Inlägg från: Anonym (Livia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Livia)

P-piller till 15-åring pga mens

Anonym (Mams) skrev 2021-08-03 12:50:58 följande:

Hon har egentligen vanligt ont, men det begränsar henne psykiskt, hon missar en massa roligt för att hon tycker det är så jobbigt med mensen.

Anonym (Mams) skrev 2021-08-03 13:15:09 följande:
    Som sagt missar hon grejer pga psykiskt.

Många slutar blöda eller blöder mindre med minipiller, så det är väl mest det jag funderar på. Med p-piller kan man skjuta upp mensen vid behov, om det är något speciellt man ska göra som bad, utflykt, resa osv.

Har bokat tid på um så får se vad de säger.
    Om det bara handlar om att hon tycker det blir meckigt och pinsamt att behöva fixa med mensen skulle jag personligen inte ge henne p-piller bara för det. Många mår ju dessutom väldigt psykiskt dåligt av p-piller (+ en mängd andra bieffekter såklart) så skulle bara ge det till henne om hon hade riktigt jäkla jobbigt och typ behövde missa skola pga smärtor. 

Det finns ju också piller som man kan ta enbart för att skjuta upp mensen nån gång, t.ex inför en resa, men ingen man behöver ta kontinuerligt 24/7. 

Jag skulle nog först och främst försöka peppa henne att göra saker trots mens. Pratar hon med sina kompisar om mens? 
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Nej) skrev 2021-08-03 13:34:20 följande:
    Jag vet mycket väl vad jag pratar om. Alla lider inte som du gjorde, faktum är att väldigt många har "normalt" ont om man så uttrycker det och det finns inget i trådstarten som visar att det skulle vara mer än så. Ts dotter känner sig "begränsad", löjligt. Det finns lösningar på det mesta och vet du - life happens. Kvinnor har mens, ts dotter får väl acceptera det som alla andra.
    Jag tror att många kände att mens var jobbigt när man var 14-15. Jag var då så. Sen bytte jag från att använda binda till att använda tampong och mitt liv blev tusen gånger bättre. Det kändes mer bekvämt och kändes som betydligt mindre risk att blöda igenom. 
  • Anonym (Livia)
    Anonym (Mams) skrev 2021-08-03 14:34:14 följande:
    Du får tycka det är löjligt men det är hennes verklighet. Tycker snarare du är löjlig som sitter som vuxen och talar nedlåtande om en tonåring som inte mår helt bra.
    Inget säger ju egentligen att hon garanterat kommer må bättre av p-piller heller. Väldigt många mår ju dåligt av dem.

Det torde ju finnas lösningar mellan "dottern mår dåligt och inte vill vara med på grejer" och "ge henne hormoner". 
  • Anonym (Livia)
    19Richie88 skrev 2021-08-03 16:20:17 följande:

Behöver hon det (känner hon det själv) ..så köp bara P-pillerna till henne!?
    Det är inget att "Fråga om" här.. eller?

Sen så; Slänger du med ett paket kondomer också till henne och ger henne en puss på kinden, en kram.. bara för att du älskar henne såklart?
    Säg att du tänker o bryr dig om henne (ofta o mycket' ..och att du är rädd om henne och att 'gummit bara är i ett skyddande syfte och inget att vara rädd över att behövas användas.. inget konstigt.

..Det här säger jag bara för att det var tex. ingenting jag själv fick hjälp med från mina föräldrar och jag tycke det här var extremt pinsamt jobbigt, ledsamt och sorligt.

Jag hade inget annat velat än att ha hjälp av dom, men dom var bara inte där.. sen vågade jag inte säga till dom när dom inte fanns där i mitt liv n'r jag behövde dom som mest. Jag fick också konsekvenser i livet istället pga det här, en massa ångest o annan skit.
    Så jag har lärt mig.. jag fick lära mig allt det där den hårda vägen. sorligt jag vet, men jag vände det hela till något bra istället och fick stärka mig själv otroligt mycket helt ensam.

..
    Så nu när jag fick jag barn i vuxen ålder så tjatar jag nästan sönder mina ungar istället om hur viktigt det är; Om att skydda sig.. och att dom alltid kan komma till mig 'igen Oavsett vad det än handlar om, ingenting är för pinsamt för mig, från det allra vanligaste lättaste exempel ang. kräkningar, vanliga sjukdomar till sex o samlevnad- frågor, fläckar på kroppen som bara finns där plötsligt (innan vi går till vårdcentralen) Tänk om något är snett o vint i det biologiska eller vad det än må vara.. så känns det bättre att prata om det med sin Pappa eller Mamma, detta hellre än mot att det kommer som en överraskning plötsligt -då man helt från ingenstans får reda på att ens barn mår dålig över något och det håller på att gå söderut.. barnet kanske blir mobbad i skolan eller vad det än må vara som sagt.. det är ju inget man vill höra.

Lycka till!

Hur tänker du att kondomerna ska hjälpa med mensen..?
Svar på tråden P-piller till 15-åring pga mens