mari123 skrev 2021-03-24 14:56:00 följande:
Ursäkta att jag lägger mig i här men du menar hermafroditer? Svårt att hitta ngt på Google om den gruppen som jag antar är väldigt liten? Jag tänker att NÄR/OM en person föds med både testiklar och livmoder så väntar man tills personen är könsmogen innan man gör ngt ÖHT! Så tror jag man gör idag......utan att jag har en aning.
Ja, fast de kallas inte hermafroditer längre. Det ordet anses vara nedsättande och nu kallas de istället intersexuella, även inom den medicinska vetenskapen. Ja, de är få, men hur få är svårt att säga, eftersom det inte råder konsensus kring hur gruppen ska avgränsas. Dessutom finns sannolikt ett stort mörkertal. Man kan ju exempelvis ha äggstockar utan att veta om det, eller en y-kromosom. SweeneyToad påstod att alla människor antingen är man eller kvinna biologiskt, vilket inte är sant, oavsett hur stor eller liten gruppen av intersexuella är.
Jag vet inte hur länge man väntar i Sverige innan man "gör något" (vad du nu menar med det) med intersexuella, men jag ser inte heller vad det har med saken att göra.