• Lövsångerska1991

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Hej!

Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

Mvh Lövsångerskan

• Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Dalarna91

Sophie; är så glad ni fick fullträff på alla ägg!  Detta kommer gå så bra. Håller tummarna på onsdag! 

• Chilins
    Mathilda88 skrev 2023-02-20 22:45:40 följande:
    Hjärta
    Vi har försökt i 16 månader, så 1 år och 4 månader. :)

Ja vi kan vänta på samtalet tillsammans nu! Är er remiss godkänd än? Förstått att det tar ca 1-2 veckor till dess?
    Då har vi ju nästan försökt lika Länge också :) jag antar att den är godkänd för vi har fått brev från kliniken att de mottagit remissen och att de kommer kontakta oss för ett läkarbesök. Vi fick också fylla i en hälsodeklaration och skicka in (konstigt tyckte jag för vi har ju redan gjort en i samband med utredningen på regionen). vi fick brevet om att de mottagit remissen och att vi skulle bli kontaktade knappt 3 dagar efter remissen gått iväg så det gick verkligen snabbt. Vet du hur lång väntetid det är för er? Omfattas ni av vårdgarantin så att det är 3 månader?
  • Chilins
    Sophiee92 skrev 2023-02-20 20:18:11 följande:

Mathilda, åh då förstår jag att det blir RMC för er. Vi har fått genom landstinget där Livio gick att välja, vi bor dock i Sthlm. Ja men precis också hört att det behövs så många fler men det är ändå så sjukt att man fått höra hela tiden att Det krävs bara en... Stort grattis till provsvaren och att remissen äntligen är skickad, så taggad på din skull! Nu är ni nära :D

Chilins 100 miljoner är ju jätte bra! Aldrig heller hört om så många. Min kille hade 58 miljoner så även det var väldigt bra till mängden sätt :)

LJM, men gud så sjuk dröm! Tänk vad tankarna snurrar runt på natten. Nu var det länge sen men förut drömde jag ofta om barn och graviditeter, det är läskigt hur verkligt det kan upplevas! Hur är det med din lilla blödning nu?

Vickan, vad glad jag bli att det ser ut som att din ÄL varit :) gick ni till det bra om vi frörutsätter att den var på CD15? Men alltså tack <3 behövde era uppmuntrande ord så mycket och nu kan jag inte förstå att vi är på andra sidan!

Idag skulle jag egentligen kommit in på återföring, vi hade inte fått veta något om ev befruktning då det varit helg emellan så var bra nervös när Livio ringde imorse. Satte på högtalaren så både jag och min man kunde höra när hon sa att hon hade fantastiska nyheter, 9 utav 9 ägg har blivit befruktade och utvecklar sig fint! OVERKLIGT! Så dom ville inte sätta in något idag pga att alla var lika fina så dom ska odlas vidare på fram till onsdag och då får jag en återföring av ett av våra små frön. Kan inte beskriva min lättnad och lycka just nu <3

Men wow sophie!!! Så häftigt! Nu händer det för er! Hjärta
  • Chilins

Kan inte fatta att jag skriver detta. Vi har fått en tid redan imorgon hos Ivf-kliniken!!! 

• Vickan31

Dalarna: Jag förstår, ni får se hur ofta ni behöver åka dit helt enkelt 😊

Mathilda88: Verkligen goda nyheter att det såg bra ut med cellförändringarna nu! 😍 Så spännande att bollen är i rullning! 1-2 veckor låter ju fantastiskt snabbt, när jag bodde i Stockholm och skickade remiss för IVF tog det tre månader innan den godkändes och det lät inte som att det var något ovanligt där och då. 

Chilins: Ja visst är det märkligt! Samma sak för oss, de tycker att allt sett bra ut och inte minst med 163 miljoner spermier enligt sambon spermaprov (jag undrade nästan om det var ett tryckfel, haha!), men ändå har jag ju inte plussat en enda gång under dessa år jag försökt med två olika partners så något fel är det ju! Känns tyvärr som att jag måste vara den gemensamma nämnaren och felande länken då 😅 Har ingen aning om vad exet hade för antal spermier eller rörlighet, bara att det såg bra ut under utredningen men dålig rörlighet när vi gjorde IVF:en, så det kan ju såklart variera över tid. P.S. Så sjukt snabba de var att godkänna er remiss ju! 😃

