garantier för någonting? Om hon får piller och det inte funkar eller hon mår sämre så är det ju bara att sluta med dem. Har hon tur blir hon blödningsfri och får det lite lättare.

Men vi ska såklart prata med um om alla alternativ.
  • Anonym (Mams)
    LFF skrev 2021-08-03 14:50:35 följande:

Bra att ni pratar med UM. Har du även koll på eventuell proppbenägenhet i släkten? Kolla om det finns möjlighet för dottern att ta ett blodprov för att utreda det. Vet flera som fått blodproppar som unga av p-piller och även en flicka som dog pga p-piller och blodpropp.

Ja, vi har inga blodproppar i släkten. Ska se om de kan göra ett test. Får hon piller ska vi givetvis vara uppmärksamma.
  • Anonym (Mams)
    Anonym (Byxmyndig) skrev 2021-08-03 15:01:13 följande:

En mamma som ska sitta med byxmyndig dotter och prata om preventivmedel på UM?

Det är inte ofta man hör om det.

OT- Det är inte när man "är ute och festar" eller är kär man blir gravid.

Hon får gå in själv, jag menar såklart om de vill prata med mig.

Nu är det ju inte i första hand preventivmedel vi är ute efter.

Nej, man blir gravid av sex men min dotter har inte det än.
  • Anonym (Mams)
    19Richie88 skrev 2021-08-03 16:20:17 följande:

Behöver hon det (känner hon det själv) ..så köp bara P-pillerna till henne!?

Det är inget att "Fråga om" här.. eller?

Sen så; Slänger du med ett paket kondomer också till henne och ger henne en puss på kinden, en kram.. bara för att du älskar henne såklart?

Lycka till!

P-piller är på recept så det är inte bara att gå och köpa.

Varför ska jag ge henne kondomer, det är inte preventivmedel hon behöver.
  • Anonym (Mams)
    Pope Joan II skrev 2021-08-03 15:08:24 följande:

Det hade jag utan vidare låtit henne prova. Förstår verkligen inte de konstiga invändningar som förekommer i tråden.

Tack för svaret!
    nnnnnnnn skrev 2021-08-03 16:18:11 följande:

Låt henne kontakta ungdomsmottagningen och sen får hon diskutera detta med de som är proffs.

Om hon tycker det är svårt att kontakta dem så kan ni hjälpa till med att ta kontakten. Men sen får hon själv prata eller skriva med dem. Via 1177 brukar man kunna få till kontakt tex videomöte eller riktigt möte.

Vi har bokat tid nu.
    amaliaj skrev 2021-08-03 16:23:07 följande:

Vår dotter är 16. Hon hade så riklig mens att hon gick blodbrist. Hon testade tre sorters p-piller, men fick till sist hotmonspiral insatt under bedövning. Äntligen har hon bra järnvärden igen.

Vi gick till barnmorska på Ungdomsmottagningen, och sen till riktig gynekolog. Föreslår att ni gör det också, så kan hon få en saklig bedömning av vårdpersonal.

Tack för svaret. Gynekolog skulle hon aldrig våga gå till nu. Det får bli ungdomsmottagningen och bara prat, ingen undersökning.
  • Anonym (Mams)
    Anonym (Nej) skrev 2021-08-03 17:18:00 följande:

Inte mår helt bra...? Du får det ju att låta som att hon har nedsatta förmågor eller nåt. Fast i trådstarten är det mer som att hon tycker att det är sååå besvärligt att ha mens. Reality check: alla kvinnor har mens, i många år. Antingen lägger man sig på sängen och tjuter över hur orättvist det är eller så hittar man lösningar, och om hon har ont så överlever hon faktiskt att stanna hemma nån enstaka dag. Det är faktiskt inte världens undergång att ha mens... Och p-piller kommer fortfarande inte hjälpa.

Jag förstår verkligen inte vad hon har för problem med sin mens, din beskrivning är väldigt vag och får henne mest att framstå som en bortskämd liten prinsessa som inte klarar av att ligga på en ärta. På vilket sätt begränsas hon egentligen, vad är problemet med att ha mens??Och det vet du hur då, har du kyskhetsbälte på henne....?

Hur vet du att ppiller inte kommer hjälpa? Känner många som blev blödningsfria av minipiller. Och med P-piller är det lätt att skjuta upp mensen vid behov.

Tråkigt att du känner att du måste stå ut med allt trots att hjälp finns. Nu försöker jag hitta hjälp åt min dotter. Kalla henne bortskämd du för att hon har en mamma som bryr sig om henne. Jag skämmer gärna bort henne med att hitta en lösning så att hon ska slippa ha ont och må dåligt.

Tror du att alla 15-åringar har sex? Kan ju upplysa dig att så inte är fallet. Men OM hon nu haft det så hade väl p-piller varit jättebra för henne? Men nu är det som sagt inte där behovet ligger.
  • Anonym (Mams)
    Anonym (k) skrev 2021-08-03 17:13:41 följande:

Självklart ska hon prata med UMO så bra att ni bokat tid men låt henne gå själv (om hon nu inte har nedsättningar som gör det enormt svårt). Kanske ta med henne på en fika efteråt men just att gå själv tror jag är viktigt.

