Dottern kräktes idag. Skulle du gått på kalas på lördag?
Hej! Vi säger att ditt barn kräks idag(ons) och inte mer. Skulle du gått på kalas på lördag då? Är hos en familjemedlem.
Hej! Vi säger att ditt barn kräks idag(ons) och inte mer. Skulle du gått på kalas på lördag då? Är hos en familjemedlem.
Nej, varför skulle jag skämta?
Som person har man ett eget ansvar att låta bli att umgås med folk och speciellt om om är i risikpgruppe eller äldre. Men att gå på ett kalas med släktingar man umgås med regelbundet och det är 10 personer max är inga problem så länge alla är friska, håller avstånd och har god handhygien.
Nej.
Ja, det får du gärna tycka.
Folkhälomyndigheten råkar hålla med mig:
Råd 1:
Träffa bara en liten grupp personer
Försök att bara träffa några få personer.
Välj ut en liten grupp med personer.
Träffa helst bara personerna i den gruppen den närmaste tiden.
Det går inte att bestämma exakt hur många personer som är en liten grupp.
Det kan vara fyra nära vänner.
Men en familj med tio personer som bor ihop kan också räknas som en liten grupp.
Råden gäller också dig som redan haft covid?19 och blivit frisk igen.
www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/informationsmaterial/lattlast/sprid-inte-covid-19-under-jul-nyar-och-andra-hogtider/
Mina föräldrar som oxå kommer har haft corona. Och mina syskon(den ena har haft corona) dom ynsta har testat negativt och jag själv har testat mig 2ggr. Då visade det sig negativt.
10 personer kan mycket väl gå under "en liten grupp". Så länge de umgås på regelbundet basis.
Självklart gäller alla råden även de som haft corona. Nu umgås jag personligen med en väldigt begränsad grupp, dock men folk jag umgås med regelbundet och har gjort så i flera år.
Folkhälsomyndiheterna håller dock med mig med....
FHM skriver: Men en familj med tio personer som bor ihop kan också räknas som en liten grupp.
Alltså: OM de bor ihop.
Hur ofta man ses är inte det viktiga. I så fall skulle ju ingen behöva jobba hemifrån - man ses ju extremt regelbundet på jobbet.
Också kan du läsa det här "
Det går inte att bestämma exakt hur många personer som är en liten grupp." Alltså kan även en grupp på 10 personer räknas som en liten grupp.
Jobb kontakter räknas inte in i kontakterna.
Ja