• Lövsångerska1991

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Hej!

Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

Mvh Lövsångerskan

• Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Dalarna91

Ljm; hoppas att ägglossningen sker snart :)
    Ja det är riktigt jobbigt. Sen är min syster gravid med nr 2. Tror hennes första unge är ca 6 månder. Så fy fan säger jag bara.
    Jag har aldrig haft problem med att se gravida, barnsaker eller nyfödda på film/bilder osv. Men nu vill jag bara börja gråta när jag ser sånt och tycker livet är så fruktansvärt orättvist. 

Hoppas du har rätt Vickan, att kroppen vill nu bli gravid och hoppas att nr 5 går bättre. 

• Sophiee92

Förstår precis hur du känner Dalarna, det är helt normalt att känna så för oss som får kämpa såhär. Det vore nästan konstigt annars. Håller tummarna för femte gången gillt!

LJM, hur är tempen idag? Kan ju mycket väl vara så att du bara missade peaken igår, eller så kommer den här när som helst

Fyrklövern, tack för att du hänger kvar här och hejar på oss :)

Har inte kräkts något mer men mår lite illa nästan konstant. Tror och hoppas inte kräkningarna var en biverkning på sprutorna, tror jag fick i mig något med maten, men så svårt att veta! Igår tog vi dos Nr 4 med den berömda Fyremadel sprutan och den gjorde lite ondare, idag har vi UL för för att se hur många och hur stora äggblåsorna har blivit

• LJM91

Tempen var 36,75 idag så jag hoppas ägglossningen var igår. Vågar inte ropa hej än så länge eftersom tempen har varit knäpp i ett par dagar. Får se hur den utvecklas under helgen :)

Skickar dig en stor kram Dalarna, vet precis hur det känns <3 fick en kommentar av en vän igår, i stil med ?du kommer förstå när du får egna barn? och jag kände bara ja men tack typ. Det var inget illa menat men aj vad ont det gör.

Hoppas att illamåendet går över snart Sophie. Vet du om det vara en biverkning av sprutorna? Så spännande med ultraljud idag, håller tummarna för många fina äggblåsor! Håll oss uppdaterade <3

• Dalarna91

Folk kan verkligen vara dum i huvudet ibland. Har dom aldrig hört att vissa har problem med detta? 
    Jag tänker att alla måste åtminstone känner någon som kanske har problem. Men jag kanske är naiv som tänker så. 

• Vickan31
    Chilins skrev 2023-02-06 17:15:12 följande:

Vickan; jag vill ge dig en kram. Fyfan vad orättvist. Jag blir så arg Att man ska ha försökt i 2 år. Vi fick samma information men att eftersom jag haft ett x så behövde inte vi försöka ytterligare några månader för att ha kommit upp i 2 år. Konstigt att det är så olika mellan olika regioner. Det gör mig arg.. känns lite dumt att säga nu men tack för ditt grattis till ivf för det är verkligen så jag känner. Det känns som att jag vunnit på lotto. Men jag blir så ledsen att ni fick ett nej och vi fick ett ja, för mig går vi Igenom samma sak och borde fått samma svar?det borde inte vara styrt av vilken läkare man kommer till men det är nog som vanligt i vården?  kram på dig Hjärta

Chilins: Åååh men vad fin du är,  jag kan känna den där kramen hela vägen upp till mig i Norrland Hjärta Ja visst är det märkligt att det ska vara så olika beroende på var i landet man bor, men du ska absolut inte känna att det på något sätt är orättvist att du får hjälp nu och inte jag! Du har ju som sagt haft ett x trots allt, så det är ju jätterimligt att du får hjälp snabbare tycker jag. Och jag blir jätteglad att höra att det känns som att du vunnit på lotto, för jag vet ju själv att det såklart kan vara blandade känslor men den här hjälpen är ju så oerhört bra att få och ökar hoppet och chanserna rejält Hjärta
    LJM91 skrev 2023-02-06 19:27:51 följande:

Dalarna, skönt att höra att du mår bättre nu och att det värsta verkar vara förbi, så himla orättvist att du ovanpå allt annat även skulle behöva få så ont och må så dåligt under cytotec-behandlingen :( nu måste det ju bara vara din tur att få plussa och behålla graviditeten hela vägen <3

Sophie, vad galet det känns att vara glad för din skull att mensen är här! Men lite skönt också :P hoppas verkligen att allt går smidigt med sprutorna och att det blir fullträff första gången! Känns det nervöst?

chilins, kul att höra ifrån dig <3 förstår verkligen att en paus i försöken är välbehövlig. Hur känns det för dig att stå i startgroparna för ivf?

