Äggdonation 2021
Hej, jag och min sambo planerar äggdonation 2021. Har redan varit i kontakt med olika kliniker i hela världen, och vill gärna dela erfarenheter med andra.
Hej, jag och min sambo planerar äggdonation 2021. Har redan varit i kontakt med olika kliniker i hela världen, och vill gärna dela erfarenheter med andra.
Ja jag tänkte faktiskt samma! Tog mitt sista östrogen nu tidigare en vanligt 2 mg*3 har jag per dag. Men ska jag ta ytterligare 1 tbl östrogen. Harv oxå Cyclogest 400mg*2. Har tagit båda idag, den andra direkt när jag kom hem från sjukhuset. Har oxå annat progesteron hemma 200mg, kanske ta en extra sån?
Är inte bekant med medicinerna du nämner. Men om du tar extra doser så ska du se till att ta det åtminstone ett par dagar och sen trappa ned. Man ska inte ta en extra dos här och där, utan hålla så jämn nivå som möjligt.
Hej där, undrade just hur det gick för dig! Kul att höra att du är igång igen. Ja det är lätt att bli förvirrad bland alla olika medicinscheman man gått/går på.
3x2mg progesteron verkar vara standarddosen. Vad tar du nu? Tjockleken på slemhinnan ska inte vara ett problem. Men man vill helst att den ska vara 3 skiktad eller uppvisa skikt, på väg mot skikt åtminstone. Så jag vet inte riktigt, men bedömer kliniken att slemhinnan ska vara tillräcklig bra för att fortsätta så är det nog ändå så.
Äl spruta brukar man inte ta när man bara tar östrogen i och med att östrogenet hindra äggblåsorna från att växa, man får inte ägglossning på bara östrogen. Tillsatsen av progesteron påbörjas på den dagen som motsvarar äp eller äl, dvs fem dagar innan återföring med en blasto.
Vad är det du börjar med tidigare än klinikens schema?
Har du fått 10mg kortison från kliniken som du ska ta i tre veckor och sen nedtrappning, om det blir plus? Jag fick ju dottern via Umeå så jag tycker mig känna igen upplägget
Stort lycka till!
Rd 8 idag med en 5-dagars blasto. Jag plussade! Lika starkt på cb som kontrollstrecket. Så nu får vi hoppas att det går vägen denna gång. 3de gången gillt för syskonförsöket.
Jo,tack <3 tänkte samma,jag tänket nu 8 mg ist för 6 mg zumenon,det samma som Progynon som är vanligare att ta i Sverige vad det verkar :) har inte tagit extra progesteron ännu dock,jag tar ju redan 800 mg/dag av Cyclogest. Känns som tillräckligt egentligen, men om jag tar 200mg till utöver det då blir det ju 1 g progesteron/dag låter mycket. Men jag har förstått att man inte kan överdosera det?
Ja det här med att den inte är treskiktad bekymrar mig lite, men jag har haft ÄL-sekret i några dagar nu vilket jag alltid haft vid VUL tidigare så tänker att det nog är på gång. FET är planerat till tisdag den 16/1 och blev nog lite överrumplad då jag utifrån problem med för tjock slemhinna och därmed avbrott förra våren inte riktigt var beredd på att planeringen skulle hålla denna gång. Vi är egentligen inte helhjärtat inne i denna nya omgång då jag inte hittat nytt hopp sedan senaste missfallet. Egentligen är vi mitt uppe i husköp och behöver lägga alla pengar på det, men om vi pausar mkt längre kommer vi få göra om utredningen med alla kostnader en tredje gång så vi kör ändå, mest för att få det överstökat :(
Jag har östrogen 2mgx2/dag samt 10mg prednisolon som jag ska dubbla på torsdag, men har redan ökat till 15mg/dag. Har också börjat med trombyl då jag vet att vissa fått det från cd1 i på bla Ava Clinic. Läkaren i Umeå sa att de nyligen börjat ge svåra patienter högre dos trombyl, vilket blir nytt för mig då alla klinker jag varit i kontakt med ordinerar 75mg. Kommer även börja med fragmin på torsdag och inte efter FET som är det normala, även det på eget initiativ. Sedan har jag förutom diverse kosttillskott och hög dos Folsyra även en antibiotika-kur som jag tar 5dagar innan FET för att öka förutsättningar för att ägget ska fästa. Har helt skippat blodprover och dropp denna gång då jag inte orkar rådda, men har lite ryska mediciner att ta till om jag ändå vill optimera chanserna.
Jag gick under min stimulering/inför äggplock till en gynekolog i Stockholm. Jag kan messa dig namnet privat. Vill inte hänga ut dom för jag var nöjd under själva behandlingen när jag gjorde ultraljuden och rapporterade in hur det såg ut med ägg. Men senast jag var där var för att mäta slemhinnan inför insättning. Då var min vanliga gynekolog inte där så jag fick träffa en äldre man som jag så här i efterhand inte känner förtroende för. Han sa att allt såg perfekt ut inför insättning men hade sen skrivit i protokollet att slemhinnan ej var treskikt så kliniken i Finland avbröt försöket. Oklart om han skrivit fel eller om han tolkat fel.
Vi bestämde oss då för att under nästa försök vara på plats i Finland så att de kunde göra ultraljudet. Det kändes tryggare. Så kommer vi göra nästa gång också. Vi var i Finland i 2 veckor och det var riktigt mysigt faktiskt. :)
Du kanske kan kolla med Krokuskliniken för ultraljud? Mitt enda oro kring dom är hur enkelt det är att få tid. På webben finns det aldrig tider och under behandlingen behöver man ju kunna boka tid med kort varsel och på exakta dagar.
Jag blir så trött, jag blöder och det gör ont i magen...for i panik till gyn som var så snälla och tog in mig,och jag fick se ett litet hjärta slå för tillfället, men för hur länge? Detta kan inte sluta bra,tror att det bara är att vänta på att den lilla väljer att lämna detta liv,det molar och blöder alltför mycket för en solskenshistoria.
Usch...jag vill inte börja om
Hej igen!
Fick nyss veta att det blir äggplock på fredag! Gud så spännande!!! Troligtvis 15 ägg trodde läkaren. På måndag får vi veta hur många som befruktats och sen får vi ge önskemål om hur länge de ska odlas.
Nedfrysning sker dag 3-6. Nu vet vi inte riktigt vad vi ska önska. Jag tänker att det är bättre ju fler som får odlas till blastocyststadiet eftersom alla ska frysas.
Har ni några råd hur vi kan tänka här?
Jag hinner alltså inte bli "klar" för färsk transfer.
Men hur många dagars östrogenbehandling har ni andra fått innan livmoderslemhinna varit redo för tranfer? Jag fick mens måndag kväll och började med plåster tisdag kväll.