• Anonym (GD)

Måste jag betala städningen?

En släkting har dött och jag är närmast anhörig. Personen lämnade ett totalt kaos efter sig i sin lägenhet med berg av prylar som samlats de senaste 40 åren.

Nu hävdar värden att jag måste betala för röjning och städningen om jag inte tar på mig att fixa det själv. Jag bodde där en del sista tiden men är inte skriven där.

Jag kan inget om sånt här, alla jag känner har själva rensat i liknande sits så de har inga råd heller. Jag vill bara ta det jag vill ha kvar men absolut inte stå för rensning och städ, inte heller betala för något som inte lär bli en billig historia.

• Svar på tråden Måste jag betala städningen?
  • Anonym (Hej)

Mitt tidigare svar baserades på att det inte fanns något alls.

Nu finns det helt plötsligt smycken att ärva.

Dom ska du givetvis låta vara med i dödsboet annars är du kriminell.

• Anonym (Ordning)
    Anonym (GD) skrev 2021-02-26 12:49:02 följande:
    Som sagt, ingen kan bevisa att jag har dem eller att de fanns där innan.
    Du begår ett brott då hur som helst. Och sedan gnäller du över att du inte vill städa.

• Anonym (GD)
    Anonym (Ordning) skrev 2021-02-26 12:50:30 följande:

Du begår ett brott då hur som helst. Och sedan gnäller du över att du inte vill städa.

Jag har inget ansvar över städningen och så är det med det. Vad mer ska räknas med, mina kläder och andra saker som låg kvar där?
  • Kjell2
    Anonym (GD) skrev 2021-02-26 12:56:27 följande:

Jag har inget ansvar över städningen och så är det med det. Vad mer ska räknas med, mina kläder och andra saker som låg kvar där?

Nej, de sakerna är dina. Nej, du har inget ansvar för städning

Men att uppsåtligt inte ta med allt av värde som tillhör ett dödsbo i bouppteckning är fel.

Först boupptecknig

Sen betala dödsboet skulder och omkostnader

Därefter arvskifte
  • Anonym (Ordning)
    Sådant som var ditt och du hade tagit dit, t.ex. kläder, är fortfarande dina och ingår inte i dödsboet.

Sådant som utlovats att man ska få ingår däremot i dödsboet, t.ex. smyckena.

Dödsboet har ansvaret över städningen. Antingen städar dödsbodelägarna själva eller så hyr ni in någon firma för det. Har inte dödsboet pengarna till det är det upp till er arvingar att besluta om smyckena ska säljas eller om ni vill lösa det genom att betala själva eller städa själva.

• Anonym (Ja)
    Jaha, Den du svarar på upplyste bara om att du är en brottsling. Om du nu vill vara det så skit samma, du är ju knappast av något värde, men varför frågar du ens då?
  • Anonym (.)
    Konstigt, när det gäller ansvar så gör du som det passar dig, tydligen. Du stjäl från dödsboet, men skiter i städningen.  
  • Törstiga tuppen

Det blir ju konstigt att fråga om dina skyldigheter när du uppenbarligen skiter i dem. Smyckena tillhör dödsboet oavsett om de gått i arv. Med det resonemanget skulle inte släktgårdar räknas heller.

• Anonym (anhörig)

Det kommer ju att göras en bouppteckning efter din mamma.
    Du är dödsbodelägare tillsammans med dina syskon om du har några, verkar ju inte som om din mamma längre var gift eller sambo, då är det barnen som blir dödsbodelägare.

Det kommer att ses över tillgångar och skulder.
    Du kan be hyresvärden att skicka städnotan till dödsboet.
    Finns det te x en försäkring, pengar på ica konto, pension som, banktillgångar kommer det ju komma fram och pengar tas därifrån.
    Det kan vara så att din mamma var utblottad men oftast finns det lite pengar någonstans, hade hon inga bankkonton alls? något kvar av senaste pensionen?
    Finns något alls kan det gå till betalning och städning av lägenheten.
    Dom flesta brukar har lite pengar till att betala begravning med, en begravning kostar ju en del.

Här utdrag ifrån Lawline:

FRÅGA
    Hej!Min syster har oväntat avlidit och vi dödsbodelägare har sagt upp lägenheten inom en månad efter dödsfallet. Detta har hyresvärden godkänt. Det finns inga tillgångar i boet- de täcker inte hela begravningen så vi kommer att ansöka om bistånd hos kommunen. Så långt är allt i ordning.Vi har dock valt att säga upp hyresrätten i "befintligt skick" då ingen av oss har möjlighet att tömma eller städa. Hyresvärden får alltså ordna med tömning och städ/sanering och därefter skicka en faktura till dödsboet. Detta går de inte med på, svarar de i samma mail som de godkänner uppsägningen. De förväntar sig att vi skall tömma och städa.Kommunen säger att vi har rätt, men vad säger ni?Det är en bostadsrättsförening hon hyrt av.Vänligen
    SVAR