Vickan, herregud vad orättvist att vissa regioner kräver att man har försökt i två år! Det borde ju vara samma överallt kan man tycka.. Men skönt att proverna och undersökningarna såg bra ut såhär långt, hoppas att spolningen går bra :) härligt också med förstående och sympatiska läkare!

LJM: Alltså dina tester var ju verkligen supernära att vara positiva, kanske att LH peakade där på kvällen/natten då och att ägglossningen kom dagen efter när testet börjat bli svagare igen! Tempen är ju i alla fall hög, så om några dagar lär ju tempen bekräfta det som du säger Glad Fy vilken okänslig kommentar du fick av din vän, just den kommentaren har jag också fått och det gör ju ont! Tack för dina positiva ord och stöd Hjärta Jag ska försöka att ta tillvara på allt som var bra med läkarbesöket även om beskedet om väntetid var något av ett slag i ansiktet.
    Sophiee92 skrev 2023-02-07 09:26:08 följande:

Vickan, neeej men vad är det jag läser! Två hela år!? Det känns ju inte mänskligt att behöva vara ofrivilligt barnlös så länge utan att få hjälp! Tänk att det kan skilja så mycket från olika kommuner. Nu hoppas vi såklart att ni ska få bättre besked nästa månad och att ni ändå får remissen skickad pga att du försökte så länge med ditt ex innan. Bra att du stod på dig ang spolning också, för tänk om det är stopp i båda då måste ni ju få IVF direkt. Och håller med Chilins, blir så ledsen för din skull att ni fick ett nej men vi andra får ett ja, det är inte rättvist. Jag hade nog ringt runt och frågat för att få ett andra utlåtande, ibland kan dom ju göra undantag för en.

Vickan, vill också bara inflika att din positiva energi verkligen skiner igenom dina inlägg. Trots det nedslående beskedet så kan du ändå känna hopp och se positiva saker med mötet ni hade. Fortsätt sprida din optimism, den smittar av sig till oss andra ☺️❤️

Sophie: Nämen gud vad jobbigt och konstigt att du blev så illamående! Jag har inte själv upplevt det i samband med sprutorna och jag har inte heller hört om att det skulle kunna bli så, men det är såklart svårt att säga. Skulle jag killgissa skulle jag snarare gissa på att det beror på något i maten som du sa, men då borde det väl ha gått över vid det här laget å andra sidan? Hur som helst, jag håller tummarna superduperhårt för många fina äggblåsor idag, även om det inte är konstigt att det kan ta lite tid och att de eventuellt kan behöva justera dosen något Hjärta Tusen tusen tack också för all din omtanke och engagemang, det värmer så mycket att få det här stödet när jag känner att jag plötsligt gick ett stort steg bakåt, istället för att läkarbesöket skulle bli ett steg framåt trodde jag. Sen vet jag ju att jag och min sambo "bara" försökt i ett år, men både min hjärna och mitt hjärta säger ju att jag varit ofrivilligt barnlös i tre år eftersom jag försökte två år med exet utan framgång. Alltså så himla fint det du säger om positiv energi, jag blir så rörd över alla underbara ord här! Ibland är jag rädd att upplevas som gnällig eller negativ som nu när jag skrev om känslorna efter läkarbesöket, så det gör mig jätteglad att du säger att jag sprider optimism för det tycker jag ju att jag får mycket av den varan ifrån DIG! Hjärta Nu ska jag försöka att ladda om för ny ägglossning nästa vecka, och om det inte heller går vägen så ser jag fram emot spolningen för att kanske få lite mer klarhet och eventuellt också förbättra chanserna om det kan lätta blockeringen i äggledaren något. 

Dalarna91 skrev 2023-02-09 10:09:13 följande:

Jag måste sluta blöda innan vi kan ligga pga infektions risk. 
    Jag mår bättre. Har inte fått tid än för uppföljning, misstänker dom har glömt att boka så ska försöka få tag i dom, inte lätt. Men tänker en del på min nära kollega som är gravid på typ första försöket och hur orättvist det är. Lite svårt att släppa det. 

