• sextiotalist

Måste jag betala städningen?

Anonym (Myran) skrev 2021-02-25 21:24:15 följande:

Du som dödsbodelägare blir ansvarig att ordna och städa lägenheten, hyresvärden kan ställa det som krav och städas inte lägenheten så kan denna rikta skadeståndskrav mot dödsboet.

webbplatsarkivet.stockholm.se/_sites/www.svenskabostader.se/2017/12_12/for-dig-som-hyresgast/anhoriga/default.htm

Däremot kan du ju anlita en firma som genomför städningen och detta betalas av dödsboet. Finns det inte pengar till det blir det en skuld i dödsboet dom avskrivs sedan. Men detta förutsätter ju då att det inte finns några tillgångar. Dvs du kan inte plocka ut allting av värde (om sådant finns) tex en bil eller liknande om det gör att det blir en skuld i dödsboet. I första hand ska då bilen säljas för att täcka skulder och räkningar för tex städning.

Mot dödsboet ja, men inte till någon dödsbodelägare.
  • sextiotalist
    Anonym (GD) skrev 2021-02-26 08:19:34 följande:
    Men smyckena var aldrig hennes sak att ge bort, de tillhör släkten. De kan närmast ses som ett lån, för alla som får dem vet att de en dag ska ge dem vidare till förstfödda flickan i rakt nedstigande led. Finns det ingen läggs de undan till det finns en.
    Inget ovanligt. När det gäller detta, så hade vi en sådan tvist. Det slutade med att det föremålet inte kunde tas upp i någon bouppteckning som värde i boet och ingen ansågs äga det, utan skulle därmed fortsätta att vandra i släkten. Så i ditt fall (om det finns något som kan styrka detta) så ingår det inte i dödsboet.
  • sextiotalist
    Kjell2 skrev 2021-02-26 08:27:52 följande:
    Återigen, så funkar inte lagen. Smycken tillhör dödsboet och ska ingå i bouppteckningen. Men ingen lär upptäcka om du fuskar.

Tråkigt när det bli på det här viset men det hade gått att lösa.
    Fast släktingar till mig vann en tvist där en släktklenod inte skulle tillhöra dödsboet utan ansågs stå utanför.
  • sextiotalist
    Kjell2 skrev 2021-02-26 08:40:53 följande:
    Nu blir jag lite nyfiken, du får gärna berätta mera
    Avgjordes det i domstol? Och i så fall på vilka grunder?
    Vem ansågs äga prylen eller vad det nu var?
    Hur var besittningsfrågan?
    Fanns det papper på prylen, jag antar att det gäller något sakrättsligt.
    Vilka tvistade? Var det arvingar eller utomstående part
    Utslag i domstol. Det fanns ett papper, egendomen fanns i dödsboet. Det var arvingar som tvistade mot den som fick ta över föremålet. Den som fick besittningen av föremålet i första led var inte en arvinge, utan änkan till brodern till den som gått bort (som dog barnlös). Föremålet har nu följt direktiven och finns hos en annan släkting.
    Vet inte vilken  domstol eller årtal (mer än att det var under 70-talet), men den biten av ärvdabalken har ju inte ändrats.
  • sextiotalist
    Kjell2 skrev 2021-02-26 09:28:02 följande:
    Tack! Verkar finnas en skillnad mot detta och TS, en tidigare dokumentation.

Jag svarade ts att det kan fungera om det finns en tidigare dokumentation som kan påvisa detta.
    Men rent krasst, som även du har skrivit. För att hyresvärden ska kunna driva att smyckena ska vara med att betala städning etc. Så krävs det att han/hon ska veta att dessa smycken existerar och att det är just dessa smycken som har på sig är just dessa.
    Så hyresvärden får nog stå för tömning och städning själv och debitera dödsboet. Troligen inget nytt för fastighetsägare. Det händer nog hyfsat ofta.
  • sextiotalist
    Anonym (*-*) skrev 2021-02-26 09:54:59 följande:
    I slutändan blir det andra hyresgäster som får stå för det eftersom hyresvärden till slut för höja hyrorna för att täcka att hyresvärden måste ta hand om andras skit där någon gått in och bara tagit russinen först.
    Ja, men det betalar vi hyresgäster för redan. Det är en risk man får ta som hyresvärd. 
    Jag hyr av MKB, så jag är rätt säker på att min hyra är med och betalar sådana fall.
    Men det finns en viss skillnad, hyrsvärden få betalade detta på oskattade pengar, TS skulle betala detta för sin skattade pengar. 
    Rent krasst, så är nog dessa smycken inte värda så mycket. Värderade några av mina ärvda smycken, betydligt lägre värde än om man skulle köpa motsvarande i en affär
  • sextiotalist
    Sven19 skrev 2021-02-26 10:04:07 följande:
    Men så fungerar det ju inte. Det du gör är ju att plundra dödsboet och sen ska någon annan betala för att städa upp.

Är det verkligen så att människan bara har en massa skräp efter ett helt liv?
    Inte helt ovanligt. 
Svar på tråden Måste jag betala städningen?