Sophie: Tack fina du, det känns alltid skönt när tempen bekräftat ägglossning 🥰 Jag tycker att vi fick till det bra, vi följde "doktorns order" om varannan dag så hoppas att det ska ge resultat. Och du, WOW vilket fantastiskt resultat!! 😍 Jag är helt mållös och vet knappt vad jag ska säga, det är ju helt otroligt att 9 av 9 blev befruktade! 💪😃 När jag gjorde IVF med exet odlade de också vidare till dag fem och då var det typ 5 av 13 mogna ägg som befruktades (de plockade ut 16 men tre av dem var inte helt mogna), och det tyckte kliniken var ett bra resultat medan jag blev jättebesviken, haha. Hoppas att de fortsätter att utvecklas lika fint när de odlas vidare, men vilken lättnad att veta att det startat så bra nu! Det känns som att ni måste ha väldigt bra ägg och simmare som verkligen vill skapa ett barn 💕 Ser fram emot onsdag och håller tummarna extra hårt då!

Fyrklöverns: Haha ja det var verkligen knasigt, men skönt att tempen bekräftat ägglossningen nu 😊 Hur mår du? 💕

LJM: Tack snälla 😃 Ja men det tycker jag nog att vi borde ha prickat in rätt bra, så nu är det bara den där välbekanta evighetslånga väntan på BIM 😅 Men du börjar ju så smått att närma dig din BIM, iiiih så spännande det känns! Extra spännande i och med nidblödningen menar jag 🥰 Håller tummarna allt vad jag har! Hahaha, började skratta åt nu åt det du skrev om hur det kan få plats så många i en liten kladd sperma, men nog tusan undrar jag det också! 😂

• Vickan31
    Chilins skrev 2023-02-21 16:26:53 följande:

Kan inte fatta att jag skriver detta. Vi har fått en tid redan imorgon hos Ivf-kliniken!!! 

Åååh men Chilins, det är ju helt fantastiskt!! 😍 Jag kan knappt tro det heller, det är verkligen otroligt! 😃 Hur känns det? Förlåt mitt dåliga minne, men var det Livio ni gick till och i så fall var det Stockholm eller någon annan stad? Så taggad för din skull, nu händer det banne mig grejer och er bebis är närmare än någonsin!! 💕
  • Chilins

Dalarna och Vickan: känns helt overkligt!! Så glad! Vi bor i de mer nordliga delarna av landet så vi har fått remiss till Livio i Umeå! tror inte att jag delat med mig av den infon innan Vickan så du behöver inte känna att du inte minns, du hade aldrig fått infon Flört

• Mathilda88
    Chilins skrev 2023-02-21 08:45:08 följande:
    Då har vi ju nästan försökt lika Länge också :) jag antar att den är godkänd för vi har fått brev från kliniken att de mottagit remissen och att de kommer kontakta oss för ett läkarbesök. Vi fick också fylla i en hälsodeklaration och skicka in (konstigt tyckte jag för vi har ju redan gjort en i samband med utredningen på regionen). vi fick brevet om att de mottagit remissen och att vi skulle bli kontaktade knappt 3 dagar efter remissen gått iväg så det gick verkligen snabbt. Vet du hur lång väntetid det är för er? Omfattas ni av vårdgarantin så att det är 3 månader?
    Ja vi har så  Hjärta 
    Intressant med en ny hälsodeklaration, ja man tycker ju att man har ju redan lämnat allt sånt igenom fertilitetsutredningen? Wow 3 dagar? Det gick snabbt! Ja vi har fått till oss att det tar ca 1-2 veckor från det att remissen skickats in till dess att den bekräftas. Och from att den är bekräftad så är det 2-3 månaders väntetid i Malmö. Utgår ifrån att det tar 3 månader... Men hoppas på kortare tid Hjärta. Ja vi omfattas av de 3 månadernas vårdgarantin :) Om det dröjer 3 månader så kan vi komma få välkomstsamtal i juni, sen sommarstängt och tidigast få börja i augusti... Så långt bort! 

Åh så häftigt med en så snabb tid!!! Hjärta

LJM: Tack så mycket <3 

Vickan31: Oj 3 månader för att bara få den bekräftad?!? Hugaligen! Var visserligen orolig för att de kanske skulle kunna göra på det viset om de har hög belastning - de 3 månadernas vårdgaranti börjar ju inte förrän remissen är bekräftad. Stressande att behöva vänta hela 6 månader bara på välkomstsamtalet!
  • LJM91

Wow chilins, fantastiskt ju! Härligt att få bli positivt överraskad av vårdens väntetid istället för tvärtom :P håller alla tummar för att resten av processen blir smidig <3

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?