• Anonym (Kalas eller inte)

Dottern kräktes idag. Skulle du gått på kalas på lördag?

Hej! Vi säger att ditt barn kräks idag(ons) och inte mer. Skulle du gått på kalas på lördag då? Är hos en familjemedlem.

• Svar på tråden Dottern kräktes idag. Skulle du gått på kalas på lördag?
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2021-03-27 12:43:34 följande:
    Ja, jag läste länken. Och rekomendation från en myndighet är en starkare rekomendationerna en den man får sin kompis/vanlig privatperson.
    Starkare ja, men inte bara det. En rekommendation är det starkaste uttrycket staten kan använda när de inte har lagstöd att tvinga folket att följa riktlinjer. Därför har vi nu också en pandemilag, eftersom det finns såna som du som rycker på axlarna och säger att det "bara" är en rekommendation.
  • EpicF
    molly50 skrev 2021-03-27 12:50:54 följande:

Och ändå så tycker du att den inte behöver lyssnas på?

Och var har jag sagt det?
  • EpicF
    Anonym (Elof) skrev 2021-03-27 13:03:20 följande:

Socialminister Lena Hallengren 16/11 2020:

I en kris som den här måste var och en göra sitt, inte bara för att lagen säger det, utan för att samvetet säger det. Följ Folkhälsomyndighetens råd, leta inte kryphål, obstruera inte.

Ja, självklart.
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2021-03-27 13:16:11 följande:

Starkare ja, men inte bara det. En rekommendation är det starkaste uttrycket staten kan använda när de inte har lagstöd att tvinga folket att följa riktlinjer. Därför har vi nu också en pandemilag, eftersom det finns såna som du som rycker på axlarna och säger att det "bara" är en rekommendation.

Nu rycker inte jag på axlarna ät rekommendationer utan följer de och lever efter det som jag alltid har gjort, till och med innan corona levde jag efter de rekomendationerna som idag finns. Har alltid gjort och inte har ändrats.

Men jag anser som så många andra att ens psykiska hälsa är oerhört viktigt och ibland kan ett litet kalas med närmsta släkten vara det som krävs för att man inte ska gå under psykiskt.
  • elmadumle
    EpicF skrev 2021-03-27 12:43:34 följande:
    Ja, jag läste länken. Och rekomendation från en myndighet är en starkare rekomendationerna en den man får sin kompis/vanlig privatperson.
    En rekommendation från en myndighet som FHM är, är det samma som en lag som ska följas, de får inte använda sig av ordet lag men en rekommendation ska tolkas på samma sätt.
  • EpicF
    elmadumle skrev 2021-03-27 20:02:30 följande:

En rekommendation från en myndighet som FHM är, är det samma som en lag som ska följas, de får inte använda sig av ordet lag men en rekommendation ska tolkas på samma sätt.

Både ja och nej. Man kan aldrig bli straffad om man inte följer den rekomendationen, då det faktiskt bara är en rekommendation
  • elmadumle
    EpicF skrev 2021-03-27 21:56:35 följande:
    Både ja och nej. Man kan aldrig bli straffad om man inte följer den rekomendationen, då det faktiskt bara är en rekommendation
    Det är därför vi nu har en pandemilag där man faktiskt kan straffas om man inte följer rekommendationerna, jag hoppas nästa steg blir rejäla böter för de som skiter i att följa vad de säger. 
  • EpicF
    elmadumle skrev 2021-03-27 22:20:47 följande:

Det är därför vi nu har en pandemilag där man faktiskt kan straffas om man inte följer rekommendationerna, jag hoppas nästa steg blir rejäla böter för de som skiter i att följa vad de säger. 

Och jag håller med dig till viss del.
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2021-03-27 21:56:35 följande:
    Nej, men man kan dö. Eller döda andra indirekt. Känns som att det är lite värre än en böteslapp.
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2021-03-27 23:10:52 följande:

Nej, men man kan dö. Eller döda andra indirekt. Känns som att det är lite värre än en böteslapp.

Ja, det kan man med mycket.
Svar på tråden Dottern kräktes idag. Skulle du gått på kalas på lördag?