Chilins skrev 2023-02-21 17:43:39 följande:
Dalarna och Vickan: känns helt overkligt!! Så glad! Vi bor i de mer nordliga delarna av landet så vi har fått remiss till Livio i Umeå! tror inte att jag delat med mig av den infon innan Vickan så du behöver inte känna att du inte minns, du hade aldrig fått infon 
Chilins: Ahaa, men vad skönt att jag inte behöver skylla på mitt dåliga minne i det här fallet då 😉 Men gud vad spännande att det är just den kliniken tycker jag, för det är ju Livio i Umeå som vi kommer att göra IVF på också om/när det blir aktuellt för oss! Har bara hört bra saker om dem, så jag tror och hoppas att ni ska bli väl omhändertagna där 🥰
Mathilda88 skrev 2023-02-21 20:02:08 följande:
Vickan31: Oj 3 månader för att bara få den bekräftad?!? Hugaligen! Var visserligen orolig för att de kanske skulle kunna göra på det viset om de har hög belastning - de 3 månadernas vårdgaranti börjar ju inte förrän remissen är bekräftad. Stressande att behöva vänta hela 6 månader bara på välkomstsamtalet!
Mathilda: Ja det var en lååång väntan, men jag tror att det också berodde på att det var sommar då, annars hade remissen kanske godkänts snabbare. Därför hoppas jag att vi inte behöver försöka ett helt år till, ifall det blir så att man då måste vänta typ ett halvår på välkomstsamtalet 😆 Hur känns det just nu, känns det som att du kommer att kunna vänja dig vid tanken på IVF? Det kanske ändå känns lite lugnande att både jag och Sophie hade en så positiv upplevelse av äggplock ändå? 😊
Sophiee92 skrev 2023-02-22 08:15:05 följande:
Vickan, förstår att du blev besviken på antalet när man fått ut så många ägg men samtidigt var ju 5 befruktade jättebra. Så alla 5 hade klarat sig sen till dag 5 när du gjorde återföring? Hur många klarade sig sen till frysen? Ja det är helt galet att så många blev befruktade, måste ju ändå säga något om att både äggen och spermierna. Berättade detta för en väninna igår och hon bara VA men varför har det inte gått för er innan då!! Och jag undrar faktiskt samma.
Sophie: Jag tror att när jag fick ut så många ägg så var förväntningarna så höga, så jag var inte beredd på att mindre än hälften skulle bli befruktade även om kliniken sa att det resultatet var bra. Nu har jag läst igenom lite anteckningar och jag hade nog blandat ihop siffrorna lite, men så här var det för mig:
De plockade ut 16 ägg
13 av dem var mogna
Av dessa 13 befruktades 6 st. på dag ett
På dag fem när det var återföring så satte de in 1 och odlade vidare resten en dag till
På dag sex fryste de in 3 st.
Så av 13 mogna ägg blev sammanlagt 4 st. (de tre i frysen och det de använde till en färsk återföring) blastocyster (alltså befruktade ägg som utvecklats så långt som till dag fem eller sex)
Nu håller jag tummarna såååå hårt för bra besked idag om alla äggisarna Sophie! 💕