• Lövsångerska1991

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Hej!

Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

Mvh Lövsångerskan

• Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Sophiee92

LJM, men alltså SÅ spännande ju! Förstår du får upp hoppet :)

Dalarna, vad härligt att ni får påbörja er missfallsutredning nu redan i mars! Hoppas det ska ge massor av ny energi!

Äggplocket idag gick sååå himla mycket bättre än vad jag trodde. Underbara läkare och sköterskor som tog hand om mig hela vägen från receptionen, vilorummet till operationssalen. Fick lugnande tabletter innan och mot illamående, så när det väl var dags att bege mig till operationssalen var jag sådär lagom lullig och fick jag gå armkrok med en sköterska in, hon satt sen med mig hela tiden och strök mig över pannan under hela proceduren. Läkaren och den andra sköterskan var också jätte gullig och innan dom satte igång så fick jag ännu mer lugnande samt morfin intravenöst så när det kickade in var jag i himlen haha... Kändes såklart när dom stickte en men det var absurt hanterbart. 11 äggblåsor fick dom och totalt 9 ägg :) Chockerande nog så var min sambos spermaprov helt PERFEKT :O :O och dom kommer inte använda ICSI metoden utan låta spermierna själva få befrukta äggen. Galet! Det var väldigt nedsatt när vi gjorde utredningen men kanske dom extra vitaminerna som jag propsat på min man gjort skillnad. Nu börjar förstås oron över att inga ägg ska bli befruktade, det får vi veta först på måndag, men samtidigt försöker jag koppla bort detta och tänka på vilken otrolig kick det var att jag klarade av detta. Tack för att ni tänkte lite extra på mig idag <3

• evelinagra1
    Sophiee92 skrev 2023-02-17 17:46:54 följande:

Dalarna, vad härligt att ni får påbörja er missfallsutredning nu redan i mars! Hoppas det ska ge massor av ny energi!

Äggplocket idag gick sååå himla mycket bättre än vad jag trodde. Underbara läkare och sköterskor som tog hand om mig hela vägen från receptionen, vilorummet till operationssalen. Fick lugnande tabletter innan och mot illamående, så när det väl var dags att bege mig till operationssalen var jag sådär lagom lullig och fick jag gå armkrok med en sköterska in, hon satt sen med mig hela tiden och strök mig över pannan under hela proceduren. Läkaren och den andra sköterskan var också jätte gullig och innan dom satte igång så fick jag ännu mer lugnande samt morfin intravenöst så när det kickade in var jag i himlen haha... Kändes såklart när dom stickte en men det var absurt hanterbart. 11 äggblåsor fick dom och totalt 9 ägg :) Chockerande nog så var min sambos spermaprov helt PERFEKT :O :O och dom kommer inte använda ICSI metoden utan låta spermierna själva få befrukta äggen. Galet! Det var väldigt nedsatt när vi gjorde utredningen men kanske dom extra vitaminerna som jag propsat på min man gjort skillnad. Nu börjar förstås oron över att inga ägg ska bli befruktade, det får vi veta först på måndag, men samtidigt försöker jag koppla bort detta och tänka på vilken otrolig kick det var att jag klarade av detta. Tack för att ni tänkte lite extra på mig idag <3

Så glad för din skull att allt gick bra!! Nu hoppas vi på att något/några ägg blir befruktade <3
  • Mathilda88
    Sophiee92 skrev 2023-02-15 20:12:38 följande:

Matilda, åh haha ja då förstår du precis! Måste varit väldigt obehagligt att ta test på dina lätta cellförändringar btw? Jag har länge haft en skräck för det hehe :/ Hur länge har du och din kille försökt förresten och vilka förändring har ni börjat med? Jag läste på lite att Selen ska vara bra för spermierna så det tar mannen nu varje morgonen. 

Det är ingen behaglig grej men inte värre än en vanlig cellprovstagning. Skrapningen fick jag lokalbedövning av inför, sen var jag öm i ett par dagar efteråt - ha i åtanke att jag dessutom brukar få mer om än de flesta normala kvinnor efter allehanda behandlingar där nere 😅. 
    Sen att gynekologen sa att vi skulle avvakta med sex i 2-3 dagar innan sex, vi väntar 4,5 dygn och sen visar det sig att det ändå inte läkt så man blev infekterad 😣🙈. Börjar komma till liv nu igen efter några dagar i smärta&infektions-dimman 😅. 

