• Anonym (GD)

Måste jag betala städningen?

En släkting har dött och jag är närmast anhörig. Personen lämnade ett totalt kaos efter sig i sin lägenhet med berg av prylar som samlats de senaste 40 åren.

Nu hävdar värden att jag måste betala för röjning och städningen om jag inte tar på mig att fixa det själv. Jag bodde där en del sista tiden men är inte skriven där.

Jag kan inget om sånt här, alla jag känner har själva rensat i liknande sits så de har inga råd heller. Jag vill bara ta det jag vill ha kvar men absolut inte stå för rensning och städ, inte heller betala för något som inte lär bli en billig historia.

• Svar på tråden Måste jag betala städningen?
  • Anonym (GD)
    Anonym (*-*) skrev 2021-02-26 08:10:34 följande:

Om allt ska slängas. Inget är av värde så är det bara att hyra en container och ställa upp för att bära ut allt.

Varför ska någon annan ta hand om allt? Vem ska denna någon annan vara tycker du?

Någon som får betalt för arbetet. Det kommer ta dagar för mig att bära ut allt.

Varför anser du att jag ska ta hand om någon annans kaos?
  • Kjell2
    Anonym (GD) skrev 2021-02-26 08:12:54 följande:

Nej, du behöver inte ta hand om någon annans kaos. Däremot bör du låta dödsboets tillgångar stå för dödsboets kostnader.

Just nu vill du både ta ut de tillgångar som finns i dödsboet och därefter låta hyresvärden stå för kostnader som  borde belasta dödsboet
  • Anonym (GD)
    Kjell2 skrev 2021-02-26 08:16:19 följande:

Nej, du behöver inte ta hand om någon annans kaos. Däremot bör du låta dödsboets tillgångar stå för dödsboets kostnader.

Just nu vill du både ta ut de tillgångar som finns i dödsboet och därefter låta hyresvärden stå för kostnader som  borde belasta dödsboet

Men smyckena var aldrig hennes sak att ge bort, de tillhör släkten. De kan närmast ses som ett lån, för alla som får dem vet att de en dag ska ge dem vidare till förstfödda flickan i rakt nedstigande led. Finns det ingen läggs de undan till det finns en.
  • Anonym (*-*)
    Anonym (GD) skrev 2021-02-26 08:12:54 följande:
    En städfirma ska inte behöva göra det gratis.
    Di har orakat gå dit och hämta det som är värdefullt. Varför kan du inte orka med att lyfta luren och betala en räkning, se det som ditt köp av smyckena.
  • Anonym (*-*)
    Anonym (GD) skrev 2021-02-26 08:19:34 följande:
    Men smyckena var aldrig hennes sak att ge bort, de tillhör släkten. De kan närmast ses som ett lån, för alla som får dem vet att de en dag ska ge dem vidare till förstfödda flickan i rakt nedstigande led. Finns det ingen läggs de undan till det finns en.
    Beklagar sorgen över att din mamma gått bort.
  • Anonym (Hej)

En del bolag är så fula när det gäller sånt. Vet själv några bekanta som hjälpte en äldre man, ingen släkting utan bara av omtanke. När han dog skickade bolaget en städfaktura till dom för att dom typ tagit ansvar för honom. Dom struntade givetvis i det.

Jag är själv hyresvärd och skulle inte ens tänka tanken. Det ligger ju i hyran att man får ta en sån smäll ibland.

Det enda jag kan tänka mig som argument är väl att du också bott där, men det spelar ingen roll.

• Anonym (GD)
    Anonym (*-*) skrev 2021-02-26 08:21:10 följande:

En städfirma ska inte behöva göra det gratis.

Di har orakat gå dit och hämta det som är värdefullt. Varför kan du inte orka med att lyfta luren och betala en räkning, se det som ditt köp av smyckena.

Det får värden stå för då antar jag.

Jag ska inte behöva köpa något som tillhört släkten i evigheter. Som sagt så bodde jag där en del sista tiden, så att jag skulle ta med dem därifrån var redan bestämt innan. Det var hon som berättade vart de låg.
  • sextiotalist
    Anonym (GD) skrev 2021-02-26 08:19:34 följande:
    Inget ovanligt. När det gäller detta, så hade vi en sådan tvist. Det slutade med att det föremålet inte kunde tas upp i någon bouppteckning som värde i boet och ingen ansågs äga det, utan skulle därmed fortsätta att vandra i släkten. Så i ditt fall (om det finns något som kan styrka detta) så ingår det inte i dödsboet.
  • Kjell2
    Anonym (GD) skrev 2021-02-26 08:24:49 följande:

Jag ska inte behöva köpa något som tillhört släkten i evigheter. Som sagt så bodde jag där en del sista tiden, så att jag skulle ta med dem därifrån var redan bestämt innan. Det var hon som berättade vart de låg.
    Återigen, så funkar inte lagen. Smycken tillhör dödsboet och ska ingå i bouppteckningen. Men ingen lär upptäcka om du fuskar.

Tråkigt när det bli på det här viset men det hade gått att lösa.
  • Anonym (*-*)
    Anonym (GD) skrev 2021-02-26 08:24:49 följande:
    Varför tycker du hyresvärden ska behöva stå för något när det finns värden i dödsboet som du plockat ut vid sidan av?
Svar på tråden Måste jag betala städningen?