• Anonym (GD)

Måste jag betala städningen?

En släkting har dött och jag är närmast anhörig. Personen lämnade ett totalt kaos efter sig i sin lägenhet med berg av prylar som samlats de senaste 40 åren.

Nu hävdar värden att jag måste betala för röjning och städningen om jag inte tar på mig att fixa det själv. Jag bodde där en del sista tiden men är inte skriven där.

Jag kan inget om sånt här, alla jag känner har själva rensat i liknande sits så de har inga råd heller. Jag vill bara ta det jag vill ha kvar men absolut inte stå för rensning och städ, inte heller betala för något som inte lär bli en billig historia.

• Svar på tråden Måste jag betala städningen?
  • Anonym (GD)
    Kjell2 skrev 2021-02-26 10:56:31 följande:

Bankonton, försäkringar, pengar på väg in?

Ingenting.
  • Kjell2
    Anonym (*-*) skrev 2021-02-26 10:58:50 följande:
    Jag trodde också normalfallet var att någon släkt tog hand om det. Sedan hoppas jag det är hyfsat normalt att gå bort med lite mer än bara någon hundralapp på kontot, så släkten kan välja ett mindre arv mot att en firma gör grovjobbet.

Sorgligt om detta är vanligt, men det kanske är så att det är vanligt? Vad menas med vanligt? Hur många procent?
    Tror inte det är jättevanligt men det förekommer.

DN hade en artikelserie om det förra året. Har för mig att det presenterade statistik kring ensambegravning, dvs när kommunen går in, ansvarar och eventuellt betalar för begravningen.
  • Kjell2
    Anonym (GD) skrev 2021-02-26 11:03:16 följande:
    Ingenting.
    Då finns bara smycken att finansiera röjningen med om ingen i släkten är villig att betala eller göra jobbet.

Hur blir det med begravningen?
  • Anonym (Ordning)
    Anonym (GD) skrev 2021-02-26 11:03:16 följande:
    Ingenting.
    Du har två val:

1) Värdera smyckena. Betala motsvarande för städning.

2) Städa själv.

I båda fallen kan du be övriga arvingar/släkt hjälpa till - om ni nu alla anser att smyckena tillhör släkten borde det vara i allas intresse att värna dem.

Som det är nu har du ju förskingrat från dödsboet, vilket är ett brott (även om du/ni tycker annorlunda).
  • Anonym (*-*)
    Anonym (Ordning) skrev 2021-02-26 11:10:25 följande:
    Du har två val:

2) Städa själv.

I båda fallen kan du be övriga arvingar/släkt hjälpa till - om ni nu alla anser att smyckena tillhör släkten borde det vara i allas intresse att värna dem.

Som det är nu har du ju förskingrat från dödsboet, vilket är ett brott (även om du/ni tycker annorlunda).

Naaah, det finns ju tydligen ett tredje alternativ:

3) Se till att det inte finns några pengar i det kommande dödsboet när slutet närmar sig och sedan låta någon annan betala.

• Anonym (GD)
    Anonym (*-*) skrev 2021-02-26 11:23:40 följande:

Naaah, det finns ju tydligen ett tredje alternativ:

3) Se till att det inte finns några pengar i det kommande dödsboet när slutet närmar sig och sedan låta någon annan betala.

Det enda jag tagit är släktjuvelerna som redan var bestämda att de skulle ges till mig. Det kanske finns mer värdesaker under allt kaos, men jag känner inte att arbetet att rensa är värt chansen.
  • Anonym (GD)
    Anonym (Ordning) skrev 2021-02-26 11:10:25 följande:

Du har två val:

2) Städa själv.

Smyckena värderades för några år sen, de är värda mycket mer än städningen.
  • Anonym (GD)
    Kjell2 skrev 2021-02-26 11:06:48 följande:

Då finns bara smycken att finansiera röjningen med om ingen i släkten är villig att betala eller göra jobbet.

Hur blir det med begravningen?

Begravningen betalar vi själva.
  • Anonym (Ordning)
    Anonym (GD) skrev 2021-02-26 12:32:49 följande:
    Det enda jag tagit är släktjuvelerna som redan var bestämda att de skulle ges till mig. Det kanske finns mer värdesaker under allt kaos, men jag känner inte att arbetet att rensa är värt chansen.
    Smyckena kan alltså ses som ditt arv enligt "inofficellt testamente"? De ingår i dödsboet och ska tas upp i bouppteckningen.

Samma sak gäller om du redan tidigare fått smyckena men de fanns kvar hos din mamma, de ingår i dödsboet och ska tas upp i bouppteckningen.

Med andra ord så finns det tillgångar i dödsboet, smyckena. Om du vill ha kvar smyckena så är det bara att kavla upp ärmarna och börja städa (eller betala för städning).

• Anonym (GD)
    Anonym (Ordning) skrev 2021-02-26 12:46:50 följande:

Smyckena kan alltså ses som ditt arv enligt "inofficellt testamente"? De ingår i dödsboet och ska tas upp i bouppteckningen.

Samma sak gäller om du redan tidigare fått smyckena men de fanns kvar hos din mamma, de ingår i dödsboet och ska tas upp i bouppteckningen.

Med andra ord så finns det tillgångar i dödsboet, smyckena. Om du vill ha kvar smyckena så är det bara att kavla upp ärmarna och börja städa (eller betala för städning).

Som sagt, ingen kan bevisa att jag har dem eller att de fanns där innan.
Svar på tråden Måste jag betala städningen?