Anonym (*) skrev 2021-04-14 19:34:33 följande:
Så klart det finns det, men om man inte vet hur ord stavas pga att man läser för lite, så är man obildad åtminstone i detta avseende.
Du skrev ju själv att de uttalar det så pga att de inte vet hur det stavas, så är det ju en missuppfattning. Att uttalet beror på att det är enklare att säga är ovidkommande. Det beror fortfarande på en missuppfattning.
Nej, det har jag inte. Jag skrev ju i inlägg 219 att det är så jag upplever det. Men jag kan ha fel. Jag kanske inte tänker på att var och varannan vuxen säger ?ejenkligen?. Jag gör det absolut inte i alla fall. Men jag antar att du gör det, eftersom du så ihärdig hävdar att det är korrekt språkbruk och normalt talspråk.
Nej, jag vet inte om det är allmänt vedertaget bland lingvister, men hur definierar du talspråk då? Det är väl ganska självklart att talspråket är det sätt på vilket majoriteten av människor talar. Precis som ordboksdefinitioner kommer från allmänt språkbruk. Annars är ju var och varannan felsägning talspråk. Det räcker alltså med att det finns EN person som uttalar ett ord på ett visst sätt, för att det ska vara talspråk? Eller var drar du gränsen? Anser du överhuvudtaget att det finns felaktiga respektive korrekta sätt att tala?
Det jag skrev var att detta förenklande av uttalet, kunde leda till att de som inte läser så mycket inte heller vet hur det ska stavas. Men det är förenklingen som är början, inte missuppfattningen.
Jag säger ungefär "ejentlien", och det gör väl de flesta i min närhet också, men jag tänker inte direkt "obildad!" om någon säger "ejenklien", utan jag ser det som en uttalsvariation.
Jag ser inte majoritet som det främsta eller enda sättet att mäta korrekthet på, bland annat för att uttal skiljer sig mellan olika grupper. Språk är inte statiskt, utan förändras hela tiden.
Så, om nu "ejenklien" blir det uttal som flest personer använder om säg tio år, då anser du att det är det uttalet som är det korrekta och att "ejentlien" då är felaktigt språkbruk? Att om 51 procent säger "ejenklien" och 49 procent säger "ejentlien", då är det det senare som är det korrekta och de 49 procenten är obildade?