• AliceLa

Äggdonation 2021

Hej, jag och min sambo planerar äggdonation 2021. Har redan varit i kontakt med olika kliniker i hela världen, och vill gärna dela erfarenheter med andra.

• Svar på tråden Äggdonation 2021
  • Lumila

Hej alla!

Först vill jag gratulera alla plussare! Så himla roligt! Det ger hopp varje gång. Solig

Jo, Sussna, vår donator fick sin mens förra veckan och var på första UL igår. Hon har >15 äggblådor i detta skede! Så det bådar ju gott så här långt iallafall.

Jag fick min mens igår kväll och ska börja med Estradot, alltså östrogenplåster, ikväll.

Jag försöker nu få tid till en gynekolog här i Stockholm till 18-22.2, men hittills har jag inte lyckats boka någon.

Har någon tips på gynekolog i Stockholm som kan kolla slemhinnan inför transfer?

• Lumila
    Lumila skrev 2021-02-09 13:58:28 följande:

Jo, Sussna, vår donator fick sin mens förra veckan och var på första UL igår. Hon har >15 äggblådor i detta skede! Så det bådar ju gott så här långt iallafall.

Ha ha! När jag läser vad jag skrivit igen ser det ut som att Sussna är namnet på vår donator... Donatorn är naturligtvis anonym.

Jag riktade mig bara mot Sussna för att svara på hennes fråga här tidigare om hur det går för oss. 

Oj, oj, så det kan bli... Ha ha!
  • vårsommarhöstvinter

Tycker inte att man behöver ställa svenska och utländska kliniker mot varandra. Tror alla hade föredragit att stanna i Sverige om det hade gått. Men det är ett faktum att utländska kliniker (t.ex. i Ryssland) generellt har fler verktyg att ta till än svenska och att de lyckas med fall som inte har lyckats i Sverige.

• pixie78

Ny fråga! En sak som jag inte tror vi diskuterat innan. :)

Vad har ni fått för riktlinjer för TSH-värde inför era behandlingar

Jag fick i början av ivf-karriären för flera år sedan börja med Levaxin för att få ner mitt värde, även om det då låg inom referensvärdet. Gick från typ 3.5 till 1.4. Har sen dess legat runt 1.4-1.8.

Nu efter vårt misslyckade försök bad dom mig testa vad jag ligger på och provresultatet idag visade 2.4. Äter 50 mg Levaxin. Så det har ju höjts. Funderar på om det har att göra med att jag nyligen tagit Progynon/Lutinus och att det kan hämma upptagningen av Levaxinet?

Väntar på svar från kliniken nu kring om de ska ändra dosen eller om de tycker det är ok att ligga så här "högt".  Vet inte riktigt vad deras riktlinje och ställning är i frågan. Ofta sägs det ju att man ska ligga runt 1.0 för att optimera graviditet. 

Vad har ni andra fått för information kring detta?

• Sofia95
    pixie78 skrev 2021-02-09 16:25:05 följande:

Ny fråga! En sak som jag inte tror vi diskuterat innan. :)

Vad har ni fått för riktlinjer för TSH-värde inför era behandlingar? 

Jag fick i början av ivf-karriären för flera år sedan börja med Levaxin för att få ner mitt värde, även om det då låg inom referensvärdet. Gick från typ 3.5 till 1.4. Har sen dess legat runt 1.4-1.8.

Nu efter vårt misslyckade försök bad dom mig testa vad jag ligger på och provresultatet idag visade 2.4. Äter 50 mg Levaxin. Så det har ju höjts. Funderar på om det har att göra med att jag nyligen tagit Progynon/Lutinus och att det kan hämma upptagningen av Levaxinet?

Väntar på svar från kliniken nu kring om de ska ändra dosen eller om de tycker det är ok att ligga så här "högt".  Vet inte riktigt vad deras riktlinje och ställning är i frågan. Ofta sägs det ju att man ska ligga runt 1.0 för att optimera graviditet. 

Vad har ni andra fått för information kring detta?

Vi diskuterade detta sent i 2020-tråden, då jag kollade mitt värde och började med levaxin. De svar jag fick var optimalt mellan 1-1,5 (åtminstone inte över 2). Jag hade 1,8 sist jag kollade och känner mig nöjd med det. Tillsatt östrogen (ex progynon) binder upp tyroxin (sköldkörtelhormonet) i bli det, vilket höjer TSH. Alltså kan du behöva högre dos levaxin för att behålla samma tsh när du påbörjat medicinering.
  • Sofia95

Hej alla!

