• mamma8212

För oss 35+ som försöker bli gravida

Jag har tre barn sen innan, försöker få ett fjärde. Fyller 39 i år, min minsta blir snart 4. Är inne på tredje försöket med bim i augusti :) Jag fick komplikationer vid min senaste förlossning som kan göra att det är svårare denna gången.. Innan har jag blivit gravid väldigt lätt.

Vore kul om vi var fler!

• Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida
  • Pandy13
    pandarinen skrev 2021-12-02 22:00:58 följande:

Ni som plussat? hade ni några särskilda symtom runt BIM?

Nej inte känt nåt särskilt alls. Det har kommit senare. Plussade Bim - 2. Förra gången däromkring också tror jag.
  • pandarinen

Suck inatt kom mensen. Om man går mens 16 dagar efter äl utslag, hade jag då äl för 14 dagar sen eller är det min cykel som är lite längre än 14 dagar mellan äl och mens?

• Kiiwii
    pandarinen skrev 2021-12-03 12:46:22 följande:

Suck inatt kom mensen. Om man går mens 16 dagar efter äl utslag, hade jag då äl för 14 dagar sen eller är det min cykel som är lite längre än 14 dagar mellan äl och mens?

Själva ägget släpper cirka 1 dygn efter att man fått utslag på ÄL-testet. Ibland kan det ta nästan två dygn. Tror det står 24-36 timmar på de ÄL-test jag har :) Så det verkar väl tämligen rätt så normalt med din cykel! Vad tråkigt att det inte fick bli nån graviditet av det :(

Jag har BIM på söndag ungefär? har bestämt mig att inte testa förrän måndag om inte mensen dykt upp förstås vilket den säkert gör..
  • pandarinen

Jag brukar ofta få mens 16 dagar efter äl utslag på stickan. Borde vi ha sex på dag två istället när glada gubben dyker upp. Kanske rent av dag tre.

Vi försöker hålla oss att ha sex på ett längre tag tills älgubben smilar. Jag får ofta utslag vid lunchtid på dag 15 i min cykel. Då har vi haft sex och kanske dagen efter. Men jag kanske ska testa å vänta och ha sex på dag två av glad gubbe eller dag tre tom.

Sist jag blev gravid (andra försöket) testade jag bara med morgonurin så då måste ja hamnat på dag två egentligen.

Lite nedstämd idag. Detta var 8:e försöket på 11 månaders tid. Lär mig aldrig, för sista dagarna innan BIM så inbillar och hoppas jag alltid att det växer en bebis i magen.

Lite stressande också att man har åldern emot sig. Varför skaffade jag inte barn när jag var 20+?

Kiiwii skrev 2021-12-03 13:11:23 följande:

Själva ägget släpper cirka 1 dygn efter att man fått utslag på ÄL-testet. Ibland kan det ta nästan två dygn. Tror det står 24-36 timmar på de ÄL-test jag har :) Så det verkar väl tämligen rätt så normalt med din cykel! Vad tråkigt att det inte fick bli nån graviditet av det :(

Jag har BIM på söndag ungefär? har bestämt mig att inte testa förrän måndag om inte mensen dykt upp förstås vilket den säkert gör..

• Kiiwii
    pandarinen skrev 2021-12-03 19:36:24 följande:

Jag brukar ofta få mens 16 dagar efter äl utslag på stickan. Borde vi ha sex på dag två istället när glada gubben dyker upp. Kanske rent av dag tre.

Vi försöker hålla oss att ha sex på ett längre tag tills älgubben smilar. Jag får ofta utslag vid lunchtid på dag 15 i min cykel. Då har vi haft sex och kanske dagen efter. Men jag kanske ska testa å vänta och ha sex på dag två av glad gubbe eller dag tre tom.

Sist jag blev gravid (andra försöket) testade jag bara med morgonurin så då måste ja hamnat på dag två egentligen.

Lite nedstämd idag. Detta var 8:e försöket på 11 månaders tid. Lär mig aldrig, för sista dagarna innan BIM så inbillar och hoppas jag alltid att det växer en bebis i magen.

Lite stressande också att man har åldern emot sig. Varför skaffade jag inte barn när jag var 20+?

Jag tror ni gör helt rätt, att ha sex på dagen då man får positivt ÄL-test och 1-2 dagar efter är ju superbra, spermier lever flera dagar och kan vänta på att ägget ska släppa så det är bra att man har sex just före också :). Jag har inte testat med ÄL-test än men har köpt och ska göra nästa gång om mensen dyker upp för att få mer exakt koll!

