• Lövsångerska1991

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Hej!

Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

Mvh Lövsångerskan

• Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Sophiee92
    LJM91 skrev 2023-02-14 06:34:29 följande:

Härligt att allt såg fortsatt bra ut Sophie! Så himla starkt av dig att fixa sprutorna så fint trots att du tycker det är jobbigt <3 ska du på fler ultraljud innan fredag? Jag är också lite nyfiken på hur du löser alla läkarbesök med ditt jobb, har du berättat om IVFen eller har du kunnat pussla ihop tiderna utan att det märks att du går till läkaren regelbundet nu? Jag tänker framöver om det kommer bli IVF för min del också, på mitt jobb är vi väldigt beroende av varandra och det blir sårbart om en kollega plötsligt behöver åka iväg. Jag kommer behöva berätta att jag ska iväg för minst fem-sex kollegor för att vi ska kunna lösa min frånvaro, och jag är inte alls sugen på att dela med mig av anledningen till att jag behöver gå iväg..

Tack <3 Inga fler UL innan fredag och äggplocket. Igår kväll tog vi sista två sprutorna av menopur och fyremadel och ikväll prick 22:30 ska vi ta den sista sprutan som ska framkalla att äggen mognar inför fredag.
    Åh förstår att du funderar på hur man ska hantera jobb-biten med alla läkarbesök. Jag har tur som slipper berätta för någon då jag jobbar hemifrån nästan alla dagar i veckan. Har inte heller valt att berätta för någon kollega (eller jo en person men vi är mer vänner privat än kollegor) vill inte dela det med mina jobbkollegor även om jag förstår att andra kan tycka det är skönare att berätta och vara öppen med det.
  • Sophiee92
    Dalarna91 skrev 2023-02-14 18:33:32 följande:

Sophie; är så imponerad hur du hanterar allt när du tycker sprutor m.m är så obehagligt. 
    Kommer heja på dig på fredag och hoppas du får ut massa fina ägg. Men om du får ut många ägg och det inte går bra på första försöket. Måste du genomgå alla sprutor igen eller kan man spara på äggen? 

Ljm; va jobbigt du måste säga till så många. Jag måste också säga till 4-5 personer men dom vet om allt. Men jag är stressad under varje gång jag har smitit iväg. Igår va jag borta nästa hela förmiddagen för det tar sån tog att få komma in till läkaren. 
    Men finns det inget man kan skylla på ex) sköldkörteln? 

Åh tusen tack Dalarna! Behöver all positiv energi jag kan få <3 Om dom får ut många ägg, lyckas befrukta och all dom överlever så kommer dom att frysa in resterande och då behöver jag inte genomgå behandlingen igen utan kan gå direkt på insättning :) Dröm!
  • Sophiee92

Oj texten blev lite konstig, skulle stå att: alla ägg som dom lyckas befrukta och som sen delar sig/utvecklar sig kommer kunna frysas ner för framtida insättningar

• Vickan31
    Dalarna91 skrev 2023-02-13 14:31:00 följande:

Vickan; jag tänkte också att det kan finnas något som är bra att ta man inte tänkt på. Tex d3 vitamin för mig med upprepade missfall.

Idag harjag varit på återbesök. Allt är ute och tydligen där jag va så gör man missfalls utredning. Men det sa dom inget om. Så har behövt skriva till dom på 1177 och hoppas på snabb tid. Men såg hur mycket patienter det va där, så antar jag får vänta. Men är glad jag har googlat som en galning vad man kan ta. Så är förberedd när jag plussar igen och inte fått tid än. 

Dalarna: Absolut, jättebra länk tycker jag! Vad skönt att höra att kroppen tagit hand om det så att allt är ute, men frustrerande att behöva vänta och vänta. Hoppas att du får återkoppling från dem snart med en ny tid, och så länge har du ju som sagt en bra idé om hur du vill boosta förutsättningarna inför nästa plus Hjärta
    Sophiee92 skrev 2023-02-13 20:34:29 följande:
    Vad skönt att du inte tyckte den var så jobbig, på mig svider och bränner det i huden i flera minuter efteråt och blir svullen och röd av den, nålen är ju mycket grövre än den andra :/ men började med xylocain salva igår och det hjälper mycket :) Ja jag hoppas det blir bra på äggplocket sedan! Minns du hur många äggblåsor du hade vid UL före ÄP och hur många dom fick ut sen? Var på mitt andra UL idag (en annan läkare som inte var lika pratsam) så fick inte så mycket mer info mer än att det ser bra ut med att dom behöver några dagar till på sig att växa till sig <3
    Sophie: Så skönt att du snart är klar med alla sprutorna, herregud vilken hjälte du är! Hjärta Fantastiskt bra kämpat, du är verkligen grym! Skönt att höra att salvan hjälper! Jag kommer tyvärr inte ihåg hur många ägg de såg på ultraljudet för mig, men de fick ut fler än så när det väl var dags för äggplock: 16 ägg fick de ut men de var tvungna att göra oplanerad ICSI pga dåliga spermier den dagen, så jag tror att det var 5-6 som befruktades bra, varav ett sattes in och 4 eller 5 hamnade i frysen. Så av de 16 som de fick ut tror jag att de bara såg kanske 8-10 innan, men att när det väl var dags för äggplock blev det fler än jag hade trott. Hoppas att allt ska gå bra för dig på fredag med många fina ägg, och precis som du skrev så finns ju chansen att få blastocyster till frysen ifall ni skulle behöva göra fler försök, eller eventuella syskonförsök i framtiden Glad Och du ska veta att jag, och garanterat många fler i den här gruppen, är oerhört glad att få dela den här resan tillsammans Hjärta 
    LJM91 skrev 2023-02-14 06:34:29 följande:

