• Anonym (*-*)

Måste jag betala städningen?

Om allt ska slängas. Inget är av värde så är det bara att hyra en container och ställa upp för att bära ut allt.

Varför ska någon annan ta hand om allt? Vem ska denna någon annan vara tycker du?

• Anonym (*-*)
    Anonym (GD) skrev 2021-02-26 08:12:54 följande:
    Någon som får betalt för arbetet. Det kommer ta dagar för mig att bära ut allt.
    Varför anser du att jag ska ta hand om någon annans kaos?
    En städfirma ska inte behöva göra det gratis.
    Di har orakat gå dit och hämta det som är värdefullt. Varför kan du inte orka med att lyfta luren och betala en räkning, se det som ditt köp av smyckena.
  • Anonym (*-*)
    Anonym (GD) skrev 2021-02-26 08:19:34 följande:
    Men smyckena var aldrig hennes sak att ge bort, de tillhör släkten. De kan närmast ses som ett lån, för alla som får dem vet att de en dag ska ge dem vidare till förstfödda flickan i rakt nedstigande led. Finns det ingen läggs de undan till det finns en.
    Beklagar sorgen över att din mamma gått bort.
  • Anonym (*-*)
    Anonym (GD) skrev 2021-02-26 08:24:49 följande:
    Det får värden stå för då antar jag.
    Jag ska inte behöva köpa något som tillhört släkten i evigheter. Som sagt så bodde jag där en del sista tiden, så att jag skulle ta med dem därifrån var redan bestämt innan. Det var hon som berättade vart de låg.
    Varför tycker du hyresvärden ska behöva stå för något när det finns värden i dödsboet som du plockat ut vid sidan av?
  • Anonym (*-*)

Finns flera företag du kan anlita TS.

www.google.com/search%C3%A4dning+och+t%C3%B6mning+av+d%C3%B6dsbo&rlz=1CAZBMY_enSE912&oq=st%C3%A4dning+och+t%C3%B6mning+av+d%C3%B6dsbo&aqs=chrome..69i57.9884j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Har du ens gjort ett försök att kolla upp vad det skulle kosta?

Är släktingens konto på noll?

• Anonym (*-*)
    sextiotalist skrev 2021-02-26 09:49:18 följande:
    Jag svarade ts att det kan fungera om det finns en tidigare dokumentation som kan påvisa detta.
    Men rent krasst, som även du har skrivit. För att hyresvärden ska kunna driva att smyckena ska vara med att betala städning etc. Så krävs det att han/hon ska veta att dessa smycken existerar och att det är just dessa smycken som har på sig är just dessa.
    Så hyresvärden får nog stå för tömning och städning själv och debitera dödsboet. Troligen inget nytt för fastighetsägare. Det händer nog hyfsat ofta.
    I slutändan blir det andra hyresgäster som får stå för det eftersom hyresvärden till slut för höja hyrorna för att täcka att hyresvärden måste ta hand om andras skit där någon gått in och bara tagit russinen först.
  • Anonym (*-*)
    sextiotalist skrev 2021-02-26 09:58:49 följande:
    Ja, men det betalar vi hyresgäster för redan. Det är en risk man får ta som hyresvärd. 
    Jag hyr av MKB, så jag är rätt säker på att min hyra är med och betalar sådana fall.
    Men det finns en viss skillnad, hyrsvärden få betalade detta på oskattade pengar, TS skulle betala detta för sin skattade pengar. 
    Rent krasst, så är nog dessa smycken inte värda så mycket. Värderade några av mina ärvda smycken, betydligt lägre värde än om man skulle köpa motsvarande i en affär

Jaha, även subventionerad skatt alltså...
    Jag tycker det är en trist inställning att andra ska betala.

Vore ju en sak om TS lever på soc och inte har ett öre och ingen möjlighet till egen försörjning. Det kanske är så det är...

Trist också med pensionärer som bara någon dag efter pensionsutbetalning bara har någon hundra-lapp på kontot, men ändå inhyser släkt att bo med dem. Det måste såklart vara riktigt jobbigt att ha så lite pengar.

Själv sparar jag som tusan för att inte hamna där, men visst börsen kan ju krascha totalt också...

• Anonym (*-*)
    Kjell2 skrev 2021-02-26 10:36:19 följande:
    Normalfallet är nog att släkten tar hand om det som ska vara kvar och slänger resten, diverse omkostnader belastar dödsboet.

Oftast finns det i alla fall lite tillgångar i ett dödsbo, tex via någon försäkring eller sparande. Pengar som släktingarna kan använda till begravning, städning odyl.

Tyvärr är det inte alltid så. Människor dör utblottade och utan släktingar som bryr sig. Då får hyresvärden bekosta röjning 

Vad man inte får göra är att först plocka ut det värdefulla ur ett dödsbo i smyg och sen låta hyresvärden stå för kostnader kring städning mm.
    Jag trodde också normalfallet var att någon släkt tog hand om det. Sedan hoppas jag det är hyfsat normalt att gå bort med lite mer än bara någon hundralapp på kontot, så släkten kan välja ett mindre arv mot att en firma gör grovjobbet.

Sorgligt om detta är vanligt, men det kanske är så att det är vanligt? Vad menas med vanligt? Hur många procent?
  • Anonym (*-*)
    Anonym (Ordning) skrev 2021-02-26 11:10:25 följande:
    Du har två val:

1) Värdera smyckena. Betala motsvarande för städning.

2) Städa själv.

I båda fallen kan du be övriga arvingar/släkt hjälpa till - om ni nu alla anser att smyckena tillhör släkten borde det vara i allas intresse att värna dem.

Som det är nu har du ju förskingrat från dödsboet, vilket är ett brott (även om du/ni tycker annorlunda).

Naaah, det finns ju tydligen ett tredje alternativ:

3) Se till att det inte finns några pengar i det kommande dödsboet när slutet närmar sig och sedan låta någon annan betala.

• Anonym (*-*)
    Anonym (GD) skrev 2021-02-26 12:32:49 följande:
    Det enda jag tagit är släktjuvelerna som redan var bestämda att de skulle ges till mig. Det kanske finns mer värdesaker under allt kaos, men jag känner inte att arbetet att rensa är värt chansen.

Om du inte har ett öre och har det tufft så kör. Som andra skriver, ingen kommer komma på dig

Men om du har pengar och det "bara" är att du inte vill lägga ut pengar till en firma (kom ihåg att det finns RUT-avdrag också) så tycker jag du ska tänka om. Om smyckena är så mycket värda för dig och din förstfödda dotter så tänk om.

Svar på tråden Måste jag betala städningen?