• mamma8212

För oss 35+ som försöker bli gravida

Jag har tre barn sen innan, försöker få ett fjärde. Fyller 39 i år, min minsta blir snart 4. Är inne på tredje försöket med bim i augusti :) Jag fick komplikationer vid min senaste förlossning som kan göra att det är svårare denna gången.. Innan har jag blivit gravid väldigt lätt.

Vore kul om vi var fler!

• Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida
  • Anonym (ÖnskarSladdis)
    Anonym (Flora88) skrev 2025-02-20 13:40:18 följande:

Hej hej, 

Här är en till som planerar barn efter 35. Jag blir 37 år i juni, hur det nu gick till. 
    Jag och min man vill gå till vårt andra gemensamma, min nummer 5 <3 

Jag fick precis tillbaka min cykel efter nr 4 (3:e ägglossningen nu i feb). Hon är 18 månader men ammar en del än så det spelar in varför det tagit sån tid. Det var samma med nummer 3. Jag hoppas inte amningen kommer göra att vi inte blir gravida. Åldern är ju inte till min fördel, men övriga barn har kommit till enkelt. 

Var dock betydligt yngre med de tre första. 

I alla fall, förra månadens cykel var 27 dagar. Idag är jag på dag 30 med fortsatt hög temp (Äl +10/11 typ) men inget plus (har säkert tagit 25 tester). Har beställt så känsliga tester som 5 som ska komma i eftermiddag, kanske ändå avvaktar med att testa till imorgon. 

Jag blir helt uppenbart knäpp av detta. Rädd att ålder och amning och livet kommer vara ivägen. Nästa månad har jag bestämt att jag inte ska testa före bräknad mens. Man blir ju inte mer eller mindre gravid pga ett tidigt plus egentligen men som sagt. Jag är/blir knäpp så fort det kommer till att skaffa barn. Vi skulle liksom inte ens börja försöka förän april ÄL var det sagt men nu är vi här ändå. 

Då är vi lika gamla :) när har du BIM? Jag har fem dagar kvar men tror att jag är gravid, är 7dagar efter ÄL och har den där ?växtvärken?.. känner såväl igen den från tidigare graviditeter. Har tre stora barn (18, 15 och 11 år) 
  • Atg20000

Hej.
    Längesedan jag var inne i detta forum.
    Idag fick jag GRAVID 1-2 veckor på clearblue.
    Detta kom som en chock för oss. 
    Vi har kört utan skydd sedan vi träffades för ett  årsedan.
    Jag har aldrig  tidigare blivit  gravid på naturlig väg innan. 
    Har har två barn sedan innan med samma pappa.
    Mina barn är 8 och 13, hans är 17 och  20år.

Jag har inte haft mens sedan i julas.
    I januari  var jag utsatt för ett hemskt brott och mensen har inte kommit sedan dess. 

