• Anonym (GD)

Måste jag betala städningen?

En släkting har dött och jag är närmast anhörig. Personen lämnade ett totalt kaos efter sig i sin lägenhet med berg av prylar som samlats de senaste 40 åren.

Nu hävdar värden att jag måste betala för röjning och städningen om jag inte tar på mig att fixa det själv. Jag bodde där en del sista tiden men är inte skriven där.

Jag kan inget om sånt här, alla jag känner har själva rensat i liknande sits så de har inga råd heller. Jag vill bara ta det jag vill ha kvar men absolut inte stå för rensning och städ, inte heller betala för något som inte lär bli en billig historia.

• Svar på tråden Måste jag betala städningen?
  • Anonym (J)

Du behöver inte göra ett enda dugg!

• Anonym (GD)
    Limeblad skrev 2021-02-26 07:41:29 följande:

Du skrev att smyckena tillhörde din släkting. då. Tillhör de dödsboet.

De var i släktingens ägo då, men den som skulle ta över dem har alltid varit självklart då det varit samma sak i många generationer. Tänker inte låta dem gå ur släkten för att hon var en hoarder.
  • Anonym (J)
    Anonym (Myran) skrev 2021-02-25 21:24:15 följande:

Du som dödsbodelägare blir ansvarig att ordna och städa lägenheten, hyresvärden kan ställa det som krav och städas inte lägenheten så kan denna rikta skadeståndskrav mot dödsboet.

webbplatsarkivet.stockholm.se/_sites/www.svenskabostader.se/2017/12_12/for-dig-som-hyresgast/anhoriga/default.htm

Däremot kan du ju anlita en firma som genomför städningen och detta betalas av dödsboet. Finns det inte pengar till det blir det en skuld i dödsboet dom avskrivs sedan. Men detta förutsätter ju då att det inte finns några tillgångar. Dvs du kan inte plocka ut allting av värde (om sådant finns) tex en bil eller liknande om det gör att det blir en skuld i dödsboet. I första hand ska då bilen säljas för att täcka skulder och räkningar för tex städning.

Nej, hon är inte ett dugg ansvar. Man kan inte tvinga på folk sånt här.
  • Anonym (J)
    Anonym (J) skrev 2021-02-26 07:47:37 följande:

Nej, hon är inte ett dugg ansvar. Man kan inte tvinga på folk sånt här.

*ansvarig
  • Kjell2
    Anonym (GD) skrev 2021-02-26 07:46:58 följande:

De var i släktingens ägo då, men den som skulle ta över dem har alltid varit självklart då det varit samma sak i många generationer. Tänker inte låta dem gå ur släkten för att hon var en hoarder.

Nu behöver du ta ett beslut, följa de lagar och regler som finns kring arvskifte, bodelning och dödsbon eller bryta mot lagen?
  • Anonym (GD)
    Kjell2 skrev 2021-02-26 07:54:51 följande:

Nu behöver du ta ett beslut, följa de lagar och regler som finns kring arvskifte, bodelning och dödsbon eller bryta mot lagen?

Jag har redan svarat på den frågan, jag tänker inte låta dem gå ur släkten för den här sakens skull. De är mina tills jag väljer att ge dem vidare till min förstfödda dotter.
  • Limeblad
    Anonym (GD) skrev 2021-02-26 07:46:58 följande:

Du/släkten kan alltid köpa dem av dödsboet. Tar du dem är det förskingring.
  • Anonym (GD)
    Limeblad skrev 2021-02-26 07:57:33 följande:

Du/släkten kan alltid köpa dem av dödsboet. Tar du dem är det förskingring.

Det har jag inte råd till. Hon sa att jag får ta vad jag vill ha, så då kan jag bara dra till med att hon gav bort dem innan om det på något sätt skulle komma fram.
  • Anonym (*-*)

Om allt ska slängas. Inget är av värde så är det bara att hyra en container och ställa upp för att bära ut allt.

Varför ska någon annan ta hand om allt? Vem ska denna någon annan vara tycker du?

• Kjell2
    Anonym (GD) skrev 2021-02-26 08:01:07 följande:

Det har jag inte råd till. Hon sa att jag får ta vad jag vill ha, så då kan jag bara dra till med att hon gav bort dem innan om det på något sätt skulle komma fram.

Om du inte tar upp smycken i bouppteckning är sannolikheten att det blir en rättssak minimal.
Svar på tråden Måste jag betala städningen?