Dalarna: Usch så tungt att behöva höra om kollegans graviditet just nu, det är verkligen orättvist och jag tycker också att sånt kan vara svårt att släppa. Vad jobbigt också med infektionsrisk och att planera och schemalägga liggandet, det var ju inte så man hade sett det framför sig när man började prata om att försöka bli gravid. Skönt att höra att du mår lite bättre i alla fall, och jag tycker att du gör helt rätt i som ska försöka jaga på dem lite för att få en tid för uppföljning. Men vi hejar på, för nog tusan verkar det som att din kropp vill bära ett barn! Hjärta
    Fyrklöverns skrev 2023-02-09 18:33:30 följande:

Vickan vad skönt att ni kom i kontakt med en läkare som var lyhörd och att ni kände er trygga :) Så himla bra med spolning snart. Tråkiga besked från regionen, hoppas att er läkare kan försöka påverka det trots allt. Sen tänker jag så här, om det finns passage i den ena äggledaren så vet du att den fungerar och då är det bara en tidsfråga innan ett befruktat ägg slinker igenom :) särskilt efter spolningen! <3 

Fyrklöverns: Tack snälla, ibland känner man sig så negativ men då är det så skönt att få sånt här medhåll och pepp Hjärta Det kändes verkligen jättebra med läkarens engagemang och omtanke, och att hon verkligen tog sig tid och att vi fick ställa alla miljoner frågor vi hade om fertilitet, kroppen, tips och råd etc. Ja det ska bli jättespännande att se nästa månad så att den ena äggledaren fortfarande har passage, för precis som vi pratat om tidigare så ger ju ditt plus ett stort hopp att det kan räcka med bara en äggledare Hjärta Och så har man ju dessutom läst om flera som blivit gravida snart efter en spolning, så det hoppet finns ju fortfarande om den undersökningen inte visar några andra konstigheter Glad

• Fyrklöverns

Vickan: Jag är helt övertygad om att det kommer gå för dig om den ena äggledaren är intakt <3 Precis som du säger så blir väldigt många spontant gravida just efter spolningen. Min kollega hade försökt i ca två års tid och vips efter spolningen så blev hon spontant gravid på första ägglossningen :) andra barnet fäste efter bara några månaders försök och det var bara halvt planerat. Jag är glad att min äggledare också sprider hopp :) det känns rätt otroligt att det tog fyra försök att bli gravid med en äggledare gentemot ett helt år med två. Heja äggledaren! :D 

LJM underbart med så hög temp! Hoppas ägglossningen blir bekräftad nu. Då kom den ganska så snabbt denna månaden. Roligt att det blir bättre och bättre för varje månad :) då är det bara en tidsfråga innan rätt ägg släpps <3 

Sophie: Jag väntar med spänning som alla andra :) hoppas det blev många mogna ägg! 

• Sophiee92

Skulle skrivit igår kväll men började må så illa igen så la mig direkt efter sista sprutan... Mått väldigt illa under natten också och legat diagonalt över sängen med halva överkroppen hängandes utanför, min man gick och hämtade en hink, så gullig! Men alltså GUD så jobbigt det är med detta illamående. Nu sitter jag och har precis tryckt ett helt rör med dextrosol coca cola smak, känns lite bättre med illamående då faktiskt. Tydligen kan ett symtom vara just illamående så fått åksjuketabletter utskrivet som jag ska ta varje dag.
    UL igår gick super bra, jag hade tio äggblåsor som var påväg att mogna. Man vill ha mellan 8-14 så 10 var toppen sa dom :) Sen hade dom också börjat mogna relativt jämt vilket var bra det med. Nu väntar nytt UL på måndag och preliminärt äggplock på onsdag eller fredag. Så spänd att jag hade mardrömmar om äggplocket inatt haha...

• LJM91

Härligt att höra att äggblåsorna såg bra ut Sophie! Men vad jobbigt med illamåendet, spyr du också eller är det ?bara? illamående? Hoppas att åksjuketabletten hjälper, det låter riktigt drygt att må sådär dåligt <3

Tempen låg på 36,85 idag så än så länge ser det bra ut :) äggviteflytningarna är borta och tappen känns hård och stängd så jag hoppas jag kan lita på att ägglossningen har varit.

Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?