• Anonym (Flora88)
    Anonym (ÖnskarSladdis) skrev 2025-02-20 18:14:46 följande:
    Då är vi lika gamla :) när har du BIM? Jag har fem dagar kvar men tror att jag är gravid, är 7dagar efter ÄL och har den där ?växtvärken?.. känner såväl igen den från tidigare graviditeter. Har tre stora barn (18, 15 och 11 år) 
    Alltså idag typ. Men är super negativt. Förra månaden var cykeln 27 dagar, nu är det dag 30. Är 10 eller 11 dagar efter ägglossning baserad på LH test samt temp. så ja? har nog gett upp denna cykel. Mina är 20, 16 (idag), 9 och 1,5 år <3 det bästa som finns, små mjuka barn. och stökiga tonåringar med kanske men på annat sätt. håller tummarna för dig! Jag har massa symptom men kan lika väl vara pms. 
  • Anonym (ÖnskarSladdis)
    Anonym (Flora88) skrev 2025-02-20 19:06:08 följande:
    Alltså idag typ. Men är super negativt. Förra månaden var cykeln 27 dagar, nu är det dag 30. Är 10 eller 11 dagar efter ägglossning baserad på LH test samt temp. så ja? har nog gett upp denna cykel. Mina är 20, 16 (idag), 9 och 1,5 år <3 det bästa som finns, små mjuka barn. och stökiga tonåringar med kanske men på annat sätt. håller tummarna för dig! Jag har massa symptom men kan lika väl vara pms. 
    Ah jag förstår.. jag är på min första cykel efter kemisk graviditet /tidigt MF förra månaden, en oplanerad graviditet. Så jag hoppas ju att det tagit sig på en gång och det går vägen... igår var jag som varm och tung i underlivet hela dagen, och en lätt molande mensvärk, brukar inte vara det i ÄL+7... utan snarare 1-2 före mens.. och bruklar jag absolut inte vara varm utan enbart ha ont och få diarré typ.. men såklart, kan ju bero på tusentals andra saker också, men har en känsla av att det tagit sig och vill väl vara uppåt och munter tills eventuell mens dyker upp :P
  • Anonym (ÖnskarSladdis)
    Atg20000 skrev 2025-02-20 18:31:14 följande:

Hej.
    Längesedan jag var inne i detta forum.
    Idag fick jag GRAVID 1-2 veckor på clearblue.
    Detta kom som en chock för oss. 
    Vi har kört utan skydd sedan vi träffades för ett  årsedan.
    Jag har aldrig  tidigare blivit  gravid på naturlig väg innan. 
    Har har två barn sedan innan med samma pappa.
    Mina barn är 8 och 13, hans är 17 och  20år.

Jag har inte haft mens sedan i julas.
    I januari  var jag utsatt för ett hemskt brott och mensen har inte kommit sedan dess. 

Grattis till ditt plus! 
  • Addy99

Kul med fler i tråden! 💖

Kan relatera till åldersångesten, då har jag inga barn sedan innan heller så man brottas också med paniken att kanske aldrig ens få uppleva en graviditet 😞

Men ska inte dra ner stämningen, har bara en svacka.

• Anonym (ÖnskarSladdis)
    Addy99 skrev 2025-02-21 08:08:18 följande:

Kul med fler i tråden! 💖

Kan relatera till åldersångesten, då har jag inga barn sedan innan heller så man brottas också med paniken att kanske aldrig ens få uppleva en graviditet 😞

Men ska inte dra ner stämningen, har bara en svacka.

Hur gammal är du?

Jag själv är 36 och har rätt högt BMI, har problem att komma i form igen efter utmattning men det går stadigt åt rätt håll.. Men blev spontant gravid förra månaden så hoppashoppas...
  • Addy99
    Anonym (ÖnskarSladdis) skrev 2025-02-21 08:13:19 följande:
    Hur gammal är du?

Jag själv är 36 och har rätt högt BMI, har problem att komma i form igen efter utmattning men det går stadigt åt rätt håll.. Men blev spontant gravid förra månaden så hoppashoppas...
    Jag är också 36! Vet att det teoretiskt sett inte är kört men man kan ju inte låta bli att tänk att nåt är fel när man aldrig varit gravid innan..

Grattis till ditt plus! 💖
  • Anonym (ÖnskarSladdis)
    Addy99 skrev 2025-02-21 08:38:24 följande:
    Jag är också 36! Vet att det teoretiskt sett inte är kört men man kan ju inte låta bli att tänk att nåt är fel när man aldrig varit gravid innan..

Grattis till ditt plus! 💖
    Det slutade ju tyvärr i tidigt MA så nu försöker jag bli gravid igen :)
  • Addy99
    Anonym (ÖnskarSladdis) skrev 2025-02-21 08:48:22 följande:
    Det slutade ju tyvärr i tidigt MA så nu försöker jag bli gravid igen :)
    Åh okej, beklagar 💖 men skönt på något sätt att veta att det går.

Vi får kämpa på helt enkelt!
Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida