Inlägg från: Anonym (Ordning) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordning)

Måste jag betala städningen?

Anonym (GD) skrev 2021-02-26 11:03:16 följande:
    Ingenting.
    Du har två val:

1) Värdera smyckena. Betala motsvarande för städning.

2) Städa själv.

I båda fallen kan du be övriga arvingar/släkt hjälpa till - om ni nu alla anser att smyckena tillhör släkten borde det vara i allas intresse att värna dem.

Som det är nu har du ju förskingrat från dödsboet, vilket är ett brott (även om du/ni tycker annorlunda).
  • Anonym (Ordning)
    Anonym (GD) skrev 2021-02-26 12:32:49 följande:
    Det enda jag tagit är släktjuvelerna som redan var bestämda att de skulle ges till mig. Det kanske finns mer värdesaker under allt kaos, men jag känner inte att arbetet att rensa är värt chansen.
    Smyckena kan alltså ses som ditt arv enligt "inofficellt testamente"? De ingår i dödsboet och ska tas upp i bouppteckningen.

Samma sak gäller om du redan tidigare fått smyckena men de fanns kvar hos din mamma, de ingår i dödsboet och ska tas upp i bouppteckningen.

Med andra ord så finns det tillgångar i dödsboet, smyckena. Om du vill ha kvar smyckena så är det bara att kavla upp ärmarna och börja städa (eller betala för städning).

• Anonym (Ordning)
    Anonym (GD) skrev 2021-02-26 12:49:02 följande:
    Som sagt, ingen kan bevisa att jag har dem eller att de fanns där innan.
    Du begår ett brott då hur som helst. Och sedan gnäller du över att du inte vill städa.

• Anonym (Ordning)
    Anonym (GD) skrev 2021-02-26 12:56:27 följande:
    Jag har inget ansvar över städningen och så är det med det. Vad mer ska räknas med, mina kläder och andra saker som låg kvar där?
    Sådant som var ditt och du hade tagit dit, t.ex. kläder, är fortfarande dina och ingår inte i dödsboet.

Sådant som utlovats att man ska få ingår däremot i dödsboet, t.ex. smyckena.

Dödsboet har ansvaret över städningen. Antingen städar dödsbodelägarna själva eller så hyr ni in någon firma för det. Har inte dödsboet pengarna till det är det upp till er arvingar att besluta om smyckena ska säljas eller om ni vill lösa det genom att betala själva eller städa själva.

• Anonym (Ordning)
    Anonym (anhörig) skrev 2021-02-26 14:24:49 följande:

Här utdrag ifrån Lawline:

Frågan (och svaret) gäller ju endast förutsatt att dödsboet står mer eller mindre utan tillgångar.

Så är inte fallet här, dödsboet har tillgångar. Men TS vill förskingra dem och sedan låta hyresvärden ta hand om städningen, vilket är helt mot lagen.
Svar på tråden Måste jag betala städningen?