• AliceLa

Äggdonation 2021

Hej, jag och min sambo planerar äggdonation 2021. Har redan varit i kontakt med olika kliniker i hela världen, och vill gärna dela erfarenheter med andra.

• Svar på tråden Äggdonation 2021
  • bellis2
    Lucybullen skrev 2021-02-05 17:18:59 följande:

Vi planerar också ÄD under 2021. Har kontakt med klinik i Danmark och har nu 3 st 6-dagars blastocyster  samt 2 st 2-dagars embyon i frysen som väntar på oss. 
    Detta blir vårt första försök. Jag kommer inte att få östrogen utan deras metod verkar vara att stimulera med Gonal-F i ca 7 dagar och sedan ultraljud för att se om slemhinnan är tjock så då tar man Ovitrelle för äggmognad och ägglossning. Sedan insättning av blastocyst. Sedan får man ta progesteron vag kräm fram tom v 12 samt Aspirin. Någon som har erfarenhet av denna stimuleringsbehandling inför ÄD? Uppfattat att man gör detta för att återföra i rätt tidpunkt men blev lite osäker på denna behandling då jag har regelbunden ägglossning med utslag på LH stickor varje månad. (Mina ägg ska ju inte användas/plockas)

Har läst en hel del men aldrig har jag sett detta upplägg för ÄD, låter märkligt. Det är ju ett upplägg för IVF. Varför ska man ska man ge Gonal? Det gör ju så att äggblåsorna växer, vilket man inte vill vid ÄD.

Många av oss som gör ÄD har ofta lågt östrogenvärde och behöver progynon. Det är också en chansning av hur de hanterar slemhinnan, är den inte tillräckligt tjock så kommer de behöva avbryta. Har de analyserat din data sedan tidigare, hur det brukar se ut vid UL?

Jag gjorde IVF i Danmark men valde att inte göra ÄD där utan vi gick över till Ryssland. Jag trodde först att de var mycket bra i Danmark men blev inte alls imponerad av deras behandlingar.

En dansk kvinna beskriver skillnaderna:
    joandivine.dk/olga-fertility-clinic/
  • bellis2
    Sofia95 skrev 2021-02-03 07:37:59 följande:
    Var det så du menade Bellis? Att äta underhållsdos? Eller vad skiljde din stimulering i Danmark från Ryssland?
    Jag gjorde vanlig IVF i Danmark så fick inget progynon alls. De menade på att det inte gick eftersom det stoppade tillväxten av äggblåorna. Men sedan greppade jag att det kunde jag ju visst fått. De lyckades med slemhinnan i Ryssland även när jag gjorde vanlig IVF där första gången. Det handlar om timing och kunskap.

Ja, underhållsdos och det ska inte vara ett par dagar i månaden utan längre än så.
  • Sussna85
    GrodanS77 skrev 2021-02-05 11:57:49 följande:

Tack allesammans!

Det där plusset är med skräckblandad förtjusning. Glad givetvis, fattas bara annat. Men denna väntan på att se hur det går denna gång. Ja den är lite jobbig...

Åh jag förstår så väl din oro med tanke på hur det har gått med dina andra graviditeter.

Men jag hoppas att den lilla har bott in sig ordentligt och vill stanna denna gång <3 Hur var det,får du nått utöver progesteron och östrogen,nått till som kan gynna en graviditet? Men jag håller mina tummar hårt för att ni inte ska behöva uppleva ett till missfall! <3
  • GrodanS77
    Sussna85 skrev 2021-02-05 19:08:34 följande:

Åh jag förstår så väl din oro med tanke på hur det har gått med dina andra graviditeter.

Men jag hoppas att den lilla har bott in sig ordentligt och vill stanna denna gång <3 Hur var det,får du nått utöver progesteron och östrogen,nått till som kan gynna en graviditet? Men jag håller mina tummar hårt för att ni inte ska behöva uppleva ett till missfall! <3

Tack!

Jag får lite extra progynon och lutinus, samt trombyl och kortison.
  • Sussna85
    GrodanS77 skrev 2021-02-06 06:51:16 följande:
    Tack!

Jag får lite extra progynon och lutinus, samt trombyl och kortison.
    Vad bra Hjärta Ren nyfikenhet, hur mycket progynon och lutinus får du nu?
  • GrodanS77
    Sussna85 skrev 2021-02-06 08:07:35 följande:

Vad bra Ren nyfikenhet, hur mycket progynon och lutinus får du nu?

8mg progynon o 4 lutinus.
  • Sofia95

Ni som fått komplettera progynon med estradot, vad har ni haft för styrka på plåstren?

• IrisEir
    GrodanS77 skrev 2021-02-05 06:54:06 följande:

Rd 8 idag med en 5-dagars blasto. Jag plussade! Lika starkt på cb som kontrollstrecket. Så nu får vi hoppas att det går vägen denna gång. 3de gången gillt för syskonförsöket.

Hej igen!! Jag är inne lite här och "tjuvkikar". SÅ så roligt att läsa om ditt plus,  håller tummarna stenhårt!!
  • GrodanS77
    IrisEir skrev 2021-02-07 16:41:20 följande:

Hej igen!! Jag är inne lite här och "tjuvkikar". SÅ så roligt att läsa om ditt plus,  håller tummarna stenhårt!!

Tack så mycket!
  • pixie78
    GrodanS77 skrev 2021-02-05 11:57:49 följande:

Tack allesammans!

Det där plusset är med skräckblandad förtjusning. Glad givetvis, fattas bara annat. Men denna väntan på att se hur det går denna gång. Ja den är lite jobbig...

Hurra, va underbart!  Stor gratiis.. hoppas du lyckas hålla oron i schack och kan njuta liiiite grann emellanåt i alla fall!
Svar på tråden Äggdonation 2021