Jag förstår verkligen hur det är att gå månader och hoppas, vänta, hinna få förhoppningar och sedan bli så sjukt besviken när mensen kommer? men normalt att man bygger upp hopp och förväntningar, lite så människan funkar.

Däremot om ni är äldre borde ni fundera på att söka hjälp och kolla om ni behöver hjälp på traven. Normalt att det tar upp till 1 år men är man äldre får man hjälp tidigare om man söker.

Jag känner lite stress över åldern nu då jag är 35 och vet att fertiliteten dalar snabbt vid den åldern? så jag hoppas så jädra hårt att vi ska lyckas snart! Jag har två barn som vi fick när vi var i 25-års åldern, är så tacksam över dem, men längtan efter en tredje sista bebis är stor och vi hoppas sååå <3
  • pandarinen

Vad kan man få för hjälp från barnmorskan? Funderat på att ringa henne, samtidigt är det så mycket nu vid jul, så vet inte om vi orkar en utredning just nu.. Men man kanske kan få andra tips... 
    Kanske ringer henne nästa vecka. 
    Det som är psykiskt jobbigt är också är att vår första son som snart är 2 år, sattes på 2:a försöket, så man har ju det i tankarna också. Och sen att vi jobbar i skift så det är verkligen produktionssex vi har. Måste passa på, på lunchen när lillpojken sover typ. 

• Kiiwii
    pandarinen skrev 2021-12-03 20:30:25 följande:

Vad kan man få för hjälp från barnmorskan? Funderat på att ringa henne, samtidigt är det så mycket nu vid jul, så vet inte om vi orkar en utredning just nu.. Men man kanske kan få andra tips... 

Kanske ringer henne nästa vecka. 

Det som är psykiskt jobbigt är också är att vår första son som snart är 2 år, sattes på 2:a försöket, så man har ju det i tankarna också. Och sen att vi jobbar i skift så det är verkligen produktionssex vi har. Måste passa på, på lunchen när lillpojken sover typ. 

Här där jag bor går man direkt gå till fertilitetsklinik och där tar de massa prover, mannen lämnar spermaprov, man gör ultraljud osv för att se om det finns något som gör att det tar tid att bli gravid, sen sätter de in hjälp beroende på vad som är felet. Ägglossningsstimulerande medicin är ju vanligt att få testa först om det är det som är bekymret förstås.

Hoppas ni snart lyckas!
  • Ostkroken

Hejsan!

39 år och inne på tredje försöket. 6 barn sedan innan och alltid haft lätt att bli gravid, dock har jag nu två mf ( väldigt tidiga) bakom mig nu. Fick mens en vecka tidigare förra månaden och det var nog mf för har aldrig fått lingonveckan tidigt förr. Eller det kan ju bli så ändå, stress och mkt jobb kanske.

Hade äl 20-21/11 enligt test, sex endast den 21 tror jag det va???? men haft molvärk och ont i äggstockarna varje dag sedan 25/11 ca. Testade svagt positivt nu! Haha jag trodde det var neg och lade undan testet! Men nu kastade jag en blick på det och ser ett svagt streck!

????????

• Ostkroken
    Ostkroken skrev 2021-12-04 10:14:02 följande:

Hejsan!

39 år och inne på tredje försöket. 6 barn sedan innan och alltid haft lätt att bli gravid, dock har jag nu två mf ( väldigt tidiga) bakom mig nu. Fick mens en vecka tidigare förra månaden och det var nog mf för har aldrig fått lingonveckan tidigt förr. Eller det kan ju bli så ändå, stress och mkt jobb kanske.

Hade äl 20-21/11 enligt test, sex endast den 21 tror jag det va???? men haft molvärk och ont i äggstockarna varje dag sedan 25/11 ca. Testade svagt positivt nu! Haha jag trodde det var neg och lade undan testet! Men nu kastade jag en blick på det och ser ett svagt streck!

????????

Varför blir det frågetecken där jag gjort gubbar?smilisar? :))

• Pandy13
    Ostkroken skrev 2021-12-04 10:17:00 följande:

Varför blir det frågetecken där jag gjort gubbar?smilisar? :))

//

Jag tycker mig se ett svagt plus! :) Man kan inte göra smileys tyvärr, de blir alltid frågetecken.
Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida