• AliceLa

Äggdonation 2021

Hej, jag och min sambo planerar äggdonation 2021. Har redan varit i kontakt med olika kliniker i hela världen, och vill gärna dela erfarenheter med andra.

• Svar på tråden Äggdonation 2021
  • GrodanS77
    Sussna85 skrev 2021-02-02 11:05:26 följande:

Ja gör det :)

Ska försöka ringa om ett tag om HCG svaret. De sa att förhoppningsvis ska det finnas mot eftermiddagen. Igår mådde jag riktigt illa på kvällen. Sambon kom med kaka och jag förmådde mig inte ens smaka en bit,och det är verkligen inte min stil,haha.

Annars drar,molar och spänner det i magen fortfarande ibland,fick imorse en sån ilning i ena ljumsken så jag nästan inte kunde ställa mig upp. Undrar vad de berodde på dock.

Har du testat seaband mot illamåendet? Åksjukearmband typ. Jag tyckte att det funkade vid måttligt illamående. Tog udden av det värsta, så man ivarjefall kunde få i sig lite mat.

Det händer mycket spännande i kroppen de första veckorna. Man kan få ont på de mest konstigaste ställena utan att det är något fel.
  • GrodanS77
    Sofia95 skrev 2021-02-02 15:18:46 följande:

Ja, men isf har jag ätit progynon i 10 månader... Jag har samtal med dem på torsdag

Sofia, du vet att jag hejar på dig!! Hoppas verkligen att du får bra svar o en handlingsplan när du träffar läkaren!!
  • Sussna85
    GrodanS77 skrev 2021-02-02 17:24:56 följande:

Har du testat seaband mot illamåendet? Åksjukearmband typ. Jag tyckte att det funkade vid måttligt illamående. Tog udden av det värsta, så man ivarjefall kunde få i sig lite mat.

Det händer mycket spännande i kroppen de första veckorna. Man kan få ont på de mest konstigaste ställena utan att det är något fel.

Tack för tipset! Hört om det men aldrig prövat,ska lägga det bakom örat och se om de finns här på holmen. Det har faktiskt ökat lite nu,illamåendet, mest på kvällarna. Jag är egentligen så glad att det finns där,känns betryggande. Men på samma gång så tar det ju lite på.

Men ja,tänkt vad fantastiskt det är egentligen och vad mycket som händer i kroppen vid en graviditet. Att man bakar en liten människa därinne... Känner mig ödmjuk inför tanken.

Och RD 5 för dig,spännande spännande :D <3
  • Livskamraten

Hej! Hoppar in i äggdonationstråden 2021, med förhoppningar om graviditet detta år.

Mkt nytt för mig, så det är skönt att läsa och följa det som skrivits. Kämparanda o kunskaper från er lockade in mig i tråden.

Läste precis om illamående och seaband. Vet jag blev åksjuk under en bussresa på kringelikrokvägar utan åksjuketabletter. Däremot hade jag sporttejp i väskan och plockade några små rundade stenar. Satte dem på på punkten för åksjuka, insida handled. Hjälpte mkt bra ???? så GrodanS77 det var ett bra tips ????

• Livskamraten

Försökte lägga till emojos men det blev frågetecken i förra inlägget. Det var glad gubbe :) och tummen upp ;)

• GrodanS77
    Livskamraten skrev 2021-02-02 21:41:45 följande:

Försökte lägga till emojos men det blev frågetecken i förra inlägget. Det var glad gubbe :) och tummen upp ;)

Emojisar ska man passa sig för här De blir bara en massa konstiga tecken. Glad eller blinkande gubbe är ungefär så långt man vågar sträcka sig.

Välkommen hit!

Har du lust att berätta lite bakgrund, hur det kommer sig att det blir äd?
  • Juni10
    Zwillinge86 skrev 2021-02-02 08:06:57 följande:
    Juni10 skrev 2021-02-01 22:08:20 följande:

Jag läste en studie som sa att endast 16% av graviditeter med donatorägg resulterar i missfall under första trimestern, oavsett om kvinnan är över 40 eller yngre. Risken minskar till 7% när graviditeten fortskridit. Med en sån statistik borde man verkligen inte skylla på otur efter 6 missfall med två olika donatorer. Då har man ju .... missat något. 

Hur gick det för dig efter hyston? Satte du in något och hur tog det sig? Har du lyckats med en fullgången graviditet någon gång? 

Exakt! Oturen som de annars förklarar missfall med är ju inte riktigt applicerbar på ÄD då så många delar som kan gå snett under en naturlig befruktning redan är avklarade. Jag fick starka plus alla insättningar efter hyston i Grekland och normala hcg-stigningar till ca v.7 då jag plötsligt får missfall. Har tänkt att det har med dalande hormoner att göra då jag vet att jag är svajig (ytterligare något som svensk sjukvård inte ens tittar på) men jag har dundrat på med såväl östrogen som Progesteron i olika former och jag får missfall ändå. Så för mig återstår egentligen bara att det är något annat med livmodern eller att det har med manlig faktor att göra, men vi får alltid typ 100% befruktning och flera blastocyster till frysen så det känns inte som om det handlar om spermierna men vem vet. Vi har en som född 2015 efter vår första ÄD. Då fick vi endast ett livsdugligt embryo som utvecklades extremt långsamt, men mirakel inträffar och det blev vår son. Trodde såklart att jag hittat lösningen (ÄD + immunsupport) och nu skulle få så många barn jag ville men syskon har varit än svårare. Blir fortfarande gravid varje insättning samt naturligt då och då men tar mig inte förbi v.7. Hade jag haft tid, ork och pengar hade jag varit mkt intresserad av Olgas tankar men efter 10 års kämpande så är vi överens om att de vi har i frysen är sista rycket, även om förhoppningen att det utan ny input plötsligt ska lyckas.
    Man undrar ju verkligen vad som kan ligga bakom det. Var det du som skrev något om att det ibland kan vara svårare med en andra äggdonation då immunförsvaret (eller någon slags reaktion som stöter bort embryot) triggats? Jag har inte läst någon studie om det, men har ett svagt minne att jag sett något sådant inlägg i någon tråd? Så starkt kämpat! Så fint att det gick vägen en gång, men kampen är ju verkligen tuff även i syskonförsök. Håller tummarna för att det ska gå med de som är kvar i frysen. 
  • Juni10
    pixie78 skrev 2021-02-02 08:40:28 följande:

Supergrattis till plusset! Vilken känsla att få se 2-3 veckor direkt! Men visst hade du fått två insatta?  Tänk om båda satt sig! Så himla spännande! När ska du göra HCG?

Kan man göra en hysto privat så man kan få den planerad en viss dag i cykeln? Känns inte som att landstinget skulle lyckas få till det och om det går att det är väldigt lång kö? Jag bor i Stockholm så tänkte börja undersöka detta idag. 

Tack, Pixie. Jag vågar varken hoppas eller misströsta. Har nästan inga symptom alls. Var öm i brösten till ruvdag 5 men sen släppte det så jag är långt i från säker på att det verkligen kommer att hålla i sig. (Har ju varit med om att det inte håller hela vägen förut.) Jag har fått en tid för HCG imorgon. 

Hysto: Jag bor i södra Sverige och hade svårt att hitta kliniker. Hörde talas om Slovenka (?) i Göteborg och kollade av med en privatklinik i Växjö, bara för att sondera. Jag hade sedan superflax med min hysteroskopi. Av en slump råkade en läkare på landstinget ha jobbat på kliniken jag anlitade utomlands. Läkaren kände till hysto i sammanhanget och sa att de kunde göra den på landstinget. Jag tror att jag/hon kunde motivera det med att jag haft endometrios och att det spelade in. Men mest var det nog rena rama turen, för i många fall är det ju så svårt att få hjälp från landstinget. Från början hade vi tänkt åka utomlands för hysto, men det blev ju bara svårare och svårare iom corona. Vet dock inte om de gör samma saker här som på klinikerna utomlands som här under själva ingreppet. Därom tvistar ju de som testat. 
  • Sofia95
    Sofia95 skrev 2021-02-02 15:18:46 följande:

Ja, men isf har jag ätit progynon i 10 månader... Jag har samtal med dem på torsdag

Var det så du menade Bellis? Att äta underhållsdos? Eller vad skiljde din stimulering i Danmark från Ryssland?
  • Livskamraten
    GrodanS77 skrev 2021-02-02 21:53:26 följande:

Emojisar ska man passa sig för här De blir bara en massa konstiga tecken. Glad eller blinkande gubbe är ungefär så långt man vågar sträcka sig.

Välkommen hit!

Har du lust att berätta lite bakgrund, hur det kommer sig att det blir äd?

Tack för välkomnandet :)

Jag träffade en ny man för några år sedan som inte har barn. Jag har barn sedan tidigare men pga bland annat min ålder (44år) så sa läkaren att mina ägg gått i pension. Sambon är fullt frisk så vi beslöt att göra äd. Vi trodde inte det skulle gå att göra i Sverige, och med Corona så misste vi hoppet om barn tillsammans. Av en händelse (barnlängtan tog över så googlade) fann vi att Gynhälsan tog emot oss. Där är vi nu. Äggen har anlänt och jag väntar på min mens så jag kan börja äta progynon. Så håller tummarna att det går vägen :)
Svar på tråden Äggdonation 2021