Vi har försökt sedan senhöst -21. Redan under våren -22 började vi båda med kosttillskott som exempelvis selen etc från bla Graviditetskollen.se. Provade olika varianter fram tills det gått ett år och då sökte hjälp för fertilitetsutredning. Jag är en väldigt driven individ som när jag bestämt mig för ngt helst skulle ha fått det gjort dagen innan 🤣. Därav har vi testat oss fram. Nu har vi hittat mer om kosten i övrigt, koffein etc som vi inte prova innan. Lite lättare nu när vi vet vad vi ska inrikta oss på vad som kan öka på mängden simmare 🥰. 🙏

• Dalarna91

Sophie; så roligt att höra att allt gick bra!! Så intressant att det va bra med spermier denna gång. Hoppas det beror lite på kosttillskottet. Ger lite hopp ifall min sambo har lite segare simmare. 
    Vilka tabletter har han tagit? Jag har beställt zink och selen till sambon. 

• Mathilda88
    Sophiee92 skrev 2023-02-17 17:46:54 följande:

Gud så skönt att det gick så pass bra! Att det blev så behagligt 💞 Satt sambon med under operationen? Låter betryggande inför kommande egen resa 🙏 Ska nog också be om lugnande 😂🙏, lät ju skönt! Starkt jobbat!! Håller tummarna för ett bra resultatsbesked på måndag 🙏

What, har du behövt propsa på honom tillskotten? 😅 Här har vi en deal på att han gör sitt yttersta för att optimera sig under denna tiden fram till IVF så att vi kanske kan lyckas själva innan dess. Hade han inte gjort det så hade jag sagt nej till IVF och kört på insemination istället. I vårt fall där det är manliga faktorn så får det fanimej vara någon mån av jämställdhet iallafall 😅. Nu är min sambo också väldigt mån om att få barn så han tvekade inte. Var det kvalitén eller mängden som var brist hos din sambo?

LJM: Låter väldigt hoppfullt! 😍🙏

Dalarna: Skönt att dra igång det så pass snabbt 🙏🙏

• Mathilda88
    Chilins skrev 2023-02-15 10:13:53 följande:

Äntligen har vår remiss för ivf gått iväg till kliniken. Nu är det bara att vänta på att de ringer. Känner mig så lättad och taggad på processen. Som dig sophie har jag också varit extremt nålrädd men jag har haft så mycket med sjukhus och nålar att göra sedan vi började försöka skaffa barn att jag inte alls känner samma sak längre. Jag ser bara målet. :) vilka himla krigare ni alla är. Så imponerad Av er och hur ni hanterar alla motgångar. Man är inte stolt över sina reaktioner emellanåt men på något sätt tar man sig ändå framåt. Såg att det var en diskussion om hur man löser all tid man måste vara borta från jobbet och vad man säger då. Jag har berättat för mina absolut närmaste kollegor och chef så slipper jag frågor när jag behövt vara iväg. De har också min rygg om någon annan skulle kommentera något vilket också känns väldigt skönt. 

Gud så skönt att remissen nu är skickad! 🥳🙌 Fick själv tyvärr besked idag att provsvaren på mina cellförändringar inte kommit än 😔. Så får hålla tummarna på nytt till på måndag!
  • Fyrklöverns

Sophie gud vad härligt att höra att det gick bra! Fantastiskt med många ägg och bra kvalitet på spermierna :D säkerligen har vitaminerna gjort en viss skillnad iaf. Jag känner på mig att det här kommer gå vägen nu :) håller tummarna så hårt att det blir många befruktade ägg och en lyckad återföring <3 

LJM vad skönt att blödningen avstannat. Beskrivningen du gav på den är verkligen hoppingivande! :) Hur beter sig tempen nu? Kommer du testa nåt snart? 

• LJM91

Fick lite rosa på pappret igen nu.. Det här gillar jag inte, var så säker på att det hade stannat av. Vet inte hur nidblödningar kan te sig men det känns ju inte som att det kan fortsätta komma små skvättar hur många dagar som helst..

evelina och Fyrklöverns, jag är på ÄL+8 och CD24 idag, BIM om lite mer än en vecka. Vet inte om jag kommer våga testa.. Tempen var på 36,81 idag och verkar ligga ganska stadigt.

Underbara nyheter Sophie, så himla skönt att det gick bra med äggplocket och nio ägg är ju kanon! Det måste ju finnas en vinnare bland dem tycker man :) så märkligt (men skönt!) att din sambos prov var perfekt nu, låter ju absolut rimligt att tillskotten har hjälpt till då!

• LJM91

Förlåt tjatet om mina små blödningar.. Hade svagt svagt ljusrosa på pappret igen nu på morgonen. Inne på fjärde dagen, men det blir aldrig något mer än bara ljust rosa fläckar på pappret. Har såklart googlat massor, börjar oroa mig för att det snarare är lågt progesteron än nidblödning?

• Sophiee92

LJM, förstår att du kastas lite mellan hopp och förtvivlan ang dina blödningar. Har aldrigt haft något liknande så kan tyvärr inte komma med någon bra input. Har du någonsin blödigt mellan ÄL och BIM tidigare? 

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?