Härligt att allt såg fortsatt bra ut Sophie! Så himla starkt av dig att fixa sprutorna så fint trots att du tycker det är jobbigt <3 ska du på fler ultraljud innan fredag? Jag är också lite nyfiken på hur du löser alla läkarbesök med ditt jobb, har du berättat om IVFen eller har du kunnat pussla ihop tiderna utan att det märks att du går till läkaren regelbundet nu? Jag tänker framöver om det kommer bli IVF för min del också, på mitt jobb är vi väldigt beroende av varandra och det blir sårbart om en kollega plötsligt behöver åka iväg. Jag kommer behöva berätta att jag ska iväg för minst fem-sex kollegor för att vi ska kunna lösa min frånvaro, och jag är inte alls sugen på att dela med mig av anledningen till att jag behöver gå iväg..

LJM: Bra fundering tycker jag! Jag har också börjat tänka på hur jag ska göra med att berätta eller inte, och jag känner likadant som du att jag hellre skyller på något annat för att förklara varför jag behöver åka ifrån jobbet ibland. På min förra arbetsplats där mina närmsta kollegor var mina vänner och jag hade en väldigt bra relation till min chef så valde jag att berätta om IVF:en jag gjorde då, för att slippa känna stress över att ljuga och komma på bortförklaringar till chefen och närmsta kollegorna. Det var väldigt skönt att ha deras stöd och att de kunde ha förståelse för varför jag behövde jobba hemifrån ibland eller om jag inte skulle må bra av sprutorna (men det gjorde jag). Nu är jag relativt ny på mitt jobb och känner inte att jag vill berätta om den här resan, utan har skyllt mina läkarbesök på annat eller bara sagt att jag haft ett privat ärende. Hur går det med tempen? BIM nästa vecka va? GladHjärta

• Chilins

Äntligen har vår remiss för ivf gått iväg till kliniken. Nu är det bara att vänta på att de ringer. Känner mig så lättad och taggad på processen. Som dig sophie har jag också varit extremt nålrädd men jag har haft så mycket med sjukhus och nålar att göra sedan vi började försöka skaffa barn att jag inte alls känner samma sak längre. Jag ser bara målet. :) vilka himla krigare ni alla är. Så imponerad Av er och hur ni hanterar alla motgångar. Man är inte stolt över sina reaktioner emellanåt men på något sätt tar man sig ändå framåt. Såg att det var en diskussion om hur man löser all tid man måste vara borta från jobbet och vad man säger då. Jag har berättat för mina absolut närmaste kollegor och chef så slipper jag frågor när jag behövt vara iväg. De har också min rygg om någon annan skulle kommentera något vilket också känns väldigt skönt. 

• Mathilda88
    Sophiee92 skrev 2023-02-15 09:02:03 följande:
    Åh men tack!! Läst lite trådar där jag sett att du också är paniskt rädd för allt det här som IVF innebär, så tror du förstår exakt! Vart är du och din kille i processen nu?
    Tror också jag läste någonstans att din killes sperma inte var helt 100? Min killes är ju inte toppen heller (för långsamma spermier) så IVF är enda alternativet för oss som det ser ut så måste bara stålsätta mig även om det känns oerhört läskigt detta.

Ja det stämmer att jag också är det 😅🙈. Definitivt, så du är en inspiration för mig!
    Ja men min sambo har ?bara? väldigt få spermier, men av bra kvalité, så vi försöker göra förändringar i livet med förhoppning på att förändra det i väntan på IVF 🙏. Önskar att man hade forskat fram fler alternativ där man gör ngt åt mannen istället 😅. Hoppas det kommer i framtiden, bli mer jämställt! 

Vi inväntar mina provsvar tagna på lätt cellförändringar, så fort de kommit skickas vår remiss för IVF till RMC Malmö. Så inte inne i rullorna än 🙈.

• Mathilda88

Angående jobb så har jag varit öppen med vår resa och kommande behandlingar, dock lär jag inte jobba där när det drar igång. Jag jobbar dessutom nätter så kommer inte behöva gå ifrån jobbet utan gå mellan nattpass istället vid behov.

