• Dr Börje

Ord som folk plötsligt börjar svänga sig med

Har du börjat reta dig på något ord som plötsligt blir "modernt" att använda i en massa sammanhang och plötsligt ersätter ett tidigare använt ord.

Jag retar mig på att alla skall försöka peta in ordet "narrativ" i alla jävla sammanhang. Det här ordet dök upp och började smutsa ner texter och dialoger för 3-4 år sedan. Jäkligt irriterande. Vad retar du dig på?

• Svar på tråden Ord som folk plötsligt börjar svänga sig med
  • Anonym (japp)
    Fridalouise skrev 2021-04-12 07:53:22 följande:

Det här är tydligen modernt:

"Ny mascara som förlänger maximalt och vårdar...

-"Hur bra?"

"Kolla min gosiga sammetsjumpsuit."

-"Hur snygg?"

Min finfina soffa med förvaring.

"Hur bra?"

osv.

Ja detta är extremt irriterande!
  • Kexsmula
    Fridalouise skrev 2021-04-12 07:53:22 följande:

Det här är tydligen modernt:

"Ny mascara som förlänger maximalt och vårdar...

-"Hur bra?"

"Kolla min gosiga sammetsjumpsuit."

-"Hur snygg?"

Min finfina soffa med förvaring.

"Hur bra?"

osv.

Instämmer till fullo! Jag HATAR verkligen det uttrycket och ser jag någon som skriver så antar jag automatiskt att hon/han (oftast en hon) inte är den vassaste kniven i lådan.
  • Panduro
    Embla twopointoh skrev 2021-04-12 17:38:48 följande:

Varför är det obildat att tala dialekt? För det är ju det här som detta handlar om, att uttalet mellan ord kan skilja sig mellan dialekter. Att uttala saker som det stavas är en relativt ny företeelse. Att inte förstå skillnaden mellan tal- och skriftspråk, det kan jag tycka vara lite obildat, däremot.

På vilken dialekt heter det ejenklien? Tror du att dessa dialekttalare skriver "ejenklien" när de skriver på dialekt? Typ informella sms till vänner osv.
  • Embla twopointoh
    Panduro skrev 2021-04-13 05:36:58 följande:
    På vilken dialekt heter det ejenklien? Tror du att dessa dialekttalare skriver "ejenklien" när de skriver på dialekt? Typ informella sms till vänner osv.
    Det är skillnad på att säga "ejenklien" och att skriva "ejenklien". Det första är inte fel, det andra är fel. Skillnaden mellan talspråk och skriftspråk, som sagt.

• Panduro
    Embla twopointoh skrev 2021-04-13 07:57:01 följande:

Det är skillnad på att säga "ejenklien" och att skriva "ejenklien". Det första är inte fel, det andra är fel. Skillnaden mellan talspråk och skriftspråk, som sagt.

Vilken dialekt är ejenklien då?
  • Anonym (*)
    Panduro skrev 2021-04-14 06:44:45 följande:
    Vilken dialekt är ejenklien då?
    Håller med, ?ejenklien? är inte dialekt. Skulle inte ens säga att det är talspråk, det är felaktigt språkbruk, bara.
  • Anonym (Jupp)
    Embla twopointoh skrev 2021-04-13 07:57:01 följande:

Det är inte dialektalt, det är nåt som sker när man talar slarvigt och fort. (Sen kan man såklart ha lärt sig ordet så av föräldrar som i sin tur talat fort och slarvigt)

Personligen tycker jag det är skitfult och låter som barnspråk, ungefär som när åttaåringen här hemma säger

igantisk istället för gigantisk, eller geopard istället för gepard.
  • Embla twopointoh
    Anonym (*) skrev 2021-04-14 06:53:00 följande:
    Håller med, ?ejenklien? är inte dialekt. Skulle inte ens säga att det är talspråk, det är felaktigt språkbruk, bara.
    Anonym (Jupp) skrev 2021-04-14 10:19:53 följande:
    Det är inte dialektalt, det är nåt som sker när man talar slarvigt och fort. (Sen kan man såklart ha lärt sig ordet så av föräldrar som i sin tur talat fort och slarvigt)

Personligen tycker jag det är skitfult och låter som barnspråk, ungefär som när åttaåringen här hemma säger

igantisk istället för gigantisk, eller geopard istället för gepard.
    Ejeklien är kanske inte dialekt i ordets rätta bemärkelse, men det är definitivt talspråk. Det är en förenkling av uttalet, och sådana är svenskan full av. Jag kan garantera att även ert talspråk är fullt av sådana förenklingar. Hur många uttalar "fyrtio" precis som det stavas? Många säger nog typ "förti" eller möjligen "förtijo" (eftersom I före en vokal blir lite av ett J). Varför är det mer okej att säga "förti" än "ejenklien"?

Som sagt, det här med att uttala ord som det stavas är relativt nytt (bland annat för att standardiseringen av skriftspråket är relativt nytt).
  • Anonym (*)
    Embla twopointoh skrev 2021-04-14 12:22:15 följande:

Ejeklien är kanske inte dialekt i ordets rätta bemärkelse, men det är definitivt talspråk. Det är en förenkling av uttalet, och sådana är svenskan full av. Jag kan garantera att även ert talspråk är fullt av sådana förenklingar. Hur många uttalar "fyrtio" precis som det stavas? Många säger nog typ "förti" eller möjligen "förtijo" (eftersom I före en vokal blir lite av ett J). Varför är det mer okej att säga "förti" än "ejenklien"?

Som sagt, det här med att uttala ord som det stavas är relativt nytt (bland annat för att standardiseringen av skriftspråket är relativt nytt).

För att precis alla säger "förti". Däremot upplever i alla fall jag att de allra flesta vuxna säger "egentli(g)en". "Ejenklien" brukar vara barn och en och annan obildad vuxen som säger. Jag har tolkat det som att "ejenklien" är en missuppfattning, dvs. att de som säger så, tror att det heter så även på skriftspråk.
  • Guapa

"Diskurs". Användes inte för ett par år sen men nu hör jag det dagligen när folk refererar till samtal/diskussioner.

"Ponera att" (och liknande uttryck folk slänger sig med för att låta lite "tjusigare")

"Hållbarhet" Har missbrukats i den grad att begreppet blivit urvattnat och inte längre har samma betydelse. Olyckligtvis.

Svar på tråden Ord som folk plötsligt börjar svänga sig med