Först vill jag gratulera alla plussare! Så himla roligt! Det ger hopp varje gång. 

Jag fick min mens igår kväll och ska börja med Estradot, alltså östrogenplåster, ikväll.

Jag försöker nu få tid till en gynekolog här i Stockholm till 18-22.2, men hittills har jag inte lyckats boka någon.

Har någon tips på gynekolog i Stockholm som kan kolla slemhinnan inför transfer?

Tyvärr har jag ingen koll på gyn kring sthlm, men grattis till ljusa utsikter med äggen!

Vad har du för styrka på estradot? Och skulle du använda enbart plåster, eller hur var det?
  • pixie78
    Sofia95 skrev 2021-02-09 16:43:57 följande:
    Vi diskuterade detta sent i 2020-tråden, då jag kollade mitt värde och började med levaxin. De svar jag fick var optimalt mellan 1-1,5 (åtminstone inte över 2). Jag hade 1,8 sist jag kollade och känner mig nöjd med det. Tillsatt östrogen (ex progynon) binder upp tyroxin (sköldkörtelhormonet) i bli det, vilket höjer TSH. Alltså kan du behöva högre dos levaxin för att behålla samma tsh när du påbörjat medicinering.
    Aha, tack för svar. Det var det jag misstänkte.. att behandlingen påverkar TSH. Vet du hur lång tid det tar att återställa sitt värde? Om jag tar lite extra Levaxin nu hinner det då gå ner till nästa försök om 4 veckor? Ska såklart fråga kliniken imorgon när jag får tag i dom men är nyfiken! :)
  • Sussna85

Jag blir så trött, jag blöder och det gör ont i magen...for i panik till gyn som var så snälla och tog in mig,och jag fick se ett litet hjärta slå för tillfället, men för hur länge? Detta kan inte sluta bra,tror att det bara är att vänta på att den lilla väljer att lämna detta liv,det molar och blöder alltför mycket för en solskenshistoria.
    Usch...jag vill inte börja omGråter

• pixie78

Hej alla!

Först vill jag gratulera alla plussare! Så himla roligt! Det ger hopp varje gång. Solig

Jag gick under min stimulering/inför äggplock till en gynekolog i Stockholm. Jag kan messa dig namnet privat. Vill inte hänga ut dom för jag var nöjd under själva behandlingen när jag gjorde ultraljuden och rapporterade in hur det såg ut med ägg. Men senast jag var där var för att mäta slemhinnan inför insättning. Då var min vanliga gynekolog inte där så jag fick träffa en äldre man som jag  så här i efterhand inte känner förtroende för. Han sa att allt såg perfekt ut inför insättning men hade sen skrivit i protokollet att slemhinnan ej var treskikt så kliniken i Finland avbröt försöket. Oklart om han skrivit fel eller om han tolkat fel.

Vi bestämde oss då för att under nästa försök vara på plats i Finland så att de kunde göra ultraljudet. Det kändes tryggare. Så kommer vi göra nästa gång också. Vi var i Finland i 2 veckor och det var riktigt mysigt faktiskt. :)

Du kanske kan kolla med Krokuskliniken för ultraljud? Mitt enda oro kring dom är hur enkelt det är att få tid. På webben finns det aldrig tider och under behandlingen behöver man ju kunna boka tid med kort varsel och på exakta dagar. 

• GrodanS77
    Sussna85 skrev 2021-02-09 16:53:39 följande:

Jag blir så trött, jag blöder och det gör ont i magen...for i panik till gyn som var så snälla och tog in mig,och jag fick se ett litet hjärta slå för tillfället, men för hur länge? Detta kan inte sluta bra,tror att det bara är att vänta på att den lilla väljer att lämna detta liv,det molar och blöder alltför mycket för en solskenshistoria.

Usch...jag vill inte börja om

Neeej nej, å va jobbigt! Men du, försök att hålla fast vid att du såg ett hjärta picka och pyret lever. Vi får hoppas att det är lite taskig växtvärk i kombination med att ett av alla nya blodkärl spruckit. Ta det lugnt och vila. Förstår att det är jobbigt, men håll ut. Än är det inte kört! Pyret levde tidigare idag!
Svar på tråden Äggdonation 2021