Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Ord som folk plötsligt börjar svänga sig med

SweeneyToad skrev 2021-03-24 11:56:18 följande:
    Man är antingen man eller kvinna. Jag vet att vissa ser sig som ickebinär men det är löjligt.
    Tack för den, nu är jag löjlig också....
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Aniiee
    Anonym (*) skrev 2021-04-14 18:18:03 följande:
    Om man har dålig koll på hur ord stavas pga att man inte läser speciellt mycket så är man absolut obildad. Och jo, då är det en missuppfattning och därmed ett språkligt fel. Som sagt, de allra flesta vuxna säger "egentli(g)en" och då kan man inte säga att uttalet "ejenklien" hör till talspråket. Talapråket måste talas av majoriteten.
    Jagn som är lite obildad vad gäller svenska språket, vill veta vad ljudskillnaden blir i om det är ett j eller ett g i din förklaring om egentli(g)en/ejenklien. Jag blir lite nyfiken eftersom det i mitt huvud blir ett hårt g när du skriver egentli(g)en som ett sätt att uttala ordet, men i min, mycket ringa vill jag medge, erfarenhet av språket har jag aldrig hört någon uttala egentligen med hårt g i början.

Däremot har jag en bekant vars farfar kunde säga "ejentärligen" när han på skoj överdrev sin teater-svenska (gammal teater-skådis). Vilket ju inte direkt är i närheten av korrekt, men rätt roligt.
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
Svar på tråden Ord som folk plötsligt börjar svänga sig med