• Anonym (GD)

Måste jag betala städningen?

En släkting har dött och jag är närmast anhörig. Personen lämnade ett totalt kaos efter sig i sin lägenhet med berg av prylar som samlats de senaste 40 åren.

Nu hävdar värden att jag måste betala för röjning och städningen om jag inte tar på mig att fixa det själv. Jag bodde där en del sista tiden men är inte skriven där.

Jag kan inget om sånt här, alla jag känner har själva rensat i liknande sits så de har inga råd heller. Jag vill bara ta det jag vill ha kvar men absolut inte stå för rensning och städ, inte heller betala för något som inte lär bli en billig historia.

• Svar på tråden Måste jag betala städningen?
  • Glinda från Oz
    Anonym (...) skrev 2021-02-25 17:24:43 följande:
    Du är INTE skyldig att betala, man ärver inte skulder i Sverige.

Säg till värden att det får han ta med dödsboet då du inte är skyldig att betala, han kan ju försöka kräva dig på pengar men han kommer inte få ett öre (antingen är han inkompetent eller så försöker han dra en fuling och lura dig)
    Det handlar inte om skulder utan att hon ska städa.
  • Aniiee
    Glinda från Oz skrev 2021-02-25 18:34:14 följande:
    Vilket inte är hennes jobb, utan dödsboets. Dödsboet står för alla sånna kostnader, och om dödsboet inte kan betala så konkas dödsboet ochs skulderna avskrivs.

Sen om hon fysiskt gör det, eller om det tas in en städfirma, så är inte kostnaderna hennes.
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (...)
    Glinda från Oz skrev 2021-02-25 18:34:14 följande:
    Hon är inte juridisk skyldig till det heller
  • Anonym (Myran)

Du som dödsbodelägare blir ansvarig att ordna och städa lägenheten, hyresvärden kan ställa det som krav och städas inte lägenheten så kan denna rikta skadeståndskrav mot dödsboet.

webbplatsarkivet.stockholm.se/_sites/www.svenskabostader.se/2017/12_12/for-dig-som-hyresgast/anhoriga/default.htm

Däremot kan du ju anlita en firma som genomför städningen och detta betalas av dödsboet. Finns det inte pengar till det blir det en skuld i dödsboet dom avskrivs sedan. Men detta förutsätter ju då att det inte finns några tillgångar. Dvs du kan inte plocka ut allting av värde (om sådant finns) tex en bil eller liknande om det gör att det blir en skuld i dödsboet. I första hand ska då bilen säljas för att täcka skulder och räkningar för tex städning.

• sextiotalist
    Anonym (Myran) skrev 2021-02-25 21:24:15 följande:

Du som dödsbodelägare blir ansvarig att ordna och städa lägenheten, hyresvärden kan ställa det som krav och städas inte lägenheten så kan denna rikta skadeståndskrav mot dödsboet.

webbplatsarkivet.stockholm.se/_sites/www.svenskabostader.se/2017/12_12/for-dig-som-hyresgast/anhoriga/default.htm

Däremot kan du ju anlita en firma som genomför städningen och detta betalas av dödsboet. Finns det inte pengar till det blir det en skuld i dödsboet dom avskrivs sedan. Men detta förutsätter ju då att det inte finns några tillgångar. Dvs du kan inte plocka ut allting av värde (om sådant finns) tex en bil eller liknande om det gör att det blir en skuld i dödsboet. I första hand ska då bilen säljas för att täcka skulder och räkningar för tex städning.

Mot dödsboet ja, men inte till någon dödsbodelägare.
  • Anonym (GD)
    Anonym (Myran) skrev 2021-02-25 21:24:15 följande:

Varför ska jag anlita det? Det kan väl värden fixa själv?

Det finns inget av något ekonomiskt värde att hämta, inte mer än några smycken som är hemma hos mig nu.
  • Limeblad

Du är inte skyldig att bekosta städningen men det av värde som hör till dödsboet (dvs smyckena) ska gå till att täcka de kostnaderna.

• Anonym (GD)
    Limeblad skrev 2021-02-26 07:33:39 följande:

Du är inte skyldig att bekosta städningen men det av värde som hör till dödsboet (dvs smyckena) ska gå till att täcka de kostnaderna.

Smyckena tillhör släkten och de kan inte på något sätt bevisa att jag har dem.
  • Limeblad
    Anonym (GD) skrev 2021-02-26 07:40:19 följande:

• Limeblad
    Anonym (GD) skrev 2021-02-26 07:40:19 följande:

Du skrev att smyckena tillhörde din släkting. då. Tillhör de dödsboet.
Svar på tråden Måste jag betala städningen?