• Anonym (Kalas eller inte)

Dottern kräktes idag. Skulle du gått på kalas på lördag?

Hej! Vi säger att ditt barn kräks idag(ons) och inte mer. Skulle du gått på kalas på lördag då? Är hos en familjemedlem.

• Svar på tråden Dottern kräktes idag. Skulle du gått på kalas på lördag?
  • EpicF
    Annita skrev 2021-03-24 06:50:09 följande:

Det ska ni ju inte gå på ändå, herregud! 73-åringen är vaccinerad eller?! 10 pers??!

Skyll på dottern om du inte vill gå egentligen. Och för den delen: kräkningar kan vara symptom på corona.

10 personer är helt ok att möta så länge man håller avstånd och är noga med handhygien.

73-åringen har ett ansvar själv om denne vill komma eller ej oavsett om denne är vaccinerad (gäller för övrigt alla andra också).
  • Ann-Louise

Pga av magsjuka hade jag skickat barnet då det varit syntomfritt i 48 timmar, om det varit ett normalt år. Men pga av pandemin hade jag inte skickat henne till ett kalas med 10 personer om hon så kräkt eller ej. Mina egna barn fyllde år i januari och februari, och de fick snällt finna sig i att det varken blev släkt- eller barnkalas i år.

• Annita
    EpicF skrev 2021-03-24 06:58:25 följande:
    10 personer är helt ok att möta så länge man håller avstånd och är noga med handhygien.

73-åringen har ett ansvar själv om denne vill komma eller ej oavsett om denne är vaccinerad (gäller för övrigt alla andra också).
    Tio personer är INTE ok att möta. Smittan är framförallt luftburen så handhygienen spelar mindre roll än man trodde från början. Acceptabelt avstånd kan man kanske hålla i en riktigt stor lokal där alla sitter utspridda (eventuellt) men INTE hemma. Det räcker att någon skrattar högt så skjutsas viruset ut i luften, och det stannar inte automatiskt vid 2,0 meter...

Detta är ju hela anledningen till att smittan skenar, att folk resonerar som du!

Visst, du har rätt om 73-åringen, denne har ett eget ansvar - men hur kul är det att ha ansvaret för att ha smittat någon som sedan kanske blir väldigt sjuk?
  • Anonym (Q)
    EpicF skrev 2021-03-24 06:58:25 följande:

Visst jag tror faktiskt du skämtar.

Men det som skrämmer mig att en hel del resonerar så här. Så det är inte så konstigt att planeten är chanslös mot virus.
  • Anonym (Kalas eller inte)
    Annita skrev 2021-03-24 07:14:18 följande:

Tio personer är INTE ok att möta. Smittan är framförallt luftburen så handhygienen spelar mindre roll än man trodde från början. Acceptabelt avstånd kan man kanske hålla i en riktigt stor lokal där alla sitter utspridda (eventuellt) men INTE hemma. Det räcker att någon skrattar högt så skjutsas viruset ut i luften, och det stannar inte automatiskt vid 2,0 meter...

Detta är ju hela anledningen till att smittan skenar, att folk resonerar som du!

Visst, du har rätt om 73-åringen, denne har ett eget ansvar - men hur kul är det att ha ansvaret för att ha smittat någon som sedan kanske blir väldigt sjuk?

Mina föräldrar som oxå kommer har haft corona. Och mina syskon(den ena har haft corona) dom ynsta har testat negativt och jag själv har testat mig 2ggr. Då visade det sig negativt.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Kalas eller inte) skrev 2021-03-24 07:23:49 följande:
    Mina föräldrar som oxå kommer har haft corona. Och mina syskon(den ena har haft corona) dom ynsta har testat negativt och jag själv har testat mig 2ggr. Då visade det sig negativt.
    Jaha. Så det är ok om de får det två gånger då i värsta fall?
  • EpicF
    Anonym (Q) skrev 2021-03-24 07:21:52 följande:

Visst jag tror faktiskt du skämtar.

Men det som skrämmer mig att en hel del resonerar så här. Så det är inte så konstigt att planeten är chanslös mot virus.

Nej, varför skulle jag skämta?

Som person har man ett eget ansvar att låta bli att umgås med folk och speciellt om om är i risikpgruppe eller äldre. Men att gå på ett kalas med släktingar man umgås med regelbundet och det är 10 personer max är inga problem så länge alla är friska, håller avstånd och har god handhygien.
  • EpicF
    Annita skrev 2021-03-24 07:14:18 följande:

Det är ok så länge man umgås med dem på regelbunden basis och kan överhålla andra riktlinjer.

Handhygien ska man ha eftersom viruset också kan smittas via kontaktytor. Handhyien och avstånd är det viktigaste om man ska möta andra.

Om nu 73-årngen är rädd för smitta så stannar denne hemma.
  • Anonym (Ja!)

Ja, absolut. Om mitt barn bara kräktes en enda gång, skulle hen även ha gått på kalas samma dag. Om barnet kräkas en gång och annars mår bra, då antar jag att det bara hade en kortvis konstig mage eller åt någonting dålig. Det kallar jag inte sjuk.

• Ess

Är hon frisk och inte kräks igen så hade jag gått på Lördag. Fast jag hade ringt och pratat med den som höll kalaset och kollat så det var ok för hens familj.

Svar på tråden Dottern kräktes idag. Skulle du gått på kalas på lördag?