Dottern kräktes idag. Skulle du gått på kalas på lördag?
Hej! Vi säger att ditt barn kräks idag(ons) och inte mer. Skulle du gått på kalas på lördag då? Är hos en familjemedlem.
Hej! Vi säger att ditt barn kräks idag(ons) och inte mer. Skulle du gått på kalas på lördag då? Är hos en familjemedlem.
Det ska ni ju inte gå på ändå, herregud! 73-åringen är vaccinerad eller?! 10 pers??!
Skyll på dottern om du inte vill gå egentligen. Och för den delen: kräkningar kan vara symptom på corona.
Visst jag tror faktiskt du skämtar.
Men det som skrämmer mig att en hel del resonerar så här. Så det är inte så konstigt att planeten är chanslös mot virus.
Tio personer är INTE ok att möta. Smittan är framförallt luftburen så handhygienen spelar mindre roll än man trodde från början. Acceptabelt avstånd kan man kanske hålla i en riktigt stor lokal där alla sitter utspridda (eventuellt) men INTE hemma. Det räcker att någon skrattar högt så skjutsas viruset ut i luften, och det stannar inte automatiskt vid 2,0 meter...
Detta är ju hela anledningen till att smittan skenar, att folk resonerar som du!
Visst, du har rätt om 73-åringen, denne har ett eget ansvar - men hur kul är det att ha ansvaret för att ha smittat någon som sedan kanske blir väldigt sjuk?
Tio privatpersoner är för många att umgås med regelbundet (om man inte bor ihop).
Nej.
Folkhälomyndigheten råkar hålla med mig:
Råd 1:
Träffa bara en liten grupp personer
Försök att bara träffa några få personer.
Välj ut en liten grupp med personer.
Träffa helst bara personerna i den gruppen den närmaste tiden.
Det går inte att bestämma exakt hur många personer som är en liten grupp.
Det kan vara fyra nära vänner.
Men en familj med tio personer som bor ihop kan också räknas som en liten grupp.
Råden gäller också dig som redan haft covid?19 och blivit frisk igen.
www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/informationsmaterial/lattlast/sprid-inte-covid-19-under-jul-nyar-och-andra-hogtider/
Mina föräldrar som oxå kommer har haft corona. Och mina syskon(den ena har haft corona) dom ynsta har testat negativt och jag själv har testat mig 2ggr. Då visade det sig negativt.
FHM skriver: Men en familj med tio personer som bor ihop kan också räknas som en liten grupp.
Alltså: OM de bor ihop.
Hur ofta man ses är inte det viktiga. I så fall skulle ju ingen behöva jobba hemifrån - man ses ju extremt regelbundet på jobbet.
Det känns som att det som skiljer oss två är att du försöker hitta kryphål i rekommendationerna för att få leva så normalt som möjligt. Jag å andra sidan ser dem som viktig information om ett _minimum_ av åtgärder vi alla behöver vidta, men att det bästa så klart är om vi alla gör mer än det som är det minsta man kan förvänta sig.
Vi är inte busungar som ska försöka smita från kvarsittning. Vi är ansvarsfulla vuxna som bör göra allt vi kan, för allas bästa.