• Lövsångerska1991

Försöka bli gravid i höst, följas åt?

Hej!

Jag är ny medlem här på Familjeliv, men har läst mycket i forumen förut. Min sambo och jag ska börja försöka skaffa barn i augusti. Är det någon mer som försöker bli gravid i höst och som vill följas åt här? Jag är en 30-årig tjej och har inga barn sedan tidigare, detta är första gången som jag försöker bli gravid. Tar gärna emot tips över saker att tänka på inför en graviditet! Glad Jag har en massa ägglossningstest hemma, har redan provat och har ägglossning idag, men vi ska inte börja förrän nästa månad då jag fått dos 2 av covid-vaccinet.
    Jag längtar väldigt mycket efter att bli gravid och få barn, min sambo har inte lika stor barnlängtan. Han vet att han vill ha barn med mig och eftersom jag vill nu så tycker han att vi kör på det! Drömmer

Mvh Lövsångerskan

• Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?
  • Dalarna91
    Chilins skrev 2023-02-04 14:13:48 följande:
    Så otroligt jobbigt att du behöver gå igenom detta igen Hjärta hoppas att du slipper ha väldigt ont och att du snart får hjälp. Läste att ni hade det jobbigt i relationen förut, tror att vi alla känner att det här sliter mycket på relationen mer eller mindre..  hur är det för er nu? {#emotions_dlg.flower}
    Han insåg att jag menade allvar det jag tidigare har nämnt som jag inte orkar mer när jag började packa och fann ett nytt boende. 
    Så jag gav/ger han en chans till förbättring och han har varit helt underbar. 
    Han har tagit åt sig och saker kunde inte varit bättre. 

Jag hoppas bara jag slipper skrapning :)
  • LJM91

Hoppas att behandlingen går smidigt och vad skönt att höra att din sambo har lyssnat och tagit åt sig. Då finns ju förutsättningarna för att få relationen att funka fint igen!

• Chilins
    Dalarna91 skrev 2023-02-04 15:06:32 följande:
    Han insåg att jag menade allvar det jag tidigare har nämnt som jag inte orkar mer när jag började packa och fann ett nytt boende. 
    Så jag gav/ger han en chans till förbättring och han har varit helt underbar. 
    Han har tagit åt sig och saker kunde inte varit bättre. 

Jag hoppas bara jag slipper skrapning :)
    Vilka underbara nyheter ändå :) trots allting. Då kan ni fortsätta kämpa tillsammans Hjärta håller också tummarna att du slipper skrapas. vi har en paus i försöken denna månad. Står inte ut. Men känner redan att jag längtar till nästa: eller kanske främst till att få göra ivf 
  • Fyrklöverns

Dalarna jag tänker på dig <3 fruktansvärt att du ska behöva gå igenom detta igen. Hoppas att behandlingen går smidigt och att ni får hjälp snabbt. Vad skönt att höra att er relation har stärkts efter sprickan, ibland behöver det hända för att det ska bli bättre. Skickar en massa kramar till dig och hoppas att din kropp hämtar sig och blir starkare än någonsin. 

Vi hade också bara sex kring ägglossningen sista åren. Känns jättekonstigt att man bara ska ligga då för att det finns ett syfte. Nu har vi inte vågat ha sex sedan jag blev gravid och vet inte riktigt hur vi ska förhålla oss. Jag har läst att man skulle avstå första trimestern om man haft missfall tidigare. Tyckte det var obekvämt att fråga gynekologen om det. Jag får fortfarande mina konstiga nattliga orgasmer men de gör inte så ont nu. När jag vaknar av det så går jag till toaletten för det känns som jag börjat blöda. Tror inte vårat psyke någonsin kommer hämta sig från alla trauman. 

LJM jag hejar på din ägglossning <3 lusten kommer väckas med hormonerna, vi kvinnor är programmerade till det så det löser sig säkert :)

Chilins jag hoppas ni får starta IVF snart <3 Det ligger nån lättnad i att låta någon annan ta över kontrollen.

Vickan hur går det för dig? <3 

• Dalarna91

Tack för all omtanke <3 tror det värsta är över. 
    Hoppas ni inte aldrig behöver uppleva detta. Är så tacksam som har en sambo som är så stöttande. Haft svimattacker och en massa smärta. 

