• Dr Börje

Ord som folk plötsligt börjar svänga sig med

Har du börjat reta dig på något ord som plötsligt blir "modernt" att använda i en massa sammanhang och plötsligt ersätter ett tidigare använt ord.

Jag retar mig på att alla skall försöka peta in ordet "narrativ" i alla jävla sammanhang. Det här ordet dök upp och började smutsa ner texter och dialoger för 3-4 år sedan. Jäkligt irriterande. Vad retar du dig på?

• Svar på tråden Ord som folk plötsligt börjar svänga sig med
  • sextiotalist
    Gertland skrev 2021-04-03 13:34:09 följande:

Vart istället för var, tex "Vart ligger affären?".

Jag tycker det låter puckat.

Det är grammatiskt fel, men kan vara "rätt" inom vissa dialekter. Man lär sig mycket sådant när man är med i gruppen "Anonyma språkpoliser" på Facebook.
  • Panduro
    sextiotalist skrev 2021-04-08 09:21:22 följande:

Det är grammatiskt fel, men kan vara "rätt" inom vissa dialekter. Man lär sig mycket sådant när man är med i gruppen "Anonyma språkpoliser" på Facebook.

Skulle inte vilja påstå att det är en dialekt, snarare en sociolekt som spridit sig som en löpeld i landet. Eller ren okunskap. Eller också talspråk som felaktigt överförts till skriftspråk.
  • sextiotalist
    Panduro skrev 2021-04-08 09:32:02 följande:
    Skulle inte vilja påstå att det är en dialekt, snarare en sociolekt som spridit sig som en löpeld i landet. Eller ren okunskap. Eller också talspråk som felaktigt överförts till skriftspråk.
    Jo, det är även dialektalt och äldre ursprung. Men jag skrev att det var inte korrekt grammatiskt. När man skriver dialektalt så avser man i 9 fall av 10 talspråket.

blog.svd.se/sprak/2011/09/12/ordet-vart-%E2%80%93-en-levande-fornlamning/

• Anonym (jj)
    Carolatom07 skrev 2021-04-04 22:06:55 följande:
    Vissa har ett större behov av trygghet, andra mindre. Det är något du får lära dig leva med. Att människor har olika behov.
    Jo, men har andra människors behov av trygghet ökat väldigt mycket de senaste åren eller är det bara ordet i sig som blivit mode?
  • Anonym (jj)
    sextiotalist skrev 2021-04-08 09:41:49 följande:
    Jo, det är även dialektalt och äldre ursprung. Men jag skrev att det var inte korrekt grammatiskt. När man skriver dialektalt så avser man i 9 fall av 10 talspråket.

blog.svd.se/sprak/2011/09/12/ordet-vart-%E2%80%93-en-levande-fornlamning/
    Vart i betydelsen blev är en helt annan sak. Jag irriterar mig på det med visserligen, med det kan jag ha överseende med eftersom det är ett gammalt ord som lever kvar i vissa regioner. När folk sägr vart på tv (i betydelsen blev) och det textas noterar jag att de byter ut det mot blev i texningen.

Vart när man menar frågar efter en plats (var) är inte rätt på något sätt. Det har blivit populärt att säga fel och sen har det spridit sig som en farsot. Kanske för att det låter käckare eller för att det är enklare att uttala för de som använder tungspets-r. Det förekommer inte i sydsverige där man använder det bakre r-et, så jag tror at det finns ett samband. Jag upptäckte att någon sa fel första gången på 90-talet, men jag tycker bara att det blir vanligare och vanligare.
  • sextiotalist
    Anonym (jj) skrev 2021-04-08 10:02:58 följande:
    Vart i betydelsen blev är en helt annan sak. Jag irriterar mig på det med visserligen, med det kan jag ha överseende med eftersom det är ett gammalt ord som lever kvar i vissa regioner. När folk sägr vart på tv (i betydelsen blev) och det textas noterar jag att de byter ut det mot blev i texningen.

Vart när man menar frågar efter en plats (var) är inte rätt på något sätt. Det har blivit populärt att säga fel och sen har det spridit sig som en farsot. Kanske för att det låter käckare eller för att det är enklare att uttala för de som använder tungspets-r. Det förekommer inte i sydsverige där man använder det bakre r-et, så jag tror at det finns ett samband. Jag upptäckte att någon sa fel första gången på 90-talet, men jag tycker bara att det blir vanligare och vanligare.
    Jag håller med. Jag tycker också det är en styggelse
  • sextiotalist
    Anonym (jj) skrev 2021-04-08 10:02:58 följande:

Och jag tror det beror på att man missar mycket av att lära ut skriftspråket i skolan.
  • Anonym (jj)
    Anonym (Elisa) skrev 2021-04-08 04:08:16 följande:

Ja, men du kan ju hitta en likasinnad - tills du blir gammal....

Inget emot dig, men jag var likadan när jag var yngre - jag kunde inte leva utan att rida häst snabbt och farligt, men man mognas med åren

Jag är 50 och ja, jag trivs inte med trygghetsnarkomaner. Tycker det är en oattraktivt egenskap. Jag kan tycka att de borde gå i terapi för att bli trygga och mindre oroliga och ängsliga istället för att ropa efter trygghet ideligen. Men det är deras ensak, jag irriterar mig på ordet.
  • Anonym (Elisa)
    Anonym (jj) skrev 2021-04-08 10:46:37 följande:
    Jag är 50 och ja, jag trivs inte med trygghetsnarkomaner. Tycker det är en oattraktivt egenskap. Jag kan tycka att de borde gå i terapi för att bli trygga och mindre oroliga och ängsliga istället för att ropa efter trygghet ideligen. Men det är deras ensak, jag irriterar mig på ordet.
    Jag är lika gammal som du och förstår vad du menar-.för det kan irritera mig med!
    Kör ditt race bara så länge du trivs med det..

Det är ju bara positivt att du inte fått ngr ålders nojor som vissa kan få..

När jag pratade om gammal så menade jag mer när man känner sig gammal..
    vissa känner sig gamla - om du inte har sett det på FL redan när dom är 30 typSkrattande
  • Anonym (Elisa)
    Anonym (Elsie) skrev 2021-04-08 06:44:58 följande:

Jag har svårt för nom nom, som jag har sett att flera kokboksförfattare slänger sig med.

Vad betyder nom nom- jag ar aldrig hört nån säga eller skriva det. -betyder det gott eller liknande - ja det här var nom nom .
    Så är det vanligt eller..nom nomSkrattande
Svar på tråden Ord som folk plötsligt börjar svänga sig med