Äggdonation 2021
Hej, jag och min sambo planerar äggdonation 2021. Har redan varit i kontakt med olika kliniker i hela världen, och vill gärna dela erfarenheter med andra.
Hej, jag och min sambo planerar äggdonation 2021. Har redan varit i kontakt med olika kliniker i hela världen, och vill gärna dela erfarenheter med andra.
Tack goa för svar och tankar.<3
Jag är inte jätteorolig för förskjutning av medicinering någon timme hit eller dit. Men i mitt fall handlar det om 12 h mellan progesterondoserna. Inte 8 som nästan alla har (och som jag haft tidigare när jag gjort IVF). Jag har läst studier där receptorerna kan blockera när de får för höga doser, och att det i de lägena då är lika bra med lägre doser. Min läkare sa att det gick lika bra att ha en dos på 200 mg lutinus/utrogestan som 400. Att det inte gjorde någon skillnad, bara dosen var den samma hela tiden (alltså strax innan insättning och efter/under insättning). . Men det som oroar mig en smula är att det är 12h mellan intagen av både progesteron, inte 8 som innan. Jag har tidigare tagit progesteron vid tre tillfällen/dag innan. Nu tar jag bara vid bara två. Jag ska kolla med kliniken i morgon.
Det var för bra för att vara sant såklart...
Det var jag som skrev det med hänvisning till Olga-kliniken och de är kända för sina höga doser, olika typer av mediciner och plan B vid eventuella blödningar då man ökar medicineringen ännu mer. Många av oss som gör ÄD har dessutom hormonproblem av olika slag och då behöver man balansera det.
Tyvärr med betoning på tyvärr ligger Sverige efter mycket vad gäller fertilitetsbehandlingar och medicinering, det kommer man inte ifrån. Envisheten om att man också tror att man är så insatt när de i själva verket inte är det är ett annat problem. Inom vetenskapen och särskilt medicin måste man ständigt hålla sig uppdaterad och vara öppen för nya resultat. Det är många gånger chockerande att hamna i samtal med läkare i Sverige och se hur ouppdaterade de faktiskt är och inte har intresset eller nyfikenheten till att uppdatera sig. Sedan får också tänka att bara för att det inte är vetenskapligt bevisat så innebär det inte att det är så utan att det faktiskt inte gjorts studier ännu. Tyvärr kryllar det av sådant och man ligger efter i många områden.
Sedan som du säger vad gäller att ta medicinen, en timme hit eller dit tror jag inte spelar större roll och som du beskriver det så sitter man och anklagar sig själv, vilket skapar ännu mer oro.
Tack för konkret och bra svar. Uppskattar det enormt, Pixie 87.
Är på Gennet i Prag, så helt rätt Duphaston fick vi köpa när vi var på plats. Jag tror att de tänker sätta ut den efter positivt gravtest, men jag skulle återkoppla efter hcg/blodprovet.
Nej, fick inga progesteronsprutor. Har bara dosen med Utrogestan 200 mg 2ggr/dag. Hade du samma dos vagitator/progesteron, och dessutom progesteronspruta?
Jag nedreglerades med primolut då jag tidigare haft lite problem med vanliga preventivmedel.
Ska kolla om jag kan lägga till till en tablett av östrogenet så det blir 8 timmar emellan. Hade funderingar kring det då ömheten i brösten avtog från att varit ständigt ihållande under hela nedregleringen och insättningen, samt de första 5 dagarna efter inplanteringen.
Tack för konkret och bra svar. Uppskattar det enormt, Pixie 87.
Är på Gennet i Prag, så helt rätt Duphaston fick vi köpa när vi var på plats. Jag tror att de tänker sätta ut den efter positivt gravtest, men jag skulle återkoppla efter hcg/blodprovet.
Nej, fick inga progesteronsprutor. Har bara dosen med Utrogestan 200 mg 2ggr/dag. Hade du samma dos vagitator/progesteron, och dessutom progesteronspruta?
Jag nedreglerades med primolut då jag tidigare haft lite problem med vanliga preventivmedel.
Ska kolla om jag kan lägga till till en tablett av östrogenet så det blir 8 timmar emellan. Hade funderingar kring det då ömheten i brösten avtog från att varit ständigt ihållande under hela nedregleringen och insättningen, samt de första 5 dagarna efter inplanteringen. Men det kan ju bero på annat med. (Huga...)
Det var för bra för att vara sant såklart...
Åh, Pixie. Styrkekram till dig.