Tror inte heller vi kommer komma över allt man har gått igenom. När man blir gravid igen tror jag inte man kommer att kunna slappna av. Rädslan och oro kommer vara konstant i bakhuvudet. Och den blir bara värre för varje gång. 
    Vill verkligen inte gå igenom ett ma till. 

• Chilins

Tror att vi alla bara får vänja oss vid att rädslan och oron alltid kommer finnas där. Oron och rädslan för missfall den dagen man blivit gravid men också sen när barnet väl är här. Då ska man oroa sig för det 

• Sophiee92
    Dalarna91 skrev 2023-02-03 09:39:30 följande:

det va inga hjärtljud och den har inte växt något sen sist. Så det blir cytotec behandling nu. Men läkaren har skrivit till dom som håller i utredningar. 

Så får ha tålamod tills man får en kallelse. 
    Åh Dalarna vad ledsen jag blir :(( skickar en stor varm kram <3
  • Sophiee92
    Vickan31 skrev 2023-02-01 11:55:09 följande:
    Sophie: Ååh vad glad jag blir att du känner så! Vet ju att det var lite mer blandade känslor innan, men nu när det närmar sig så känner jag verkligen peppen med dig! Skrattande Har ni pratat något om du ska ta sprutorna själv eller om din kille kan hjälpa dig? Den där pausen var säkert välbehövlig, men hur var det, tog de ett nytt spermaprov eller nöjde de sig med det första? Som läkaren sa kan det ju vara nedsatt rörlighet en period för att sedan vara bättre rörlighet beroende på när man tar provet. Oavsett så är ju IVF en superbra hjälp och tänk att du kanske snart får titta in här i gruppen för att berätta om ett plus! Hjärta Ingen fara, det är inte lätt att komma ihåg allt som skrivs här, haha, men ja vi har fått svar på alla prover via 1177 och enligt de referensintervaller som står där så var alla våra värden, inklusive AMH, inom det normala. Sen kanske läkaren tycker något annat, men det får vi ju veta nu på måndag, känns sjukt spännande med det samt gynundersökningen och förhoppningsvis spolning!
    Dalarna91 skrev 2023-01-31 20:23:54 följande:

Då har jag fått tid för uppföljning. Ultraljud på fredag. Hoppas på ett mirakel. 

Dalarna: Ååh, hoppas att ni får mer klarhet på fredag, och vi håller självklart tummarna för ett positivt besked! Känns ju ändå som att hopp finns kvar, i och med att en del symptom kvarstår och att det kan ha varit för tidigt med förra ultraljudet. Hoppas hoppas! Hjärta
    Känns så underbart att ha alla er med på den här resan! <3
    Min kille ska ha sprutorna på mig, han fick öva hos sjuksköterskan också som visade hur dom skulle tas och han är mer peppad än någonsin haha..! Jag känner mig lite orolig för det här med sprutorna dock, är ju paniskt rädd för nålar men då främst när man tar blodprov, i magen känns ändå rätt okej så hoppas det ska gå bra utan drama. Vi tog bara ett spermaprov, dom nöjde sig med det konstigt nog... Förstått att man vill ta två åtminstone.
    Vad skönt att alla dina prover var inom referensintervallet. Får man fråga vad ditt AMH värde var exakt? Mitt var 2,6 och dom kliniken säger återkommande att jag har väldigt bra äggreserv så var kul att höra vad ditt var. Så spännande imorgon! Vilken tid ska ni dit?
  • Sophiee92

Vilken lättnad att ni får remiss till IVF Chilins :) grattis! Då är ni nära att snart få hjälp. Min remiss kom 4 v. efter att den skickats så kan gå väldigt fort :)

Åh vilken lycka för dig Fyklövern, så glad för din skull <3

• Chilins
    Sophiee92 skrev 2023-02-05 10:35:43 följande:

Vilken lättnad att ni får remiss till IVF Chilins :) grattis! Då är ni nära att snart få hjälp. Min remiss kom 4 v. efter att den skickats så kan gå väldigt fort :)

Åh vilken lycka för dig Fyklövern, så glad för din skull <3

Åh så roligt sophie!! Är du med i någon grupp här på familjeliv där människor påbörjat ivf där man dels kan dela med sig om hur processen går till, hur lång tid det tar från remiss osv?? Hittat flera trådar men dom flesta är inte aktiva nu? 

så glad för dig också fyrklövern Hjärta
Svar på tråden Försöka bli gravid i höst, följas åt?