• mamma8212

För oss 35+ som försöker bli gravida

Jag har tre barn sen innan, försöker få ett fjärde. Fyller 39 i år, min minsta blir snart 4. Är inne på tredje försöket med bim i augusti :) Jag fick komplikationer vid min senaste förlossning som kan göra att det är svårare denna gången.. Innan har jag blivit gravid väldigt lätt.

Vore kul om vi var fler!

• Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida
  • Anonym (R)
    Mammaa44 skrev 2025-01-22 15:33:35 följande:

Hej allihop!

Får jag kanske hoppa in här? Jag blir 37, har tre barn som är 11, 15 och 18 år gamla.. Plussade i torsdags och har haft en blödning, negativt test idag. Så tidigt MF. 

Jag och maken (50 år) blev överraskade av graviditeten, nu är jag överraskad över hur starkt jag längtar efter en liten och hur ledsen jag blev.. Men har sagt att vi kör på fram till sommaren, blir det så blir det annars så har vi tre fantastiska barn som gör livet tillräckligt! 

Beklagar missfallet! Det verkar vara ganska vanligt att man efter missfall får en ökad längtan efter barn. Man vill liksom "rätta till" det som togs ifrån en. Efter mina missfall så har jag också blivit ännu mer "besatt" av att bli gravid. 
  • Nueslyn

Hej! 

Tänkte att jag hänger på här. Är 36 år och planerar en liten sladdis. Min man är yngre än mig och det blir isåfall hans första men mitt tredje. Fick mina två första innan jag var 25, så dom är rätt stora nu. Känns spännande och kul att följas åt. Hängde väldigt mycket här på fl vid mina förra graviditeter så kul att det lever kvar!

• Mammaa44
    Anonym (R) skrev 2025-01-23 10:44:20 följande:
    Beklagar missfallet! Det verkar vara ganska vanligt att man efter missfall får en ökad längtan efter barn. Man vill liksom "rätta till" det som togs ifrån en. Efter mina missfall så har jag också blivit ännu mer "besatt" av att bli gravid. 
    Har du haft flera missfall? Jag har ju bara detta bakom mig och jag känner mig så delad, vill ju precis som du skriver rätta till det som togs ifrån oss.. Men känner också att jag inte orkar så många missfall till... Jag har ändå tre fantastiska barn som jag är oerhört tacksam för så känner att jag inte kan låta detta ta över livet helt och hållet...

Om maken var en minut i mitt huvud just nu skulle han tro att jag blivit galen..

Hur lång tid efter MF har det tagit för dig att få ÄL?
  • Anonym (Tredje)
    Anonym (R) skrev 2025-01-23 10:44:20 följande:
    Håller med dig, känner igen mig själv. Efter mina två MA irad har jag ännu mer brådska att få till det. 
    (Sidonotering) hade bf på tvillingarna igår och känner bara mig kräkless att det ff inte är ngt i magen 😅
  • Anonym (R)
    Mammaa44 skrev 2025-01-23 13:29:02 följande:
    Har du haft flera missfall? Jag har ju bara detta bakom mig och jag känner mig så delad, vill ju precis som du skriver rätta till det som togs ifrån oss.. Men känner också att jag inte orkar så många missfall till... Jag har ändå tre fantastiska barn som jag är oerhört tacksam för så känner att jag inte kan låta detta ta över livet helt och hållet...

Om maken var en minut i mitt huvud just nu skulle han tro att jag blivit galen..

Hur lång tid efter MF har det tagit för dig att få ÄL?
    Jag har haft ett tidigt missfall i vecka 6-7 och ett utomkveds som också avbröts i vecka 6-7. Efter båda så har ägglossningen kommit tillbaka direkt (om jag minns rätt), dvs jag har kunnat räkna missfallsblödningen som en mens och så har cykeln löpt på. Detta var ju innan jag blev gravid med min dotter som föddes 2023 så är ju några år sedan nu.

Jag förstår din tanke och jag är lite där just nu också även om det för mig handlar om att "bara" ha ett barn, men jag vill inte att livet och tacksamheten för henne ska överskuggas av önskan om ett syskon. Försöker tänka att vår familj är hel så som den är just nu och att det bara är en bonus om det blir syskon, men har väl inte helt landat känslomässigt i det heller.
  • Mammaa44
    Anonym (R) skrev 2025-01-23 14:07:47 följande:
    Jag har haft ett tidigt missfall i vecka 6-7 och ett utomkveds som också avbröts i vecka 6-7. Efter båda så har ägglossningen kommit tillbaka direkt (om jag minns rätt), dvs jag har kunnat räkna missfallsblödningen som en mens och så har cykeln löpt på. Detta var ju innan jag blev gravid med min dotter som föddes 2023 så är ju några år sedan nu.

Jag förstår din tanke och jag är lite där just nu också även om det för mig handlar om att "bara" ha ett barn, men jag vill inte att livet och tacksamheten för henne ska överskuggas av önskan om ett syskon. Försöker tänka att vår familj är hel så som den är just nu och att det bara är en bonus om det blir syskon, men har väl inte helt landat känslomässigt i det heller.
    Om du känner att du behöver ett syskon för att det ska kännas komplett tycker jag inte du ska behöva jobba emot det? din längtan är ju 100% lika viktig och sann som någon annans ❤️

okej.. jag hoppas på att det ska rulla igång igen snabbt men ser ingen anledning till att det inte skulle göra det har haft regelbunden mens alltid? men aldrig försökt aktivt innan. Det upptar typ all min vakna tids tankeverksamhet nu, hoppas det lägger sig 
  • Idaho1989

Fortfarande ingen mens här, ska testa igen i morgon om den inte dyker upp. Så extremt frustrerande 👎

• Alvedon83
    Idaho1989 skrev 2025-01-24 09:08:56 följande:

Fortfarande ingen mens här, ska testa igen i morgon om den inte dyker upp. Så extremt frustrerande 👎

Va segt, när tror du att du haft ägglossning?
  • Idaho1989
    Alvedon83 skrev 2025-01-24 13:05:03 följande:
    Va segt, när tror du att du haft ägglossning?
    Trodde det var strax efter nyår, senast runt 13 helgen. Fortfarande ingen mens och negativt test i morse. Har dock mensvärk som fasen 👎
  • Anonym (R)
    Mammaa44 skrev 2025-01-23 15:41:16 följande:
    Om du känner att du behöver ett syskon för att det ska kännas komplett tycker jag inte du ska behöva jobba emot det? din längtan är ju 100% lika viktig och sann som någon annans ❤️

okej.. jag hoppas på att det ska rulla igång igen snabbt men ser ingen anledning till att det inte skulle göra det har haft regelbunden mens alltid? men aldrig försökt aktivt innan. Det upptar typ all min vakna tids tankeverksamhet nu, hoppas det lägger sig 
    Jo, fast jag har ju liksom ingen garanti för att det faktiskt kommer att bli ett syskon även om vi gör vad vi kan för att det ska bli så. Det är säkert klokt på sitt sätt att inte ta ut det i förskott och vara mer hoppfull, men vi har ju en historia där vi försökte i 1,5 år innan jag blev varaktigt gravid och nu är jag ju 2 år äldre så känns som att man har oddsen lite emot sig och jag försöker nog bara skydda mig själv ifrån en alltför stor besvikelse och framför allt känna att familjen är hel så som den ser ut just nu också.
    Idag är jag 7 dagar efter ägglossning. Tog det sista graviditetstestet som jag hade förra gången när mensen var sen så borde beställa några nya utifall att ... Hoppet är väl det sista som överger en.
Svar på tråden För oss 35+ som försöker bli gravida