• Dr Börje

Ord som folk plötsligt börjar svänga sig med

Har du börjat reta dig på något ord som plötsligt blir "modernt" att använda i en massa sammanhang och plötsligt ersätter ett tidigare använt ord.

Jag retar mig på att alla skall försöka peta in ordet "narrativ" i alla jävla sammanhang. Det här ordet dök upp och började smutsa ner texter och dialoger för 3-4 år sedan. Jäkligt irriterande. Vad retar du dig på?

• Svar på tråden Ord som folk plötsligt börjar svänga sig med
  • Anonym (Mi)

Men hallå, det var väl inte stavfel, talfel och politiska åsikter som tråden ska handla om?

• Aniiee
    SweeneyToad skrev 2021-03-24 11:56:18 följande:
    Man är antingen man eller kvinna. Jag vet att vissa ser sig som ickebinär men det är löjligt.
    Tack för den, nu är jag löjlig också....
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Anonym (Elisa)
    Aniiee skrev 2021-04-12 01:07:29 följande:
    Nej det är du inte - man betyder människa faktiskt!!
    Det kan betyda -en man -också, men det beror ju på vad/hur man skriver/säger..

Jag skrev ovan man, men jag är en kvinnaSkrattande 
    skulle jag skriva - men, det beror ju på vad/hur kvinna skriver - det låter löjligt!!
  • Anonym (Elisa)
    Aniiee skrev 2021-04-12 01:07:29 följande:
    Om jag inte missuppfattade dig?!
  • baobab

Senaste året (drygt) har jag stört mig på uttrycket "det fiiinaste vi har" som används om typ allt (av främst stockholmare verkar det som). Nån som känner igen det?

• Fridalouise

Det här är tydligen modernt:

"Ny mascara som förlänger maximalt och vårdar...

-"Hur bra?"

"Kolla min gosiga sammetsjumpsuit."

-"Hur snygg?"

Min finfina soffa med förvaring.

"Hur bra?"

osv.

• Carolatom07
    Anonym (Mi) skrev 2021-04-12 00:10:12 följande:

Transparent

Check på den

Ett bra ord istället för genomskinlig. Dessutom är det väl inte direkt ett modeord. Tycker ofta jag stöter på det i äldre böcker t.ex.

• Carolatom07
    Anonym (K) skrev 2021-04-10 04:39:14 följande:

Jag stör mig på obildade talfel som egengkligen och ängkligen (läs egentligen och äntligen).

Det är som att alla människor jag möter och har korta konversationer med, har dessa talfel.

Eller folk som säger exempelvis -vi ska gå till affären för OCH leka- istället för -vi ska gå till affären för ATT leka-.

Det värsta är när folk med högre utbildning säger egengkligen. Låter som om de behöver gå tillbaks till skolbänken. Mer ursäktligt om någon outbildad säger så.

• Embla twopointoh
    Carolatom07 skrev 2021-04-12 16:42:39 följande:
    Det värsta är när folk med högre utbildning säger egengkligen. Låter som om de behöver gå tillbaks till skolbänken. Mer ursäktligt om någon outbildad säger så.
    Varför är det obildat att tala dialekt? För det är ju det här som detta handlar om, att uttalet mellan ord kan skilja sig mellan dialekter. Att uttala saker som det stavas är en relativt ny företeelse. Att inte förstå skillnaden mellan tal- och skriftspråk, det kan jag tycka vara lite obildat, däremot.
Svar på tråden Ord som folk plötsligt börjar svänga sig med