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som ni nämner i er fråga stämmer det att dödsboet har rätt att säga upp hyresavtalet inom en månad, 12 kap. 5 § andra stycket Jordabalken. Hyresavtalet upphöra att gälla då vid månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen. Vidare gällande städningen av lägenheten kan inte skyldigheten att tömma eller städa lägenheten övergå till anhöriga, i och med att hyresavtalet inte gäller mellan hyresvärden och anhöriga till den bortgångne. Det som är angett i er fråga är den korrekta vägen att gå ? att anlita en firma för att tömma och städa som därefter får fakturera dödsboet. Om det inte finns några pengar i dödsboet och anhöriga inte har möjlighet att städa, kan ansvaret att städa och tömma hyresrätten komma att hamna på hyresvärden.

• Anonym (Ordning)
    Anonym (anhörig) skrev 2021-02-26 14:24:49 följande:

Här utdrag ifrån Lawline:

Frågan (och svaret) gäller ju endast förutsatt att dödsboet står mer eller mindre utan tillgångar.

Så är inte fallet här, dödsboet har tillgångar. Men TS vill förskingra dem och sedan låta hyresvärden ta hand om städningen, vilket är helt mot lagen.
  • fornminne

Rent formellt gör ts fel om hon tar smyckena ja, även om det är släktklenoder. Men vem kan kolla det? Handlar det om smycken av värde för släkten (ej ekonomiskt värde) så skulle jag också göra det. Man kan lika gärna hävda att de tillhörde ts från början, eller att släktingen bara hade dem till låns. Juridiskt är det svårt att bevisa något annat. I övrigt bör TS naturligtvis låta dödsboet vara och OM det finns något av värde, dras det av. Ingen kan tvinga ts att ta ansvar. Hon kan lämna ifrån sig nycklarna och gå. Värden får då hyra in container och städfirma. Räkningen går till dödsboet. Finns inga tillgångar där får värden betala. Sånt händer ibland. Fastighetsägare vet det och ska ha täckning för det.

• Anonym (anhörig)
    Anonym (Ordning) skrev 2021-02-26 15:38:19 följande:
    Frågan (och svaret) gäller ju endast förutsatt att dödsboet står mer eller mindre utan tillgångar.

Så är inte fallet här, dödsboet har tillgångar. Men TS vill förskingra dem och sedan låta hyresvärden ta hand om städningen, vilket är helt mot lagen.
    Min tanke var mer att be hyresvärden skicka städfakturan till dödsboet.
    Det är som sagt som jag skrev sällan det inte finns några pengar alls i dödsboet efter att man gjort bouppteckningen.
  • Anonym (*-*)
    Anonym (GD) skrev 2021-02-26 12:32:49 följande:
    Det enda jag tagit är släktjuvelerna som redan var bestämda att de skulle ges till mig. Det kanske finns mer värdesaker under allt kaos, men jag känner inte att arbetet att rensa är värt chansen.

Om du inte har ett öre och har det tufft så kör. Som andra skriver, ingen kommer komma på dig

Men om du har pengar och det "bara" är att du inte vill lägga ut pengar till en firma (kom ihåg att det finns RUT-avdrag också) så tycker jag du ska tänka om. Om smyckena är så mycket värda för dig och din förstfödda dotter så tänk om.

• EnAnonumius
    Anonym (GD) skrev 2021-02-25 17:07:47 följande:

En släkting har dött och jag är närmast anhörig. Personen lämnade ett totalt kaos efter sig i sin lägenhet med berg av prylar som samlats de senaste 40 åren.

Nu hävdar värden att jag måste betala för röjning och städningen om jag inte tar på mig att fixa det själv. Jag bodde där en del sista tiden men är inte skriven där.

Jag kan inget om sånt här, alla jag känner har själva rensat i liknande sits så de har inga råd heller. Jag vill bara ta det jag vill ha kvar men absolut inte stå för rensning och städ, inte heller betala för något som inte lär bli en billig historia.

Värden uttryckte sig klumpigt. Men om du inte fixar det så behöver du inte betala, utan den räkningen skall då i så fall  debiteras på dödsboet.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Rut)
    Sven19 skrev 2021-02-26 10:28:17 följande:

Det är väl ändå ovanligt att släktingar inte röjer och städar efter att någon har gått bort.

Och det är också ovanligt att det inte finns NÅGONTING i dödsboet som kan betala begravning mm.

Nej det är absolut inte ovanligt att släktingar o vänner hjälper till att rensa o städa när någon dött men självklart inte för egna pengar. Har aldrig varit med om att folk betalar ur egen ficka. När släktingar till mig har gått bort har alla som hjälpt till fått notera utgifter i form av hyra släp med mera och sen fått tillbaka det av dödsboet. Så om det inte finns pengar där är det absolut inte självklart för alla att stå för detta ur egen ficka.
Svar på tråden Måste jag betala städningen?