• Lövsångerska1991

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Hej!

Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

Mvh Lövsångerskan

• Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Sophiee92

Tack tjejer ❤️ är fortf lite i chock över resultatet. Nu är jag så spänd på imorgon och återföringen att jag inte kan tänka på annat

• Sophiee92

Vickan, förstår att du blev besviken på antalet när man fått ut så många ägg men samtidigt var ju 5 befruktade jättebra. Så alla 5 hade klarat sig sen till dag 5 när du gjorde återföring? Hur många klarade sig sen till frysen? Ja det är helt galet att så många blev befruktade, måste ju ändå säga något om att både äggen och spermierna. Berättade detta för en väninna igår och hon bara VA men varför har det inte gått för er innan då!! Och jag undrar faktiskt samma.

• Vickan31
    Chilins skrev 2023-02-21 17:43:39 följande:

Dalarna och Vickan: känns helt overkligt!! Så glad! Vi bor i de mer nordliga delarna av landet så vi har fått remiss till Livio i Umeå! tror inte att jag delat med mig av den infon innan Vickan så du behöver inte känna att du inte minns, du hade aldrig fått infon Flört

Chilins: Ahaa, men vad skönt att jag inte behöver skylla på mitt dåliga minne i det här fallet då 😉 Men gud vad spännande att det är just den kliniken tycker jag, för det är ju Livio i Umeå som vi kommer att göra IVF på också om/när det blir aktuellt för oss! Har bara hört bra saker om dem, så jag tror och hoppas att ni ska bli väl omhändertagna där 🥰
    Mathilda88 skrev 2023-02-21 20:02:08 följande:
    Vickan31: Oj 3 månader för att bara få den bekräftad?!? Hugaligen! Var visserligen orolig för att de kanske skulle kunna göra på det viset om de har hög belastning - de 3 månadernas vårdgaranti börjar ju inte förrän remissen är bekräftad. Stressande att behöva vänta hela 6 månader bara på välkomstsamtalet!
    Mathilda: Ja det var en lååång väntan, men jag tror att det också berodde på att det var sommar då, annars hade remissen kanske godkänts snabbare. Därför hoppas jag att vi inte behöver försöka ett helt år till, ifall det blir så att man då måste vänta typ ett halvår på välkomstsamtalet 😆 Hur känns det just nu, känns det som att du kommer att kunna vänja dig vid tanken på IVF? Det kanske ändå känns lite lugnande att både jag och Sophie hade en så positiv upplevelse av äggplock ändå? 😊
    Sophiee92 skrev 2023-02-22 08:15:05 följande:

Vickan, förstår att du blev besviken på antalet när man fått ut så många ägg men samtidigt var ju 5 befruktade jättebra. Så alla 5 hade klarat sig sen till dag 5 när du gjorde återföring? Hur många klarade sig sen till frysen? Ja det är helt galet att så många blev befruktade, måste ju ändå säga något om att både äggen och spermierna. Berättade detta för en väninna igår och hon bara VA men varför har det inte gått för er innan då!! Och jag undrar faktiskt samma.

Sophie: Jag tror att när jag fick ut så många ägg så var förväntningarna så höga, så jag var inte beredd på att mindre än hälften skulle bli befruktade även om kliniken sa att det resultatet var bra. Nu har jag läst igenom lite anteckningar och jag hade nog blandat ihop siffrorna lite, men så här var det för mig:

De plockade ut 16 ägg
    13 av dem var mogna
    Av dessa 13 befruktades 6 st. på dag ett
    På dag fem när det var återföring så satte de in 1 och odlade vidare resten en dag till
    På dag sex fryste de in 3 st.
    Så av 13 mogna ägg blev sammanlagt 4 st. (de tre i frysen och det de använde till en färsk återföring) blastocyster (alltså befruktade ägg som utvecklats så långt som till dag fem eller sex)

Nu håller jag tummarna såååå hårt för bra besked idag om alla äggisarna Sophie! 💕
  • Mathilda88

Vickan31: Ja men ändå 😅 Hoppas ingen behöver vänta så länge igen på en bekräftelse 😅. Nej förstår det! 😆
    Jo jag förlikar mig allt mer med tanke. Att ni har haft positiva upplevelser stärker definitivt, sen skrämmer det dock fortfarande lite mer igen pga denna infektionen i livmodern som jag genomgår just nu som varit så fruktansvärt smärtsamt och fortfarande gör ont. Smärtan borde släppt nu men icke. Och även om det är fine under operationen så litar jag inte för fem öre på att de kommer skicka med rimlig smärtlindring hem, har aldrig känt mig lyssnad på i sådana sammanhang. Så det får vara en grej jag får ta när det är aktuellt? 
    Sen känns det än längre då en nära släkting nu är beräknad att få sitt första barn i augusti, gravida efter några månaders försök 💞. Så glad för deras skull!! Men att kanske få komma igång med IVF-försök först efter att de fått sin bebis, nästan två år efter att vi själva började försöka 😅😓? Ja behöver väl inte beskriva mer.

• Sophiee92

Vickan, vad intressant att läsa om ditt resultat. Låter sjukt bra att få tre till frysen! Man förstår ju att väldigt många inte för några alls.

Matilsa, vad tufft med din nära släkting. Förstår precis känslan, sen är fruktansvärd... <3

• Sophiee92

Nu har jag fått ett litet frö återfört ❤️ Fick se på UL hur den låg i livmoder. Så sjukt efter all denna tid med försök och så plötsligt har man en liten blastocyst som vilar i livmodern...! 

Och hörni alla 9 hade klarat sig till idag dag 5 😲 2 st var lite tveksamma men alla 9 levde tills idag iaf och som ville fortsätta odla till imorgon och sen se hur många som går att frysa. Är väldigt spänd på resultatet!

• LJM91

Underbart att höra Sophie, nu håller vi tummarna stenhårt för att den lille gosar in sig och du får ett fint plus om någon vecka <3 härligt också att resterande embryon också lever vidare!

Mathilda, förstår känslan kring din släkting, tror vi alla kan relatera till den känslan på något vis. Man är glad för den andres skull men det blir samtidigt så tydligt vad man själv går miste om liksom. Hoppas verkligen inte att ni behöver vänta så länge som till efter sommaren!

• Sophiee92

Tack LJM <3 Är så tacksam för den här chansen även om det inte betyder att det blir något. Hur mår du? Vart är du i cykeln nu?

• LJM91
    Sophiee92 skrev 2023-02-22 19:29:59 följande:

Tack LJM <3 Är så tacksam för den här chansen även om det inte betyder att det blir något. Hur mår du? Vart är du i cykeln nu?

Chansen måste ju vara större än någonsin tänker jag, ett embryo är ju på plats även om det såklart inte garanterar att det fäster. Men det hoppas vi såklart att det gör!

Jag mår sådär, är nervös inför BIM som närmar sig med stormsteg nu på söndag. Är ganska trött och har väldigt svag molvärk från och till, men det är inga ovanliga symtom för mig. Brösten brukar börja ömma ett par dagar innan mensen kommer, så försöker både känna efter samtidigt som jag inte vill känna efter. Fick upp hoppet något enormt i samband med min lilla blödning förra veckan, så jag har gått runt och tänkt att jag givetvis är gravid nu. Börjar ångra min inre kaxighet nu när BIM närmar sig :P
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?