sextiotalist skrev 2021-03-25 06:59:34 följande:
Om du uppfattar folks statusuppdateringar som skryt är trist.
Jag upplever inget av det du nämnde som skryt utan mer en normal uppdatering.
Jag måste ha massor av "skrytmånsar" bland mina vänner. För det är fullt normala statusuppdateringar i mitt flöde.
Fast det handlar ju om att de vill berätta om hur duktiga de har varit som har klarat av första dagen på nya jobbet, t.ex. Öht den här kulturen med sociala medier handlar ju om att folk söker bekräftelse. Man berättar för alla man känner vad man gör hela tiden, och lägger upp bilder på det, för att få så många likes som möjligt. Har du inte tänkt på att detta beteende inte fanns innan sociala medier fanns? Det var ju inte så att folk gick runt på stan med megafoner och ropade ut vad de hade lagat till middag, samtidigt som de höll upp plakat med bilder på maträtten. Ändå klarade sig alla fint. Men nu har plötsligt alla detta behov av bekräftelse från allmänheten. Det ska läggas upp selfies i tid och otid, för att få höra hur snygg och fin man är.
Sedan var det ju mest orden ?finaste? och ?avklarad? som mitt inlägg handlade om. Dessa ord används frekvent på Facebook och då blir det tröttsamt och pinsamt till slut, tycker jag. Du behöver inte dela min uppfattning. Men denna tråden går ju ut på just att skriva vilka ord man stör sig på. Självklart kommer inte alla andra i tråden att hålla med.