• LJM91

Vet ni, idag känner jag mig enormt hoppfull! Tempen dippade rejält igår på ÄL+5, och idag på ÄL+6 fick jag lite brunaktigt torkat blod på pappret nu vid lunch. Tankarna går ju såklart åt implantationsdipp och nidblödning! Jag har haft tempdippen tidigare cykler, men den lilla blödningen har aldrig någonsin hänt förr. Har aldrig mellanblödningar heller och det är ju alldeles för tidigt för att det skulle kunna vara mensen. Tänk om det är nu det händer?!

Tack också för all er input till att hantera kollegor, försöker skjuta de tankarna lite på framtiden och tänka att det löser sig på något vis :)

Härligt att ni är på väg in i processen chilins och vad skönt att du känner dig hoppfull! Håller tummarna för att det blir lyckoträff på första försöket :) Skönt att det går fortsatt bra för dig också Sophie!

• Vickan31

Idag fick jag positivt ÄL-test men har inte haft några fertila flytningar alls, det känns ju inte svinbra, eller? 😔

Chilins skrev 2023-02-15 10:13:53 följande:

Äntligen har vår remiss för ivf gått iväg till kliniken. Nu är det bara att vänta på att de ringer. Känner mig så lättad och taggad på processen. Som dig sophie har jag också varit extremt nålrädd men jag har haft så mycket med sjukhus och nålar att göra sedan vi började försöka skaffa barn att jag inte alls känner samma sak längre. Jag ser bara målet. :) vilka himla krigare ni alla är. Så imponerad Av er och hur ni hanterar alla motgångar. Man är inte stolt över sina reaktioner emellanåt men på något sätt tar man sig ändå framåt. Såg att det var en diskussion om hur man löser all tid man måste vara borta från jobbet och vad man säger då. Jag har berättat för mina absolut närmaste kollegor och chef så slipper jag frågor när jag behövt vara iväg. De har också min rygg om någon annan skulle kommentera något vilket också känns väldigt skönt. 

Chilins: Ååh men så bra, nu känns det som att det kan börja hända saker på riktigt! Skrattande Hoppas att du ska få en så positiv upplevelse som möjligt av IVF:en, det är banne mig inte roligt med sprutor med mera men som du säger finns det mycket hoppingivande med att få göra IVF också och att ni ser målet framför er Hjärta Du är också en förebild ska du veta, och jag håller med dig om att det här gänget är verkligen riktiga wonder women som kämpar på och gör sådana uppoffringar som många nog skulle ha svårt att föreställa sig eller förstå! Heja oss!
    Mathilda88 skrev 2023-02-15 12:46:59 följande:

Ja det stämmer att jag också är det 😅🙈. Definitivt, så du är en inspiration för mig!
    Ja men min sambo har ?bara? väldigt få spermier, men av bra kvalité, så vi försöker göra förändringar i livet med förhoppning på att förändra det i väntan på IVF 🙏. Önskar att man hade forskat fram fler alternativ där man gör ngt åt mannen istället 😅. Hoppas det kommer i framtiden, bli mer jämställt! 

Vi inväntar mina provsvar tagna på lätt cellförändringar, så fort de kommit skickas vår remiss för IVF till RMC Malmö. Så inte inne i rullorna än 🙈.

Mathilda: Hoppas först och främst att förändringarna gör susen, och så hoppas jag också att du får svar om cellförändringarna snart. Håller tummarna! Hjärta
    LJM91 skrev 2023-02-15 13:00:15 följande:

Vet ni, idag känner jag mig enormt hoppfull! Tempen dippade rejält igår på ÄL+5, och idag på ÄL+6 fick jag lite brunaktigt torkat blod på pappret nu vid lunch. Tankarna går ju såklart åt implantationsdipp och nidblödning! Jag har haft tempdippen tidigare cykler, men den lilla blödningen har aldrig någonsin hänt förr. Har aldrig mellanblödningar heller och det är ju alldeles för tidigt för att det skulle kunna vara mensen. Tänk om det är nu det händer?!

LJM: Men vad fint skrivet, och nu blev jag alldeles pirrig och peppad för din skull också! Skrattande Det låter ju verkligen som en implantationsdipp och nidblödning, gud vad hoppfull jag blev nu att det är nu det händer för dig! Hjärta Uppdatera gärna hur det går med tempen nu framöver, ska bli spännande att följa! 

• Fyrklöverns

Sophie jag vill också bara säga vilken hjälte du är som går igenom den tuffa processen <3 Hoppas nu på många fina ägg på fredag, och ett stort fint plus i mars!

LJM vad spännande med tempdipp och en liten blödning! Vilket hopp att få det :) Jag får inte ihop vad det kan vara annars fem dagar efter äl eftersom din ägglossning blev bekräftad då så är det för långt efter för en ägglossningsblödning, och det är för tidigt för stänkblödning inför mensen. Håller tummarna för ett plus nästa vecka! <3 

Jag följer er lite då och då, hoppas det är okej. Jag hejar och hejar så det ryker om det! <3 Innan det här året är slut så ska vi alla prata graviditet och bebisar istället :)

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?