Sen får man vara väldigt uppmärksam på det psykiskt måendet men för många kan p-piller underlätta. Man ska inte behöva må helvete pga mens, att hon börjar med piller nu betyder inte att hon kommer äta dessa förevigt. Utan testa.

Hon ville gå själv till bm men att jag följer med dit.

Absolut, ska hålla koll på henne, tack för svar!
  • Anonym (Mams)
    nnnnnnnn skrev 2021-08-03 17:18:33 följande:

Åh vad bra!

Det brukar vara bra människor på UMO, de har känsla för ungdomarna.

Har ni kollat upp om det är någon blödningsrubbning i släkten? Med tanke på att det var svårt för dej i tonåren med. Det är många som har något som de inte vet om.

Vi får kolla upp allt på um, tack för svar!
  • Anonym (Mams)
    Anonym (Nej) skrev 2021-08-03 17:12:21 följande:

Precis, man överlever och det finns lösningar. Menskopp är ju jättesmidigt, ungefär som en tampong men som man bara tömmer var 12:e timme.

Jag vill ju att min dotter ska mer än överleva. Varför ska man behöva stå ut med något som upplevs jättejobbigt när det finns lösningar? Nu skriver du ju själv att det finns lösningar och det är det jag letar efter.

Min dotter vill inte använda tampong och menskopp nu.
  • Anonym (Mams)
    Anonym (Nej) skrev 2021-08-03 18:33:19 följande:

Hjälpa eller inte så måste hon ju ha mens nån gång, man kan inte skjuta på mens vecka ut och vecka in, när kommer det egentligen att passa henne att ha mens...? Och som sagt, det är långt från säkert att hon kommer bli av med varken mens eller värk med p-piller. Det finns både Ipren och paracetamol att testa först! Och annat.

Vadå att jag måste stå ut...? Det är DIN dotter som har problem med sin mens, inte jag. Jag kallar henne bortskämd för att hon tydligen måste ligga på en divan och begränsa hela sitt sociala liv den lilla stackarn för att hon råkar ha mensvärk och det är ju så besvärligt... Eller så kan man inse att man för ett kort kort tag kan ta det lite lugnt och sen går livet tillbaka till det normala.

Jag kan upplysa dig om att väldigt många 15-åringar har sex fast deras mammor sitter och tvärsäkert säger i diskussionsforum att de så klart inte har sex... Om hon nu har sex så är p-piller verkligen inte särskilt bra för en tonåring, och det skyddar i vilket fall inte mot sjukdomar, om du redan glömt det.

Jag vet att det inte finns garantier, det har jag redan skrivit. Vi ska prova det här, och hoppas att det fungerar.

Varför spelar det någon roll för dig vad min dotter gör eller inte gör? Du verkar ta åt dig väldigt av att hon ska prova p-piller om hon får det utskrivet, varför? Varför tycker du att hon ska stå ut när det finns hjälp?

Som sagt, hon har inte sex. Det spelar ingen roll för mig vad du tror om det, jag är ändå tvärsäker. Men den dagen hon vill ha det hoppas jag att hon har både p-piller och kondom. Det ena måste inte utesluta det andra.
  • Anonym (Mams)
    Anonym (Nej) skrev 2021-08-03 19:01:44 följande:

Jag tycker du tillskriver mig väldigt mycket nu, både problem med min mens och problem med vad din dotter gör. Är det nåt mer jag borde veta att jag tycker...? Låt mig då vara tydlig, om det inte gått fram tidigare: ge inte hormoner i onödan, bara för att hon vill kunna skjuta på mensen och i nån slags förhoppning om att kanske slippa helt. Det måste finnas annat att testa först, särskilt med tanke på riskerna med p-piller, som flera andra också försökt få dig att inse.

Tvärsäker...? För du är med henne dygnet runt? Även på skoltid? Jaja.... Antingen har hon inte det eller så är du naiv, ett är iaf säkert och det är att hon har sex om hon vill och du skulle garanterat inte veta om det heller. I vilket fall, ge henne ett paket kondomer för säkerhets skull.

Du är bara ute efter att provocera, svarar otrevligt och använder nedsittande ord. Jag borde slutat svara dig redan vid första inlägget. Från och med nu kommer jag att ignorera alla dina kommentarer. Det är ingen idé att du slösar din tid med att skriva mer i denna tråd.
  • Anonym (Mams)
    Anonym (k) skrev 2021-08-03 19:03:03 följande:

Nu har ju inte mamman koll på allt och vi ska nog utgå från att UMO kan hjälpa till med att fundera ut om p-piller är lösningen. Eller kanske att träffa deras kurator för att reda ut känslorna kring mens. Det kommer inte skrivas ut p-piller bara för att mamman som inte är med på besöket tror att det kan vara ett alternativ.

Ja, vi får se vad de säger. Jag har även sökt information på nätet, i vilket fall som helst så kommer hon få hjälp på um förhoppningsvis.
Svar på tråden P-piller till 15-åring pga mens